Pojawienie się błędu „Engine management system faulty” jest w stanie wywołać niepokój w sercu każdego kierowcy. Czy słusznie? Czy podobny niepokój może powstać nie tylko w sercu, ale i w portfelu właściciela auta, w którym błąd taki się pojawił? Jakie usterki może sygnalizować? Jakie są najczęstsze przyczyny pojawienia się tego błędu i jak na to reagować?

Najważniejsze informacje

Błąd „Engine management system faulty” to ostrzeżenie generowane przez ECU pojazdu, które może sygnalizować problemy z czujnikami, wtryskiwaczami, turbosprężarką lub układem wydechowym. Najczęściej występuje w samochodach marek Peugeot, Citroën, Ford i Renault, gdzie czułe systemy monitorujące wykrywają nawet drobne odchylenia w pracy silnika. Przyczyną błędu mogą być m.in. uszkodzone czujniki, zanieczyszczenie układu paliwowego lub problemy z katalizatorem.

Co dokładnie oznacza komunikat „Engine management system faulty”? W jakich samochodach błąd ten pojawia się najczęściej?

Komunikat o błędzie odczytywanym jako „Engine management system faulty” jest formą ostrzeżenia generowanego przez komputer pokładowy (ECU) samochodu. Centrala ECU – nadzorująca działanie silnika – najwyraźniej wykryła jakiś problem związany z układem zarządzania silnikiem, który to problem może obejmować:

  • czujniki,
  • wtryskiwacze paliwa,
  • turbosprężarkę,
  • układ wydechowy.

ECU monitoruje dane z czujników w czasie rzeczywistym i gdy tylko wykryje anomalię w jednym z wspomnianych elementów, wyświetla ten właśnie komunikat. A w jakich autach najczęściej błąd „Engine management system faulty” najczęściej się pojawia?

Na omawiany typ błędu podatne są samochody wyposażone w zaawansowaną elektronikę. W szczególności dotyczy to aut takich marek jak:

Jak więc widać, właściciele popularnych „francuzów” najczęściej mają okazję zetknąć się z błędem „Engine management system faulty” i to właśnie oni zwykle wiedzą o nim najwięcej. Ich modele częściej zgłaszają problemy związane z układem zarządzania silnikiem, co związane jest z bardziej czułymi systemami monitorowania, wychwytującymi nawet niewielkie odchylenia w pracy jednostki napędowej. Nie chodzi więc o to, że wymienione marki są gorsze, ale raczej o to, że ich systemy monitorujące pracę silnika są nad wyraz czułe.

Jakie są najczęstsze przyczyny pojawienia się tego komunikatu? Co mogło spowodować błąd „Engine management system faulty”?

Powodów wyświetlenia błędu „Engine management system faulty” może być wiele, a jego znaczenie bywa różne. Najczęściej jednak, gdy podobny komunikat się pojawi, oznacza to:

  • problemy z czujnikami – to dość popularna przyczyna omawianego błędu. Jego pojawienie się jest efektem usterki czujników przepływu powietrza (MAF), ciśnienia doładowania, sondy lambda lub czujnika temperatury. Uszkodzony lub zanieczyszczony czujnik może wysyłać błędne sygnały do ECU;
  • zanieczyszczenie układu paliwowego – jeśli paliwo okaże się słabej jakości i dojdzie do zabrudzenia wtryskiwaczy, mogą powstawać zaburzenia w spalaniu prowadzące do wyświetlenia wiadomego komunikatu;
  • uszkodzenie układu wydechowego – w tym przypadku błąd „Engine management system faulty” oznacza problemy z katalizatorem, DPF-em lub też z zaworem EGR.

A czy można kontynuować jazdę po pojawieniu się tego komunikatu? Tu wszystko zależy od objawów towarzyszących jego wyświetleniu. W wielu przypadkach błąd „Engine management system faulty” nie wymaga natychmiastowej reakcji i będziecie mogli spokojnie kontynuować jazdę, nawet jeśli Wasz samochód przejdzie w tryb awaryjny. Tryb ten oznacza ograniczenie mocy silnika, mające na celu zmniejszenie ryzyka poważniejszych uszkodzeń.

Ewentualne powody do niepokoju mogą przynieść natomiast objawy w postaci:

  • silnego dymienia,
  • szarpania podczas przyspieszania,
  • znaczącego spadku mocy,
  • hałasu dobiegającego z jednostki napędowej.

Jeśli do komunikatu o błędzie „Engine management system faulty” dołączy któryś z tych objawów, najlepiej będzie zatrzymać samochód i wezwać pomoc drogową. Kontynuowanie jazdy w takich warunkach może doprowadzić do poważniejszej awarii, a tych przecież zawsze warto unikać.

Jak samodzielnie zdiagnozować i naprawiać usterki związane z błędem „Engine management system faulty”? Kiedy warto udać się z tym do mechanika?

Drobne usterki powodujące błąd „Engine management system faulty” możecie spróbować zdiagnozować samodzielnie za pomocą narzędzia diagnostycznego OBD2. Wystarczy  podłączyć to urządzenie do portu diagnostycznego pojazdu i odczytać kody błędów wygenerowane przez ECU. Każdy kod błędu wskaże element, jaki może powodować problem, nakierowując np. na poluzowane wtyczki, brudne czujniki czy czasem wręcz chwilowe anomalie w pracy silnika.

Pamiętajcie jednak, że nie każdy problem będziecie w stanie rozwiązać samodzielnie. W przypadku bardziej zaawansowanych systemów zarządzania silnikiem, zwłaszcza w nowoczesnych samochodach, niektóre usterki mogą wymagać specjalistycznej diagnostyki, dostępnej jedynie w autoryzowanych serwisach. Mechanicy w takich miejscach mają dostęp do zaawansowanych narzędzi oraz oprogramowania umożliwiającego szybką lokalizację problemu.

FAQ

Co jeszcze warto wiedzieć na temat błędu „Engine management system faulty”? Pytania kierowane do naszych ekspertów iParts.pl pokazują, że interesuje Was również:

Czy błąd „Engine management system faulty” może zniknąć sam, bez naprawy?

Tak, w niektórych przypadkach błąd ten może zniknąć samoczynnie, zwłaszcza jeśli był spowodowany chwilową anomalią, np. przejściowym problemem z czujnikiem lub drobnym zakłóceniem w pracy ECU. Jednak nawet jeśli błąd zniknie, warto monitorować pojazd i upewnić się, że problem nie powrócił.

Czy złej jakości paliwo może być przyczyną pojawienia się błędu „engine management system faulty”?

Jak najbardziej. Niskiej jakości paliwo, zawierające zanieczyszczenia lub wodę, może wpłynąć na działanie układu paliwowego oraz na samo spalanie. Może to prowadzić do błędów w odczytach czujników i wyświetlenia komunikatu „Engine management system faulty”. Jeśli już do tego doszło, warto opróżnić bak, oczyścić układ i przestawić się na paliwa lepszej jakości.

Czy podłączenie samochodu do OBD2 zawsze rozwiązuje problem?

Podłączenie samochodu do narzędzia diagnostycznego OBD2 jest w stanie pomóc Wam w zidentyfikowaniu przyczyn błędu, jednak nie rozwiąże samego problemu – może jedynie wskazać, które elementy układu zarządzania silnikiem wymagają naprawy lub konserwacji. Pamiętajcie również o tym, że po usunięciu przyczyn błędu należy zresetować system, co również można zrobić poprzez OBD2.