Ograniczniki pików momentu obrotowego sprzęgła
Ogranicznik pików momentu obrotowego na sprzęgle to urządzenie montowane przeważnie w maszynach przemysłowych, pojazdach rolniczych i ciągnikach siodłowych, ale również w niektórych samochodach osobowych. Ogranicznik pozwala zabezpieczyć m.in. sprzęgło samochodowe przed nagłym i zbyt dużym przeciążeniem momentem obrotowym silnika.
Ogranicznik pików momentu obrotowego sprzęgła w samochodzie
Ogranicznik pików momentu obrotowego sprzęgła nie należy do najpopularniejszych części w motoryzacji, jednak bez jego obecności i interwencji w pracę układu napędowego wysokie prędkości obrotowe mogłyby szybko uszkodzić samochód. Zarówno skrzynia biegów, jak i sprzęgło w samochodzie będą odpowiednio chronione dzięki ogranicznikowi, o ile będzie on dobrej jakości.
Moment obrotowy i jego tzw. pik
Właściciele samochodów sportowych zazwyczaj chwalą się wysokim momentem obrotowym, jaki zapewnia im silnik. Moment obrotowy to jeden z parametrów odpowiedzialny za mierzenie mocy jednostki napędowej. Takiego pomiaru dokonuje się na wale korbowym, bo tam właśnie wytwarzana jest moc obrotowa silnika, która wpływa na dynamikę jazdy oraz osiągi auta. Im wyższy moment obrotowy, tym lepiej.
I tu pojawiają się piki, które dla momentu obrotowego nie są wskazane. Pik to bardzo gwałtowny wzrost momentu, który nie utrzymuje się przez dłuższy czas. Jednak piki mogą uszkodzić skrzynię biegów oraz sprzęgło nie tylko w samochodach osobowych, ale również w wytrzymałych układach napędowych maszyn przemysłowych. I właśnie w tym celu montowane są ograniczniki pików momentu obrotowego na sprzęgle.
W przypadku, gdy jednostka napędowa ma tendencję do niekontrolowanych pików, to przy sprzęgle powinien zostać zamontowany odpowiedni ogranicznik. Ulega on kontrolowanemu uślizgowi, gdy przekroczona zostanie stała i pożądana wartość momentu obrotowego. Po zażegnaniu niebezpieczeństwa ogranicznik pików momentu obrotowego sprzęgła wraca do normalnej pracy.
Praca ogranicznika pików
Ograniczniki pików momentu obrotowego na sprzęgle stosuje się głównie w maszynach przemysłowych, w ciągnikach rolniczych i siodłowych. Jednostki napędowe montowane w tych maszynach posiadają zazwyczaj bardzo wysoki moment obrotowy, a same piki zdarzają się w nich bardzo często. W samochodach osobowych rozwiązanie to wykorzystywane jest głównie przez koncern Volkswagena.
Należy pamiętać, że piki mają niekorzystny wpływ na pracę skrzyni biegów, sprzęgła oraz jednostki napędowej. Brak ochrony przed pikami może skutkować również uszkodzeniami wału napędowego na skutek zbyt gwałtownego przeciążenia. Zamontowany na sprzęgle ogranicznik działa prawidłowo, o ile tarcze ścierne są w dobrym stanie.
Popularni producenci ograniczników pików momentu obrotowego na sprzęgle
- LuK
Ogranicznik pików momentu obrotowego na sprzęgle dostępny w iParts.pl w najniższej cenie rynkowej. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz. Wszystkie dostępne części samochodowe są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zapewniamy fachową obsługę i pomoc techniczną, szeroki wybór asortymentowy oraz natychmiastową realizację zamówienia.
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Dlaczego sprzęgło hałasuje? Co może być przyczyną głośnej pracy sprzęgła i w jaki sposób należy w takich przypadkach postępować?
- Sprzęgło zaczęło się ślizgać? Jak rozpoznać, że to właśnie sprzęgło i co zrobić, kiedy pojawi się ten problem?
- Zamarznięte sprzęgło i skrzynia biegów. Czy to w ogóle możliwe? Jak się uchronić przed tego typu problemami?
- Kiedy sprzęgło przestaje się wysprzęglać. Jak rozpoznać nadchodzące problemy? Co je powoduje i jak należy sobie z nimi radzić?
- Sprzęgło DSG, jego budowa i działanie. Ile kosztuje wymiana sprzęgła w skrzyni DSG?
- Koniec mechanicznego połączenia pedału ze sprzęgłem?
- Jak rozpoznać objawy zużytego wysprzęglika? Czym różnią się od objawów zużytej pompki sprzęgła?