Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "5"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Wybrane auto: VW PHAETON (3D1, 3D2, 3D3, 3D4, 3D6, 3D7, 3D8, 3D9) (2002.04 - 2016.03) 3.0 V6 TDI 4motion (233KM, 171KW) (CARA) (2007.06 - 2008.11)
Kliknij, aby wyszukać części dla Twojego auta

Jak wyglądają kolejne stopnie zużycia panewki głównej i korbowodowej?

W silniku spalinowym mamy do czynienia z dwoma rodzajami panewek – są to panewki główne oraz panewki korbowodowe. Panewki główne pełnią podobną rolę, jak panewki korbowodowe i choć znacznie wolniej, również one podlegają zużyciu. Jak rozpoznać, że czas panewek głównych i korbowodowych dobiega końca?

Objawy zużycia panewek głównych i korbowodowych. Kup u nas nawet 40% taniej

Objawy zużycia panewek głównych i korbowodowych

W przypadku problemów ze zużywającymi się panewkami najwięcej mówi się o tych, które dotyczą panewek korbowodowych. Panewki korbowodowe – tak samo jak panewki główne – są rodzajem łożyska, a ich konkretnym zadaniem jest łączenie ruchu posuwistego tłoka z ruchem samego wału korbowego. Ponieważ panewki korbowodowe są elementami o lżejszej budowie, a przy tym działające na nie siły są naprawdę spore, zużywają się zdecydowanie szybciej niż panewki główne. Podstawowym objawem ich zużycia jest – lub też powinno być – charakterystyczne stukanie dobiegające z dna silnika. Stukanie to jest efektem gubienia filmu smarnego przez panewkę, która następnie zaczyna stykać się bezpośrednio z wałem korbowym.

Tyle teorii, bo w praktyce opisywane stukanie jest praktycznie niemożliwe do wychwycenia nawet przez naprawdę wprawne ucho. Dlatego też praktycznie jedynym możliwym i zalecanym przez specjalistów sposobem na sprawdzenie stopnia zużycia panewek jest dostanie się do nich, wymontowanie i dokładne obejrzenie.

Rodzaje zużycia panewek i ich wpływ na termin wymiany

Bez względu na to, czy mamy do czynienia z panewkami głównymi czy panewkami korbowodowymi, objawy ich zużycia będą bardzo podobne. Aby jednak ich stan można było właściwie oszacować, należy przede wszystkim się do nich dostać. O ile jednak dostanie się i wyciągnięcie panewek korbowodowych jest zaskakująco proste, o tyle z panewkami głównymi nie jest już, niestety, tak przyjemnie. Mimo to warto co jakiś czas przeprowadzić samemu taką operację lub zlecić jej przeprowadzenie mechanikowi, ponieważ jest to jedyny pewny sposób na sprawdzenie stopnia zużycia panewek głównych.

Oceniając stopień zużycia każdej panewki, można zastosować trzy podstawowe klasyfikacje. Nowa panewka powinna mieć idealnie gładką powierzchnię wewnętrzną, która wykonana jest z różnej grubości materiału łożyskowego. Normalne, zwykle spotykane ślady zużycia takiej panewki, widoczne są właśnie po jej wewnętrznej stronie, a są to najczęściej drobne, delikatne zarysowania bez śladów jakichkolwiek odbarwień. Panewka w takim stanie – mimo widocznych oznak używania – może jeszcze z powodzeniem służyć nam przez długi czas. Same drobne zarysowania nie są żadnym powodem do zmartwień.

Jeśli jednak na panewce pojawiają się odbarwienia, to znak, że powierzchnia łożyskowa została już bardzo mocno starta na skutek długotrwałej eksploatacji. Odbarwienie wnętrza panewki głównej to wyraźna oznaka jej zużycia i zapowiedź końca jej żywotności. Jeśli nie natychmiast, panewkę taką będzie należało wymienić w najbliższym czasie. W przypadku gdy wnętrze panewki będzie pokryte głębokimi zarysowaniami, możliwymi do wyczucia po dotknięciu palcem, jej wymiana powinna nastąpić natychmiast, bez chwili zwłoki, a oprócz tego należy dokładnie zbadać stan wszystkich pozostałych panewek i całego wału korbowego.

Uwaga! Zarówno panewki główne, jak i panewki korbowodowe, wymieniamy wyłącznie na nowe, nigdy na używane!

Popularne z kategorii Korbowód

Śruba korbowodu ELRING 690.290
11,00 zł
0 (0 ocen)
Korbowód ET ENGINETEAM OM0032
218,00 zł
0 (0 ocen)
Śruba korbowodu ET ENGINETEAM BS0014
50,00 zł
0 (0 ocen)
Panewki korbowodowe ET ENGINETEAM LP004500
96,00 zł
0 (0 ocen)
Tuleja korbowodu GLYCO 55-4280 SEMI
29,00 zł
0 (0 ocen)
Korbowód ET ENGINETEAM OM0034
457,00 zł
0 (0 ocen)
Korbowód w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Korbowód pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Korbowód
Interesuję się motoryzacją od dziecka. Ta pasja w połączeniu z wykształceniem umiejscowiła mnie tam, gdzie znajduję się obecnie. To daje mi szansę rozwoju i dzielenia sę swoją wiedzą z szerokim gronem Użytkowników.
5 komentarzy
pomimo wymiany walu panewek oleju silnik padl a dokladnie wytarl sie wal ...opel ... taka moja uwaga wszystko bylo pomierzone itd. znajomy tez robil remont opla to samo wal z plasteliny.
Zniszczę Ci swiatopoglad wymiana oleju to mit...czy co niektórych mit
Niektóre auta mają faktycznie takie problemy, że panewka może się obrócić... Skutki są takie jak piszecie. Dlatego ja zawsze dbam o okresowe wymiany oleju zgodnie z zaleceniami producenta, a do tego właściwą wymianę filtrów oleju. To pozwala zniwelować ryzyko obrócenia panewek. Wymiana panewek tuż przed usterką jest bardzo łatwa i nie kosztuje zbyt dużo
W większości aut jest z tym spokój, ale w niektórych modelach aut awarie panewek zdarzają się dość często, a wtedy silnik nadaje sie do wymiany. Najgorsze jest to, że ciężko wyczuć zużycie panewek, więc nie mamy na to większego wpływu. Za to prewencyjna wymiana jest dość tania, dlatego może w ten sposób należy postępować
Cieżki temat, bo jak już panewka się zużyje i obróci to cały silnik do kosza, a sama wymiana panewek tuż przed usterką jest przecież łatwa i tania. Jak nie chcemy wkładać w auto grubych pieniędzy to najlepiej nie dopuścić do zużycia takich panewek. Ja zawsze sprawdzam, jak zauważam, że auto dziwnie się zachowuje.

Powiązane artykuły

Ranking opon wielosezonowych 2024. TOP 10 modeli całorocznych polecanych przez iParts.pl

Ranking opon wielosezonowych 2024. TOP 10 modeli całorocznych polecanych przez iParts.pl

Doświadczenia i opinie zebrane w ciągu kończącego się pomału 2024 roku pozwalają nam tworzyć rankingi najlepszych produktów, jakie znajdziecie w naszym sklepie iParts.pl. Ten konkretny ranking opon wielosezonowych dotyczy roku 2024, jednak z pewnością przyda się każdemu, kto planuje zakup opon całorocznych tak samo w tym, jak i w przyszłym roku. Poznajcie 10 wybranych modeli opon całorocznych, wśród których z całą pewnością znajdziecie coś dla siebie.

czytaj więcej >
Zmiana opon zimowych na letnie. Czy marzec to właściwy moment na taką wymianę?

Kiedy można się już bezpiecznie pozbyć opon zimowych i zastąpić je letnimi? Czy marzec to właściwy moment na taką wymianę?

Czasem już na przełomie zimy i wiosny kierowcy stają przed wyborem terminu wymiany opon zimowych na letnie. Niby wszyscy wiedzą, kiedy taka wymiana powinna nastąpić, a mimo to cały czas się na to nabieramy. Bo czy wymiana opon w marcu to dobry pomysł? A jeśli nie, to dlaczego?

czytaj więcej >
Opony wielosezonowe. Czy warto? Względy bezpieczeństwa oraz oszczędności

Czy warto inwestować w opony wielosezonowe? Jak wyglądają pod względem bezpieczeństwa jazdy i szeroko rozumianej oszczędności?

Zainteresowanie oponami wielosezonowymi wzrasta, wzrasta też liczba pytań, jakie dostajemy od Was na ich temat. Ty razem otrzymaliśmy pytanie od jednego z naszych klientów odnośnie do bezpieczeństwa opon całorocznych oraz tego, czy ich zakup jest opłacalny. Jak to wygląda w praktyce?

czytaj więcej >
Jakie wycieraczki samochodowe kupić? Jakiej firmy są najlepsze?

Jakie wycieraczki samochodowe warto kupić? Wycieraczki jakiej firmy są najlepsze?

Wycieraczki samochodowe są ważnym elementem bezpieczeństwa kierowcy i jego pasażerów. Są też elementem stosunkowo szybko się zużywającym, stąd też wymagającym częstej wymiany. Jakie wycieraczki należy wówczas wybierać?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze