Oferta asortymentowa online sklepu iParts.pl liczy obecnie ponad dwa miliony części zamiennych. Szeroka gama produktów pochodzi wyłącznie od renomowanych producentów części samochodowych. Dla niecierpliwych dobra wiadomość, otóż wszystkie auto części w ofercie dostępne są od ręki – bez zbędnego czekania. Ogromna sieć punktów odbioru pozwala dostarczyć zamówione towary nawet w 24h. Części znanych producentów nawet do 45% taniej. Sklep motoryzacyjny iParts.pl gwarantuje jakość i doskonałą obsługę – nasi pracownicy pomogą w odpowiednim doborze części, a żadne pytanie zadane przez klienta nie zostanie pominięte. Tylko u nas dokonasz bezpiecznych zakupów bez żadnego ryzyka. Zapraszamy!
Sprzęgło to urządzenie stosowane w samochodach w celu przekazywania momentu obrotowego. W bogatej ofercie sklepu iParts.pl znajdziecie sprzęgła renomowanych producentów kompatybilne ze wszystkimi pojazdami poruszającymi się po polskich drogach.
Sprzęgło to zespół łączący wały: napędzający i napędzany (czynny i bierny) w celu przekazywania momentu obrotowego.
W pojazdach samochodowych sprzęgła występują w wielu mechanizmach, jednak najbardziej znanym – bo występującym prawie zawsze jest sprzęgło główne, które stanowi element układu napędowego i znajduje się pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów.
Jako sprzęgła główne stosuje się przede wszystkim sprzęgła cierne tarczowe. Zdecydowanie rzadziej hydrokinetyczne czy elektromagnetyczne – zwane także proszkowymi. Samochodowe sprzęgła cierne tarczowe eksperci dzielą na:
- jednotarczowe,
- dwutarczowe,
- wielotarczowe,
- podwójne.
Siłę docisku tarcz sprzęgła, która jest konieczna do jego uruchomienia, zapewnia zazwyczaj jedna sprężyna talerzowa lub kilka sprężyn walcowych (rozwiązanie typowe dla starszych modeli samochodów). Tarcze sprzęgła mogą pracować także w oleju – wówczas mowa o sprzęgle mokrym. Są to zwykle sprzęgła wielotarczowe – oczywiście sprzęgła nie pracujące na oleju nazywane są suchymi.
Siła docisku może być dodatkowo wzmocniona siłą odśrodkową poprzez zastosowanie ciężarków umieszczonych na obwodzie tarczy – takie sprzęgła nazywamy półodśrodkowymi. Gdy siła docisku zależy tylko od ciężarków sprzęgło działa automatycznie (włącza się samoczynnie przy odpowiedniej prędkości wału) i nazywamy je wówczas sprzęgłem odśrodkowym. Sprzęgła odśrodkowe i półodśrodkowe są jednak praktycznie nie stosowane.
Sprzęgła podwójne są określane jako połączenie dwóch sprzęgieł w jednej obudowie. Każde sprzęgło odpowiada za połączenie silnika z innym wałkiem skrzyni biegów. Stosowanie w różnego typu maszynach, obecnie bardzo popularne w samochodach za sprawą skrzynki biegów DSG.
Niezależnie od typu, sprzęgła główne pełnią następujące zadania:
- przenoszenie momentu obrotowego z wału korbowego silnika na wałek skrzynki biegów w pełnym zakresie prędkości obrotowych silnika,
- umożliwienie łagodnego, pozbawionego szarpnięć ruszania z miejsca,
- ułatwienie szybkiej i niezakłóconej zmiany biegów,
- tłumienie drgań w układzie napędowym,
- ochrona układu napędowego przed przeciążeniem.
Sprzęgło w samochodzie składa się z trzech podstawowych elementów – tarcza sprzęgła, docisk sprzęgła oraz łożysko sprzęgła. Koło zamachowe to element, który łączy układ sprzęgła z silnikiem.
Polecane akcesoria do sprzęgieł: