ZWIĘKSZONY RABAT W APLIKACJI DO -10%! POBIERZ

Do końca promocji pozostało:

6
6
0
0
3
3
5
5
0
0
3
3
Części samochodowe nr 1
Potrzebujesz pomocy?
4.9/5 (3250 ocen)
Pomoc
Darmowa dostawa
Do 100 dni na zwrot
 {
  "widget": {
    "loading": false,
    "added": [],
    "info": null
  },
  "module": {
    "step": "1"
  },
  "data": null,
  "user": null,
  "checkout": null
} 
Koszyk
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Jak rozpoznać objawy zużytego wysprzęglika? Czym różnią się od objawów zużytej pompki sprzęgła?

Współcześnie produkowane samochody wyposażane są w hydrauliczny system sprzęgła, który zastąpił stosowane dawniej linki. Jednym z podstawowych elementów tego układu – zaraz obok pompki sprzęgła – jest wysprzęglik, czyli część eksploatacyjna o ograniczonej żywotności. Jakie objawy daje zużyty wysprzęglik? Jak odróżnić je od objawów zużycia pompki sprzęgła?

Objawy zużytego wysprzęglika - jak je rozpoznać? Kup u nas nawet 40% taniej

Rola i działanie wysprzęglika

Wysprzęglik centralny – bo z takim mamy do czynienia w większości przypadków – to element hydrauliczny zespolony z łożyskiem wyciskowym. Część ta, poprzez swoje działanie, pozwala na zmianę biegów, jednak do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje również sprawnie działającej pompy sprzęgła oraz przewodów hydraulicznych. Awarie wszystkich tych elementów powodują problemy z utrzymaniem prawidłowego ciśnienia w układzie lub nawet jego całkowity brak. W takich warunkach wysprzęglik nie jest w stanie działać.

Ze względu na dużą zależność wysprzęglika od pompy sprzęgła oraz od przewodów hydraulicznych, objawy jego zużycia bywają trudne do prawidłowego zdiagnozowania i czasem wymagają poważnych interwencji mechanika.

Zużyty wysprzęglik czy nieszczelna pompka?

Ponieważ współczesne systemy sprzęgła to układy hydrauliczne, siłą rzeczy najpowszechniejszym objawem zużycia wysprzęglika – w istocie rzeczy będącego elementem niezwykle podobnym do pompki – będzie wyciek płynu. Jeśli przyczyną wycieku jest wysprzęglik, oznacza to, iż część ta kwalifikuje się do natychmiastowej wymiany, choć niektórzy próbują ją regenerować, aczkolwiek z różnym skutkiem. Zużycie centralnego wysprzęglika do tego stopnia, że pojawi się w nim wyciek, będzie oznaczało dość spore koszty, ponieważ część ta znajduje się w skrzyni biegów i jego wymiana będzie wymagać wyjęcia całej skrzyni. Między innymi z tego powodu wysprzęgliki, w odróżnieniu od pompek, wymienia się profilaktycznie każdorazowo podczas wymiany samego sprzęgła.

W przypadku wycieku, najlepszym sposobem na zdiagnozowanie, czy przyczyna tkwi w wytartym tłoku pompy sprzęgła, czy w zużytym wysprzęgliku, jest dokładne sprawdzenie miejsca, w którym wyciek ten może być widoczny. Jeśli zauważymy (a nie zawsze jest to łatwe) wyciek płynu z układu w okolicach pedału sprzęgła, to przyczyną najprawdopodobniej jest pompka. Jeśli jednak miejsce, w którym nastąpił wyciek, znajduje się  w okolicach skrzyni biegów, jego powodem jest niemal na pewno wytarty tłok wysprzęglika, co stanowi jasny objaw zużycia tego elementu.

Groźne objawy zużycia wysprzęglika

Być może pierwszymi objawami zużycia wysprzęglika nie będzie wcale wyciek, lecz powtarzające się trudności z włączaniem biegów, nasilające się zwłaszcza przy próbie wrzucenia „jedynki” i biegu wstecznego. Objawy te są bezpośrednim następstwem omawianego już zużycia tłoka w wysprzegliku i powstałej w ten sposób nieszczelności.

Na ten sam trop naprowadzić nas mogą również problemy z załączaniem i rozłączaniem sprzęgła. Objawia się to tym, iż sprzęgło po wciśnięciu wraca do pozycji wyjściowej bardzo wolno i opornie. Jeśli dojdzie już do takiej sytuacji, sprawę należy potraktować niezwykle poważnie. Powodujące to zużycie wysprzęglika lub nieszczelność przewodów muszą być już bardzo duże, a tym samym niebezpieczne. W efekcie tego może pojawić się również zanik sprawności układu hamulcowego, czyli jedno z najgroźniejszych zjawisk na drodze.

Popularne z kategorii Sprzęgło

Płyn hamulcowy K2 T104
15,00 zł
0 (0 ocen)
Płyn hamulcowy BREMBO L 04 010
33,00 zł
0 (0 ocen)
Płyn hamulcowy ATE 03.9901-6402.2
48,00 zł
0 (0 ocen)
Płyn hamulcowy K2 T108
25,00 zł
0 (0 ocen)
Płyn hamulcowy BREMBO L 04 005
20,00 zł
0 (0 ocen)
Płyn hamulcowy FEBI BILSTEIN 26746
12,00 zł
5.0 (2 ocen)
Sprzęgło w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Sprzęgło pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Sprzęgło
Interesuję się motoryzacją od dziecka. Ta pasja w połączeniu z wykształceniem umiejscowiła mnie tam, gdzie znajduję się obecnie. To daje mi szansę rozwoju i dzielenia sę swoją wiedzą z szerokim gronem Użytkowników.
8 komentarzy
Chętnie pomożemy przy diagnozie. Serdecznie zapraszamy do dołączenia do naszej grupy na Facebooku, tam odpowiadamy na wszystkie pytania techniczne. https://www.facebook.com/groups/motoryzacja.porady
Z myślą o tego typu problemach powstała nasza grupa na Facebooku. Zapraszamy do dołączenia, eksperci na pewno znajdą rozwiązanie. https://www.facebook.com/groups/motoryzacja.porady
Polecamy dołączenie do naszej grupy na Facebooku - Motoryzacja - porady, mechanika, części samochodowe, gdzie eksperci odpowiadają na tego typu pytania. https://www.facebook.com/groups/motoryzacja.porady
wymiemiona zoztała pomka i wysprzeglik w sprzegle.I jest dalej problem ze pedał zostaje w podłodze.co robic.???
U mnie razem z wyżej wymienionymi symptomami dochodzi problem z hamulcem. Mianowicie gdy auto jest zimne pedał jest twardy ale nie chamuje. Na autostradzie miałem sytuacje że wrzuciłem na luz, silnik zszedł do wolnych obrotów, wciskam pedał hamulca, jest twardy ale nie ma reakcji.
Git
U mnie w Toyocie skrzynia po wrzuceniu na luz na zimnym silniku drży, czy to może być wysprzęglik?
Znajomy mechanik twierdzi, że warto profilaktycznie wymieniać wysprzęglik centralny umieszczony wewnątrz skrzyni biegów bo te zewnętrzne można w każdej chwili zdemontować. Osobiście nigdy nie miałem z tym do czynienia i nie wiem jak to dokładnie wygląda. W razie jakichkolwiek problemów jeżdżę do sprawdzonego serwisu

Powiązane artykuły

Sprzęgło nie wysprzęgla, nie rozłącza się  - co zrobić, jak naprawić

Kiedy sprzęgło przestaje się wysprzęglać. Jak rozpoznać nadchodzące problemy? Co je powoduje i jak należy sobie z nimi radzić?

Sprzęgło samochodowe jest podzespołem o bardzo dużej żywotności, pod warunkiem, że jest ono prawidłowo serwisowane i użytkowane. Jeśli dbacie o sprzęgło, spokojnie powinno Wam służyć nawet przez 400 tys. km. Jeśli nie dbacie, już po ok. 120 tys. km możecie się spodziewać np. tego, że zaczną pojawiać się problemy w jego wysprzęglaniem lub nagle zupełnie przestanie się rozłączać. Jak rozpoznać ten moment? Co może być bezpośrednią przyczyną tych problemów i jak sobie poradzić?

czytaj więcej >
Koniec mechanicznego połączenia pedału ze sprzęgłem?

Koniec mechanicznego połączenia pedału ze sprzęgłem?

Technologia motoryzacyjna idzie stale do przodu. Tradycyjne rozwiązania mechaniczne coraz częściej zostają wyparte z rynku na rzecz nowoczesnych systemów elektromechanicznych, które określane są mianem przyszłości motoryzacji. Doskonałym przykładem takiej modernizacji jest nowatorski system clutch-by-wire – innowacyjne rozwiązanie, które pozwala zastąpić konwencjonalny układ sterowania sprzęgłem.

czytaj więcej >
Zamarznięte sprzęgło, skrzynia biegów lub olej. Czy to możliwe? Jak sobie poradzić z problemem?

Zamarznięte sprzęgło i skrzynia biegów. Czy to w ogóle możliwe? Jak się uchronić przed tego typu problemami?

Zima potrafi zaskoczyć nie tylko drogowców. Również kierowcy, którzy niekoniecznie odpowiednio przygotowali się do tej pory roku, bywają nieprzyjemnie zaskakiwani przez swoje samochody. Chociażby zamarzającym nagle sprzęgłem czy skrzynią biegów. Czy można temu jakoś zapobiec?

czytaj więcej >
Głośne sprzęgło (hałasujące) - przyczyny i naprawa

Dlaczego sprzęgło hałasuje? Co może być przyczyną głośnej pracy sprzęgła i w jaki sposób należy w takich przypadkach postępować?

Są takie momenty w życiu każdego kierowcy czy mechanika, kiedy niezbędne staje się założenie śmiesznej czapki w stylu Sherlocka Holmesa i przyjęcie roli prawdziwego detektywa. Konieczność taka pojawia się m. in. wówczas, kiedy sprzęgło w samochodzie zaczyna podejrzanie hałasować. Jeśli coś takiego pojawiło się również w Waszym aucie, załóżcie na głowę ten zabawy, kraciasty kapelusik, nabijcie dobrze fajkę i przygotujcie się na kawałek dobrej, detektywistyczne roboty.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze