Dźwignia sprzęgła - sterowanie sprzęgłem

Sprzęgło to grupa elementów wykorzystywanych do łączenia dwóch wałów - napędowego i napędzanego, w celu przeniesienia momentu obrotowego. Najczęściej mówiąc „sprzęgło” w przypadku samochodów, mamy na myśli sprzęgło cierne, stanowiące połączenie skrzyni biegów z silnikiem. Kluczowym elementem całego urządzenia jest dźwignia sprzęgła, nazywana również łapą sprzęgła, która odpowiada za prawidłowe rozłączanie przekładni i wału korbowego.

Sprzęgło w samochodzie

Sprzęgło samochodowe łączące jednostkę napędową ze skrzynią biegów wykorzystywane jest do rozłączania przekładni i walu wyjściowego silnika. Ma to umożliwić płynną zmianę przełożenia lub zatrzymanie auta. Zastosowanie sprzęgła jest pośrednio wymuszone przez charakterystykę jednostki spalinowej. Silnik wymaga bowiem wykorzystania skrzyni biegów, a ta z kolei potrzebuje odpowiedniego połączenia z jednostką napędową poprzez sprzęgło. Jego brak spowodowałby, że samochód gasłby na postoju, a zmiana przełożeń byłaby niemożliwa lub szybko doprowadziłaby do zniszczenia całego układu napędowego.

Rozróżnia się dwa tryby pracy sprzęgła. Pierwszy, gdy wciskamy pedał sprzęgła, wykorzystując w tym celu elementy sterujące sprzęgłem. W tym przypadku możliwa jest zmiana przełożenia. Drugi tryb (następujący po zwolnieniu pedału sprzęgła) polega na przesuwaniu tarczy dociskowej w stronę koła zamachowego. Tarcza dociskowa ma wówczas ścisły kontakt z tarczą sprzęgła oraz kołem zamachowym i zaczyna się obracać zgodnie z prędkością obrotową silnika.

Dźwignia sprzęgła

Łapa sprzęgła to specjalny system wykorzystywany do załączania i rozłączania wałów w celu przekazywania momentu obrotowego. Dzięki zastosowaniu sprzęgła możliwe jest budowanie jednostek oraz zespołów napędowych jako oddzielnych podzespołów i łączenie ich za pomocą sprzęgieł. Daje to większe możliwości oraz zapewnia spore ułatwienie w razie wymiany czy demontażu.

Sterowanie sprzęgłem za pomocą łapy zwalniającej docisk sprzęgła służy do włączania urządzenia, a więc do rozłączenia skrzyni biegów i wału korbowego. W zależności od rodzaju sprzęgła łapa załączana jest za pomocą linki biegnącej do pedału sprzęgła lub za pomocą siłownika hydraulicznego. Uszkodzona łapa sprzęgła prowadzi do powstawania problemów z włączeniem sprzęgła lub całkowicie to uniemożliwia.

Oznaką awarii dźwigni sprzęgła, poza brakiem możliwości zmiany biegów oraz ruszania z miejsca pojazdem, jest przede wszystkim znacznie mniejszy opór stawiany przez pedał sprzęgła lub jego całkowite wpadnięcie w podłogę. Przy problemie cofania pedału sprzęgła podczas jazdy może wystąpić poślizg sprzęgła.

W układach z hydraulicznym sterowaniem sprzęgłem problem powrotu pedału sprzęgła do położenia spoczynkowego może być powiązany z poszczególnymi elementami hydraulicznymi lub mechanicznymi sprzęgła.

Popularni producenci dźwigni sprzęgła

  • TRW
  • Sachs
  • Febi Bilstein
  • Bosch
  • Valeo
  • A.B.S.
  • Brembo
  • ATE
  • Nipparts
  • Metzger

Jeżeli szukasz dźwigni sprzęgła, wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Zapraszamy do iParts.pl po elementy sterujące sprzęgłem w doskonałej cenie rynkowej. Współpracujemy wyłącznie ze sprawdzonymi i godnymi zaufania kontrahentami. Wszystkie dostępne w ofercie sklepu produkty są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zapewniamy profesjonalną obsługę, najniższe ceny na rynku oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Dźwignia i elementy sterujące JP GROUP
Dźwignia i elementy sterujące TOPRAN
Dźwignia i elementy sterujące FAST
Dźwignia i elementy sterujące MASTER-SPORT GERMANY
Dźwignia i elementy sterujące FEBEST
Dźwignia i elementy sterujące AUTOMEGA
Dźwignia i elementy sterujące Metalcaucho
Dźwignia i elementy sterujące S-TR