Lokalizacja w aucie:
OŚ PRZEDNIA
Lokalizacja w aucie:
OŚ TYLNA
10000+ produktów
Oferta asortymentowa online sklepu iParts.pl liczy obecnie ponad dwa miliony części zamiennych. Szeroka gama produktów pochodzi wyłącznie od renomowanych producentów części samochodowych. Dla niecierpliwych dobra wiadomość, otóż wszystkie auto części w ofercie dostępne są od ręki – bez zbędnego czekania. Ogromna sieć punktów odbioru pozwala dostarczyć zamówione towary nawet w 24h. Części znanych producentów nawet do 45% taniej. Sklep motoryzacyjny iParts.pl gwarantuje jakość i doskonałą obsługę – nasi pracownicy pomogą w odpowiednim doborze części, a żadne pytanie zadane przez klienta nie zostanie pominięte. Tylko u nas dokonasz bezpiecznych zakupów bez żadnego ryzyka. Zapraszamy!
Sprzęgło to urządzenie stosowane w samochodach w celu przekazywania momentu obrotowego. W bogatej ofercie sklepu iParts.pl znajdziecie sprzęgła renomowanych producentów kompatybilne ze wszystkimi pojazdami poruszającymi się po polskich drogach.
Sprzęgło to zespół łączący wały: napędzający i napędzany (czynny i bierny) w celu przekazywania momentu obrotowego.
W pojazdach samochodowych sprzęgła występują w wielu mechanizmach, jednak najbardziej znanym – bo występującym prawie zawsze jest sprzęgło główne, które stanowi element układu napędowego i znajduje się pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów.
Jako sprzęgła główne stosuje się przede wszystkim sprzęgła cierne tarczowe. Zdecydowanie rzadziej hydrokinetyczne czy elektromagnetyczne – zwane także proszkowymi. Samochodowe sprzęgła cierne tarczowe eksperci dzielą na:
Siłę docisku tarcz sprzęgła, która jest konieczna do jego uruchomienia, zapewnia zazwyczaj jedna sprężyna talerzowa lub kilka sprężyn walcowych (rozwiązanie typowe dla starszych modeli samochodów). Tarcze sprzęgła mogą pracować także w oleju – wówczas mowa o sprzęgle mokrym. Są to zwykle sprzęgła wielotarczowe – oczywiście sprzęgła nie pracujące na oleju nazywane są suchymi.
Siła docisku może być dodatkowo wzmocniona siłą odśrodkową poprzez zastosowanie ciężarków umieszczonych na obwodzie tarczy – takie sprzęgła nazywamy półodśrodkowymi. Gdy siła docisku zależy tylko od ciężarków sprzęgło działa automatycznie (włącza się samoczynnie przy odpowiedniej prędkości wału) i nazywamy je wówczas sprzęgłem odśrodkowym. Sprzęgła odśrodkowe i półodśrodkowe są jednak praktycznie nie stosowane.
Sprzęgła podwójne są określane jako połączenie dwóch sprzęgieł w jednej obudowie. Każde sprzęgło odpowiada za połączenie silnika z innym wałkiem skrzyni biegów. Stosowanie w różnego typu maszynach, obecnie bardzo popularne w samochodach za sprawą skrzynki biegów DSG.
Niezależnie od typu, sprzęgła główne pełnią następujące zadania:
Sprzęgło w samochodzie składa się z trzech podstawowych elementów – tarcza sprzęgła, docisk sprzęgła oraz łożysko sprzęgła. Koło zamachowe to element, który łączy układ sprzęgła z silnikiem.
Są takie momenty w życiu każdego kierowcy czy mechanika, kiedy niezbędne staje się założenie śmiesznej czapki w stylu Sherlocka Holmesa i przyjęcie roli prawdziwego detektywa. Konieczność taka pojawia się m. in. wówczas, kiedy sprzęgło w samochodzie zaczyna podejrzanie hałasować. Jeśli coś takiego pojawiło się również w Waszym aucie, załóżcie na głowę ten zabawy, kraciasty kapelusik, nabijcie dobrze fajkę i przygotujcie się na kawałek dobrej, detektywistyczne roboty.
czytaj więcej >Zima potrafi zaskoczyć nie tylko drogowców. Również kierowcy, którzy niekoniecznie odpowiednio przygotowali się do tej pory roku, bywają nieprzyjemnie zaskakiwani przez swoje samochody. Chociażby zamarzającym nagle sprzęgłem czy skrzynią biegów. Czy można temu jakoś zapobiec?
czytaj więcej >Dwusprzęgłowe, automatyczne skrzynie biegów mają wśród kierowców bardzo różne opinie. To podwójne sprzęgło nie dla każdego jest zaletą, zwłaszcza gdy przychodzi do jego wymiany. Czy słusznie? Jak wygląda to w przypadku skrzyni DSG – ulubionego modelu grupy VAG?
czytaj więcej >Technologia motoryzacyjna idzie stale do przodu. Tradycyjne rozwiązania mechaniczne coraz częściej zostają wyparte z rynku na rzecz nowoczesnych systemów elektromechanicznych, które określane są mianem przyszłości motoryzacji. Doskonałym przykładem takiej modernizacji jest nowatorski system clutch-by-wire – innowacyjne rozwiązanie, które pozwala zastąpić konwencjonalny układ sterowania sprzęgłem.
czytaj więcej >