Znajdź części

Krok 3 - Informacje potrzebne do właściwego wyboru typu auta, znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Amortyzatory CDC. Czym są oraz w jaki sposób wpływają na poprawę naszego komfortu i bezpieczeństwa jazdy?

Co jest główną rolą amortyzatorów? Tłumienie drgań powstających na styku koła z nawierzchnią oraz dbanie o bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Rolę tą amortyzatory samochodowe są w stanie spełniać dostatecznie, dobrze lub bardzo dobrze. Ale są też takie amortyzatory, które komfort i bezpieczeństwo wyniosły na zupełnie nowy poziom. Tak właśnie dzieje się w przypadku amortyzatorów CDC marki Sachs od ZF Aftermarket.

Amortyzator CDC (Continuous Damping Control) firmy Sachs - zmienna charakterystyka tłumienia drgań

Kiedy i w jakim celu powstały amortyzatory o zmiennych parametrach tłumienia (CDC)?

Mogłoby się wydawać, że coś tak innowacyjnego, jak amortyzatory o ciągłej kontroli tłumienia (z ang. Continuous Damping Control, czyli w skrócie CDC), to doskonały przykład rewolucji technologicznej w motoryzacji XXI wieku. Tymczasem amortyzatory CDC tak naprawdę mają już za sobą już blisko 30 lat obecności na rynku, ponieważ ich pierwsza generacja została wprowadzona do produkcji jeszcze w 1994 roku. Rzecz jasna od tamtej pory amortyzatory te uległym wyraźnemu udoskonaleniu i obecnie mamy do czynienia już z kilkoma kolejnymi generacjami, jednak sama idea ich działania pozostaje bez zmian. Co to za idea?

Standardowe amortyzatory samochodowe są dokładnie tym, na co wskazuje ich nazwa – są standardem stanowiącym podstawę bezpieczeństwa komfortu i bezpieczeństwa kierowcy. Klasyczne amortyzatory pełnią rolę:

  • tłumika drgań – przechwytują i pochłaniają drgania powstające na styku koła z nawierzchnią,
  • elementu bezpieczeństwa – utrzymują koło w stałym (w miarę możliwości) kontakcie z nawierzchnią, zapewniając tym samym kierowcy kontrolę nad samochodem.

Amortyzatory te są częściami działającymi na zasadzie czysto mechanicznej reakcji. Kiedy auto najedzie na nierówność lub zacznie ulegać sile odśrodkowej, ich zadaniem jest reakcja na działające na nich wówczas siły i właściwe przeciwdziałanie im. Reagują na każdy problem szybko, ale ponieważ reagują dopiero kiedy problem ten już się pojawi, każdorazowo odbywa się to z pewnym opóźnieniem. W przypadku amortyzatorów o stałej kontroli tłumienia jest inaczej. Ich zadaniem jest uprzedzenie problemu i reakcja, zanim jeszcze problem ten stanie się faktem.

Jak działają amortyzatory CDC i jakie ich rodzaje wyróżniamy?

Amortyzatory CDC wyposażone są w tzw. proporcjonalnie sterowane zawory, które sterowane są elektromagnetycznie przez mózg całego systemu, czyli sterownik. Możecie mieć do czynienia z:

  • amortyzatorami CDC z zaworami proporcjonalnymi we wnętrzu tłoka,
  • amortyzatorami CDC z zaworami proporcjonalnymi na zewnątrz tłoka.

W obu przypadkach amortyzatory te stanowią element całego systemu, czy też może raczej układu resorująco-tłumiącego o bezstopniowej regulacji siły tłumienia. Układ ten sterowany jest komputerowo i za zadanie ma nie tylko wypełniać rolę tradycyjnych amortyzatorów, ale też poszerzać ją dzięki współpracy z takimi systemami, jak ABS, ESP, ARS czy ASC. Co otrzymaliśmy w efekcie tego?

Jak informuje nas marka Sachs, producent amortyzatorów CDC – Ten system stale kontroluje współczynniki wpływające na pojazd, takie jak stan drogi, ładunek, przyspieszenie nadwozia i zachowanie kierowcy. Czujniki w pojeździe rejestrują każdą zmianę. Na tej podstawie jednostka sterująca określa optymalne wymagania w zakresie tłumienia (…) Zawór proporcjonalny dopasowuje siłę tłumienia w ciągu ułamka sekundy dla każdego koła z osobna. To oznacza lepszy komfort jazdy i dynamikę, mniej toczenia i kołysania się oraz krótszą drogę hamowania dzięki lepszemu kontaktowi z nawierzchnią.

Czujniki poszczególnych systemów są więc w stanie wykryć potrzebę zmiany ustawień amortyzatorów CDC, zanim jeszcze elementy te zostaną poddane pełnemu naciskowi. Sygnał przetworzony przez sterownik wprowadza nowe ustawienia amortyzatorów i te w ciągu kilu milisekund są gotowe na zapobiegnięcie przechyłom lub utracie kontaktu koła z podłożem.

W jaki sposób przebiega wymiana amortyzatorów CDC i na jakie utrudnienia należy się przygotować?

Wymiana amortyzatorów CDC przebiega bardzo prosto, choć czynność tę warto zlecić specjalistom, zwłaszcza że konieczna może być ingerencja w cały system za pomocą komputera pokładowego. Nowe amortyzatory tego typu znajdziecie bez problemu u zaufanych dostawców, w tym i na stronie naszego sklepu iParts.pl. Ale uwaga! Jeśli Wasze auto zostało fabrycznie wyposażone w amortyzatory CDC, możecie je wymieniać wyłącznie na amortyzatory tego samego rodzaju. Inaczej samochód utraci swoją homologację.

Popularne z kategorii Amortyzatory

Amortyzator KYB 344459
155,00 zł
4.9 (192 ocen)
Amortyzator TRW JGT286T
61,00 zł
4.9 (41 ocen)
Amortyzator IPARTS AM000958
77,00 zł
0 (0 ocen)
Amortyzator SACHS 316 950
307,00 zł
4.8 (123 ocen)
Amortyzator KYB 335808
199,00 zł
4.9 (192 ocen)
Amortyzator TRW JGM2348T
134,00 zł
4.9 (41 ocen)
Amortyzatory w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Amortyzatory pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Amortyzatory
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
3 komentarze
Łatwość wymiany z pewnością kusi do samodzielnego jej przeprowadzenia, podobnie zresztą jak dostęp do zamienników. Jednak tak jak podkreślacie, auta fabrycznie wyposażone w amortyzatory powinny mieć zakładane dokładnie takie same modele i to najlepiej przez profesjonalistów.
Amortyzatory CDC pokazują, że starsze rozwiązania wcale nie muszą być złe, pod warunkiem że są cały czas rozwijane. To, jak bardzo amortyzatory CDC – i amortyzatory w ogóle - wpływają na komfort jazdy przyzna każdy, kto poruszał się samochodem, w którym ten element nie działał poprawnie albo przesiądzie się do samochodu, w którym niedawno zostały one wymienione na nowe. Komfort jazdy jest nie do opisania.
Amortyzatory CDC stosowane są już od kiedy pamiętam, jednak z roku na rok ulegają pewnym niewielkim modyfikacjom. Niedawno sam wymieniałem amortyzatory i wybrałem te z najwyższej półki. Muszę powiedzieć, że świetnie tłumią drgania, a przede wszystkim zapewniają bezpieczeństwo. Co do amortyzatorów, na pewno nie warto na nich oszczędzać :)

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze