Zestaw hamulców tarczowych - kompletne hamulce

Układ hamulcowy to chyba najlepszy przyjaciel każdego kierowcy. Sprawne hamulce tarczowe w samochodzie pozwalają zmniejszyć prędkość lub całkowicie zatrzymać pojazd dokładnie wtedy, kiedy tego potrzebujemy. Kompletne hamulce tarczowe to najwydajniejsze i najbezpieczniejsze rozwiązania dostępne obecnie we współcześnie produkowanych samochodach.

Hamulce tarczowe w samochodzie

Pierwszymi układami hamulcowymi stosowanymi na skalę światową były hamulce bębnowe oraz taśmowe. Ważnym wydarzeniem w tym zakresie było również opracowanie i wprowadzenie do produkcji w 1914 r. systemu hamulców hydraulicznych. Jego autorem był brytyjski inżynier, Malcolma Lougheada (Lockheeda). W 1937 roku w Austrii pojawiły się po raz pierwszy hamulce tarczowe, co na zawsze zmieniło oblicze światowej motoryzacji. Pierwszym seryjnym samochodem z hamulcami tarczowymi na przedniej osi był kultowy model Citroëna DS19. Od 1955 roku wszystkie modele serii D wyposażone były w ten układ hamulcowy.

Montowany we współczesnych samochodach zestaw hamulców tarczowych, mówiąc kolokwialnie, bije na głowę przestarzałą już nieco konstrukcję bębnową. Największą zaletą systemu tarczowego jest duża zdolność oddawania ciepła przez tego rodzaju hamulce. Średnia moc hamowania samochodu o masie 1 tony z prędkości 100 km/h do 0 km/h, to około 100 kW. Moc chwilowa może być znacznie wyższa – 1000 kW i więcej. Tylko tarczowy zestaw hamulcowy jest w stanie odprowadzić tak dużą ilość energii cieplnej, aby nie doszło do termicznego ich uszkodzenia, np. stopienia tarczy hamulcowej czy nagłej utraty siły hamowania wywołanej wydobywaniem się z przegrzanego materiału ciernego gazów.

W układach tarczowych na plus można zaliczyć również to, że elementy cierne są dociskane do tarczy w kierunku osiowym, a nie promieniowym (hamulce bębnowe), i do tego symetrycznie. Pozwala to uzyskać duże siły nacisku, co w połączeniu z materiałem ciernym o wysokim współczynniku tarcia daje wysoki moment hamujący przy niewielkich wymiarach klocków hamulcowych. Taki zestaw tarcz i klocków hamulcowych zapewnia wysoką skuteczność hamowania i odporność na przegrzanie. Pamiętajmy, że im większa powierzchnia tarcz hamulcowych, tym lepsze chłodzenie. Nie można także zapominać o niskiej masie i niewielkich rozmiarach hamulców tarczowych, a także precyzji dozowania siły hamującej, którą one zapewniają.

Zestaw hamulców tarczowych

Standardowe zestawy hamulców tarczowych są wykonywane z żeliwa szarego perlitycznego z rozmieszczonym równomiernie grafitem płatkowym. Taka mieszanka o odpowiedniej mikrostrukturze, budowie wewnętrznej pozbawionej wad odlewniczych metalu oraz twardości stosowana jest w większości systemów hamulcowych dostępnych na rynku i jest preferowana przez praktycznie wszystkich współczesnych producentów układów hamulcowych.

Skuteczność hamowania w samochodzie wyposażonym w tarczowy zestaw hamulcowy zależy od kilku podstawowych czynników:

  • materiału i jakość odlewu tarcz
  • jakości obróbki wszystkich powierzchni tarczy
  • jakości montażu tarczy na piaście koła samochodu
  • rozwiązań konstrukcyjnych ułatwiających bezpieczny montaż

Popularni producenci zestawów hamulców tarczowych

  • Valeo
  • Remsa
  • Zimmermann
  • DT
  • Ashika
  • Ruville
  • RoadHouse
  • JP Group

Sklep iParts.pl to najlepsze zestawy (tarcze, klocki, zaciski) hamulcowe dostępne obecnie na rynku, dostarczane przez czołowych producentów samochodowych układów hamulcowych. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Kompletne hamulce tarczowe w iParts.pl to najlepsza relacja ceny do jakości na polskim rynku! Zapewniamy profesjonalną pomoc techniczną, olbrzymi wybór asortymentowy, części samochodowe od najlepszych producentów oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Zestaw hamulców tarczowych MASTER-SPORT GERMANY
Zestaw hamulców tarczowych MAPCO
Zestaw hamulców tarczowych ROADHOUSE
Zestaw hamulców tarczowych REMSA
Zestaw hamulców tarczowych ICER
Zestaw hamulców tarczowych BREMBO
Zestaw hamulców tarczowych VAICO

FAQ

Kiedy należy wymienić tarcze hamulcowe?

Tarcze hamulcowe wymagają wymiany zwykle po przejechaniu około 70-80 tys. kilometrów, jednak w praktyce stopień i szybkość zużycia tarcz zależy od wielu rozmaitych czynników. Duże znaczenie mają typ oraz jakość wykonania tarcz hamulcowych. Jednymi z najsolidniejszych i najbardziej wytrzymałych tarcz samochodowych są na pewno elementy wykonane ze stali hartowanej oraz modele ceramiczno-węglowe.

Tarcze hamulcowe będą na pewno wymagać wymiany, jeżeli pojawią się m.in. piski podczas hamowania, drgania w czasie jazdy (kierownicy, zawieszenia lub całego nadwozia), wydłuży się droga hamowania czy też odczuwalne będzie odbijanie pedału hamulca.

Jaka jest minimalna, bezpieczna grubość tarcz hamulcowych?

Grubość tarcz hamulcowych w samochodach osobowych jest najczęściej bardzo zróżnicowana. Zazwyczaj wynosi ona od 10 mm do 28 mm, dlatego też wielu kierowców ma trudności z prawidłową oceną stanu tarcz. Należy także pamiętać o tym, że grubsza tarcza hamulcowa wcale nie gwarantuje jej większej trwałości.

Niezależnie od tego, jaką grubość fabryczną ma tarcza, jej zużycie eksploatacyjne nie powinno przekraczać 1 mm na stronę. Jeżeli więc nowa tarcza ma np. 18 mm grubości, to minimalna wartość jej bezpiecznego użytkowania wynosi 17 mm. Jazda z tarczami hamulcowymi poniżej dopuszczalnej ich grubości jest nie tylko niebezpieczna, ale również niezgodna z prawem.

Jakie jest dopuszczalne bicie tarcz hamulcowych?

Bicie osiowe tarczy ma miejsce wówczas, gdy nie wykonuje ona „rzeczywistego” ruchu obrotowego w płaszczyźnie prostopadłej do osi tarczy. Dochodzi wtedy do kontaktu klocków z powierzchnią tarcz, w momencie, gdy pedał hamulca jest zwolniony.

Maksymalne dopuszczalne bicie tarczy hamulcowej zmierzone 1 cm od krawędzi zewnętrznej nie może być większe niż 0,05 mm. Maksymalne dopuszczalne bicie piasty koła nie może z kolei przekraczać 0,02mm. Pojawienie się pierwszego bicia to sygnał do wymiany tarcz hamulcowych. Pamiętajmy, że jazda na bijących tarczach prowadzi do większych obciążeń zawieszenia samochodu, przekłada się na jego szybsze zużycie.

Ile kosztują tarcze hamulcowe oraz ich wymiana?

Cena samej wymiany tarcz hamulcowych dla jednej osi to koszt około 100-180 zł. Do tego należy doliczyć cenę tarcz hamulcowych. Ile zapłacimy za części to już zależy od konkretnego producenta. Za najtańszą tarczę hamulcową zapłacimy kilkadziesiąt złotych, natomiast pojedyncza, wysokiej jakości tarcza renomowanego producenta może kosztować od 300 zł w górę. W iParts.pl oferujemy zarówno pojedyncze tarcze, jak i komplety bardzo dobrych jakościowo tarcza na oś przednią oraz tylną.

Pamiętajmy, że na bezpieczeństwie nie warto oszczędzać. Kupowanie tanich zamienników, tym bardziej niewiadomego pochodzenia, ściąganie na siebie oraz innych uczestników ruchu drogowego olbrzymiego niebezpieczeństwa.

Jak rozpoznać przegrzane tarcze hamulcowe?

Tarcze, które uległy przegrzaniu najczęściej po ostygnięciu zmieniają swój kolor na niebieski. Najczęściej można to zaobserwować na części tarczy od strony piasty koła, gdzie temperatura jest najwyższa. Niestety przegrzanie tarczy prowadzi do trwałego obniżenia właściwości termicznych stali.

Przegrzanie tarcz objawia się najczęściej miękką pracą pedału hamulca, szybkim i systematycznym słabnięciem siły hamowania, a także piskiem dobiegającym z hamulców, który zazwyczaj świadczy o zablokowaniu zacisków.