Wycieraczki samochodowe są ważnym elementem bezpieczeństwa kierowcy i jego pasażerów. Są też elementem stosunkowo szybko się zużywającym, stąd też wymagającym częstej wymiany. Jakie wycieraczki należy wówczas wybierać?

Znajdujemy się obecnie akurat w tym ciekawym momencie historii motoryzacji, kiedy to na rynku wciąż jeszcze egzystują obok siebie dwie różne konstrukcje wycieraczek samochodowych – te starsze i te nowsze. Czym się od siebie różnią?

  • Wycieraczki szkieletowe – to jest ten starszy typ wycieraczek samochodowych, charakteryzujący się metalowym szkieletem odpowiadającym za utrzymywanie równomiernego docisku pióra wycieraczki do szyby samochodu. Są to wycieraczki nieco większe, masywniejsze, bardziej podatne na uszkodzenia, zwłaszcza na zamarzanie zimą, w tym także na korozję. Jeśli jednak wykonywane są prawidłowo i z dobrych materiałów, potrafią służyć kierowcy bardzo długo.
  • Wycieraczki bezszkieletowe – tak określa się ten nowoczesny typ wycieraczek, w których zrezygnowano z metalowego szkieletu dociskającego pióro do szyby auta, a zamiast tego zdecydowano się na monolityczny element gumowy z zatopionym w środku, elastycznym wzmocnieniem. Wycieraczki bezszkieletowe są smukłe, lekkie, doskonale przylegające do powierzchni szyby i bardziej odporne na czynniki atmosferyczne.

Tak wygląda uproszczony podział wycieraczek, jakie możecie obecnie znaleźć w każdym, nie tylko w naszym sklepie motoryzacyjnym. Jeśli jednak szukacie podpowiedzi nie tylko względem typu, ale i marki wycieraczki samochodowej, tu również możemy Wam pomóc.

Które marki wycieraczek samochodowych cieszą się największą popularnością?

Pióro wycieraczki IPARTS
Pióro wycieraczki IPARTS

Oprócz podziału na starsze (szkieletowe) i nowsze (bezszkieletowe), wycieraczki samochodowe dzielą się również na tańsze i droższe. Z reguły wycieraczki szkieletowe, jako wyprodukowane z użyciem starszych projektów i starszej (a więc i tańszej) technologii, dostępne są w niższych cenach. Z reguły, ale nie zawsze. Wycieraczki bezszkieletowe z kolei w zasadzie bez wyjątku wyróżniają się wyższymi kosztami zakupu. Jednak również w obrębie każdego z tych typów mamy do czynienia z podziałem na tanie i drogie marki, przy czym tanie marki wcale nie muszą być markami produkującymi wycieraczki słabej jakości. I tak:

  • tanie marki wycieraczek samochodowych – tu musimy w pierwszej kolejności wymienić naszą markę własną iParts i oferowane przez nas wycieraczki, również te bezszkieletowe, w cenach nawet o 70-90% niższych niż najdroższe marki na rynku. Oprócz iParts, do tanich, ale dobrych marek wycieraczek samochodowych należą MAXGER, Blue Print czy Kavo;
  • drogie marki wycieraczek samochodowych – nazwy większości z nich zapewne doskonale znacie, ponieważ są to marki producentów części i akcesoriów samochodowych różnego typu, dla których wycieraczki stanowią jedynie drobny element oferty. Takimi drogimi, ale też bez wątpienia bardzo dobrymi markami wycieraczek samochodowych są Bosch, Valeo, Continental, Hella czy Denso.

To, na jaką markę i jakiego producenta wycieraczek ostatecznie się zdecydujecie, będzie zależało m.in. od tego, jakiej trwałości oczekujecie oraz ile środków możecie na zakup nowego kompletu przeznaczyć. Pamiętajcie jednak, aby unikać wycieraczek zupełnie nieznanych, zwykle tylko fasadowych marek azjatyckich, a zwłaszcza zwykłych podróbek. Trwałość takich wycieraczek często bowiem nie przekracza kilku tygodni.

Jakiej klasy wycieraczki samochodowe są lepszym wyborem? Czy lepiej jest wybierać te tańsze, czy droższe wycieraczki klasy premium?

Pióro wycieraczki BOSCH Aerotwin Plus
Pióro wycieraczki BOSCH Aerotwin Plus

Co różni tanie wycieraczki od tych najdroższych? Czy jest to coś więcej niż sama marka? Jak najbardziej. W większości przypadków mamy tu bowiem różnice w rodzaju zastosowanych materiałów oraz w precyzji ich wykonania. Przykładowo:

  • pióra wycieraczek bezszkieletowych tanich marek z reguły mają nieco grafitowy kolor, ponieważ właśnie są pokrywane grafitem. Grafit, jako substancja mineralna, naturalna, nie posiada tak wysokiej trwałości, jak substancje syntetyczne, przez co wyciera się znacznie szybciej, przestając chronić gumowe pióro wycieraczki;
  • pióra wycieraczek bezszkieletowych drogich marek zwykle pokrywane są warstwą polimerową, które to polimery chronią ją zarówno przed promieniami UV, wodą i temperaturami, jak i nadają odpowiedniego poślizgu mieszance gumowej, z której wyprodukowano te pióra.

Czy jednak ta różnica ma naprawdę znaczenie dla samego kierowcy? Owszem, tak samo jak jest różnica pomiędzy olejem silnikowym mineralnym a olejem syntetycznym. Niby oba te typu oleju nadają się do użycia (choć już nie w każdym silniku), a przecież wszyscy wiedzą, że olej syntetyczny był, jest i będzie lepszym wyborem z bardzo wielu powodów.

Jak często należy wymieniać wycieraczki samochodowe? Co ile lat lub przejechanych kilometrów?

Pióro wycieraczki CONTINENTAL
Pióro wycieraczki CONTINENTAL

Omawiając temat wycieraczek i ich jakości, nie sposób pominąć tak ważnej kwestii, jak interwał wymiany wycieraczek samochodowych. Bo choć nie każdy chce o tym pamiętać, to jednak wycieraczki samochodowe również mają swój interwał wymiany zgodny z ich okresem trwałości. Uśrednionym wynikiem dla wycieraczek samochodowych pracujących na przedniej szybie (wycieraczki na szybie tylnej wykonują mniejszą, a więc i lżejszą pracę), jest 125 tys. powtórzeń. Właśnie tyle każda wycieraczka powinna móc przepracować, zanim będzie się nadawała do wymiany. Ile czasu może jej to zająć? Jedni twierdza, że jeden rok i że każdego roku warto taką wycieraczkę wymienić. Inni z kolei mówią o 2. lub nawet 3. latach, ale wyłącznie w przypadku najwyższej jakości piór. Pamiętajcie jednak, że trwałość wycieraczek jest często kwestią indywidualną i zależy nie tylko od tego, na jaką markę się zdecydujecie, ale również od sposobu, w jaki będziecie z nimi postępować. Źle eksploatowana wycieraczka, nawet jeśli będzie najlepsza na rynku, może nie wytrzymać choćby i kilku miesięcy.