Problem z falującymi obrotami silnika. Co może być tego przyczyną? Jak wygląda diagnostyka i naprawa tej usterki?
Falowanie obrotów na biegu jałowym to zjawisko, które – zdaniem części ekspertów – prędzej czy później pojawi się w każdym samochodzie benzynowym. Jak należy sobie radzić z takim zjawiskiem? Czy wszystko, co można na ten temat przeczytać, należy rozumieć dosłownie?

Na temat falujących obrotów silnika powiedziano i napisano już naprawdę sporo. Nic dziwnego, w końcu do zjawiska tego dochodzi wcale często, na pewno częściej, niż wszyscy byśmy tego chcieli. A dlaczego do niego dochodzi? I tu po raz pierwszy powinno paść mityczne „to zależy”. Na przykładzie, w którym do falowania obrotów dochodzi statystycznie najczęściej, czyli na przykładzie standardowego silnika benzynowego z przepustnicą, możemy powiedzieć, iż najczęściej winne całego zamieszania jest powstające w silniku podciśnienie (jest to zjawisko pożądane, niezbędne do prawidłowej pracy kilku układów), a dokładniej spowodowane przez to podciśnienie oraz nieszczelność w układzie dolotowym przedostawanie się do silnika tzw. „lewego powietrza”. Problem w tym, że to nie statystyka, ale Wy sami musicie stwierdzić, co w Waszym, konkretnym przypadku odpowiada za falowanie silnika. A ponieważ zjawisko to obrosło sporą ilością mitów, nie zawsze łatwo będzie Wam wyłowić pośród nich ważne dla Was fakty. Na szczęście macie nas.
Jak to więc wygląda naprawdę?
Do falowania obrotów silnika może dojść w każdym samochodzie? Tak, ale nie do końca
Czyszczenie dolotu powietrza BIZOL DIESEL INTAKE CLEAN+ C35, 400 ml
W rozważaniach odnośnie do prawdopodobieństwa wystąpienia falowania silnika na biegu jałowym (przy przyśpieszaniu silnik zdaje się pracować równo, co nie znaczy, że sam problem znika) należałoby przede wszystkim dokonać podziału na:
- samochody z klasycznymi silnikami benzynowymi,
- samochody z silnikami Diesla.
Teoretycznie w każdym z tych typów aut może dojść do falowania obrotów, jednak w każdym z nich najczęściej przyczyną będzie zupełnie co innego. Wiąże się to z tym, że w klasycznych silnikach benzynowych najczęstszą przyczyną falowania jest nieszczelność gdzieś w układzie dolotowym. W nich podciśnienie wytwarzane jest w silniku, gdy przepustnica zostaje zamknięta, a tłoki idą w dół. W silnikach Diesla (a także w części nowoczesnych silników benzynowych) za wytwarzanie podciśnienia odpowiada vacum pompa, jest to więc zupełnie inny mechanizm i inna procedura. Zupełnie inaczej więc powinniście podchodzić do falowania obrotów w przypadku aut benzynowych, a inaczej w dieslach. Zdecydowanie inne jest też prawdopodobieństwo oraz przyczyny pojawienia się opisywanego zjawiska.
Najczęstszą przyczyną falowania obrotów jest awaria silnika krokowego, czujników lub przepływomierza? Nie, choć są to awarie z TOP 5 możliwych powodów
Środek do czyszczenia przepływomierzy powietrza MOJE AUTO, 250 ml
Różni mechanicy różne mają podejście do procedury sprawdzania przyczyn pojawienia się falowania obrotów na biegu jałowym. Jedni zaczynają od podpięcia komputera diagnostycznego, inni wolą zdać się na sprawdzenie wszystkiego organoleptycznie. Z całą pewnością jednak ci bardziej doświadczeni wiedzą, gdzie dokładnie warto zacząć szukać tychże przyczyn. A zacząć warto od wszelkich przewodów elastycznych lub półelastycznych na całej długość układu doprowadzania powietrza do silnika. Dlaczego tak? Ponieważ główną przyczyną falowania silnika jest – jak już powiedzieliśmy – nieszczelność, a do tej najczęściej dochodzi w miejscach najwrażliwszych, najbardziej podatnych na uszkodzenia mechaniczne. W całym zaś układzie dolotowym najbardziej podatnymi na uszkodzenia mechaniczne są (może oprócz samego przepływomierza) właśnie przewody elastyczne. Szukajcie więc w pierwszej kolejności jakichkolwiek pęknięć, przetarć, dziurek, a nawet poluzowania osady. Wszystko, co może przepuszczać powietrze, może być przyczyną problemu.
A czemu nie lepiej zacząć od przepływomierza? Choćby dlatego, że wymiana kawałka przewodu jest znacznie łatwiejsza i tańsza. Poza tym zawsze może się zdarzyć tak, że albo przepływomierz wcale nie był jednak uszkodzony, albo też był, ale nie stanowił jedyną przyczynę problemu. Pamiętajcie! Nawet gdy komputer diagnostyczny wskaże Wam błąd przepływomierza, przyczyn problemów zawsze musicie szukać również wokół tego elementu.
Czy w poszukiwaniu przyczyn falowania obrotów należy uwzględnić również świece zapłonowe? Tak, ale niekoniecznie
Często i dużo mówi się o tym, że falowanie obrotów silnika na biegu jałowym to efekt awarii świec zapłonowych. I faktycznie, awaria świecy może przynieść efekty zbliżone do falowania obrotów, jednak są to efekty zbliżone, a nie identyczne czy wręcz te same. W omawianym tu przypadku chodzi o tzw. płynne falowanie samych obrotów, gdy tymczasem awaria świecy oznacza, że silnik zacznie pracować nierówno, ale w łatwo wyczuwalny i słyszalny sposób. Średnio doświadczony kierowca różnicę tę będzie w stanie dość szybko wyłapać, nie mówiąc już o mechaniku.
Czy przyczyną falowania obrotów może być brudna przepustnica? Zdecydowanie tak
W normalnej sytuacji z przepustnic do sterownika jednostki napędowej płynie informacja o tym, iż kierowca – poprzez naciśnięcie na pedał gazu – wyraził chęć zwiększenia prędkości samochodu. Jeśli przepustnica jest czysta i sprawna, wszystko idzie gładko, a silnik pracuje w równym rytmie. Jeśli jednak przepustnica, a często i pozostałe elementy układu dolotowego, są mocno zabrudzone, zarośnięte nagarem i innego typu nieczystościami, robią się problemy.
Zacinająca się przepustnica może być przyczyną pojawienia się falujących obrotów i często jedynym sposobem na zdiagnozowanie tego jest obejrzenie dokładnie całego układu dolotowego. A jak temu problemowi zapobiec? Czyścić! Cały układ dolotowy wraz z przepustnicą powinniście regularnie czyścić przy pomocy przeznaczonych do tego preparatów. Zgodnie z zamieszczoną przez ich producentów instrukcją.