- Seria: G12
- Pojemność: 5
- Specyfikacja: AFNOR NFR 15-601
- Specyfikacja: ASTM D3306
- Specyfikacja: ASTM D4656
- Specyfikacja: ASTM D4985
- Zalecenie producenta oleju: BS 6580
- Zalecenie producenta oleju: Case MAT3624
- Zalecenie producenta oleju: DAF 74002
- Zalecenie producenta oleju: Ford WSS-M97B44-D
- Zalecenie producenta oleju: GM 6277M
- Specyfikacja: JASO M325
- Zalecenie producenta oleju: John Deere JDM H5
- Zalecenie producenta oleju: Komatsu 07.892
- Zalecenie producenta oleju: Liebherr MD1-36-130
- Zalecenie producenta oleju: MAN 324 Typ SNF
- Zalecenie producenta oleju: MB 326.3
- Zalecenie producenta oleju: MTU MTL 5048
- Zalecenie producenta oleju: Renault Type D
- Specyfikacja: SAE J1034
- Zalecenie producenta oleju: STJLR 651.5003
- Zalecenie producenta oleju: Volvo VCS
- Zalecenie producenta oleju: VW TL-774 D (G12)
- Zalecenie producenta oleju: VW TL-774 F (G12+)
Płyn do chłodnic samochodowych G12 ma przede wszystkim za zadanie odbierać energię cieplną wytworzoną przez pracującą jednostkę napędową i kierować ją do chłodnicy. Jednak nie tylko efektywne odprowadzanie ciepła z silnika to należy do zadań środka chłodniczego. Musi on być również niezawodny bez względu na temperatury panującej na zewnątrz. Między innymi dlatego skład płynu chłodzącego jest dość złożony.
Płyn do chłodnicy G12 – skład
Podstawowym składnikiem środka chłodniczego jest glikol etylenowy, którego zawartość oscyluje na poziomie około 50 proc. Stosuje się również jako alternatywę glikol propylenowy, który jest jednak droższy, lecz mniej toksyczny. Obecność tych substancji sprawia, że płyn chłodniczy G12 nie zamarza.
Drugim kluczowym składnikiem jest woda, charakteryzująca się znakomitą przewodnością cieplną. Ze względu na fakt, że woda przyczynia się do powstawania korozji oraz ma skłonność do zamarzania w temperaturze 0°C, nie stosuje się jej samodzielnie. Ponadto woda wrze w temperaturze 100°C, przez co nie jest w stanie zapewnić odpowiedniej ochrony jednostce napędowej, szczególnie latem. Płyn do chłodnicy G12 nie byłby skuteczny bez inhibitorów korozji, które chronią chłodnicę przed korodowaniem. To one przesądzają o tym, czy płyn chłodniczy jest dobrej czy złej jakości, a także decydują o wydłużeniu jego okresu eksploatacyjnego, nawet do 6 lat.
Niewymieniany płyn chłodniczy
Płyn chłodniczy G12 chroni przed korozją główne elementy układu chłodzenia, a więc chłodnicę i nagrzewnicę. Nie wymieniając płynu w układzie dopuszczamy m.in. do jego zaszlamienia, co w konsekwencji wpłynie na spadek wydajności chłodzenia i pojawienia się wycieków.
W najnowszych jednostkach napędowych płyn chłodniczy G12 trafia nie tylko do termostatów czy elektrozaworów, ale również przepływa przez skomplikowane moduły złożone z pompy cieczy chłodzącej, elektrozawory zastępujące termostat, czujniki temperatury, itp. Awaria tych urządzeń zazwyczaj pociąga za sobą spore wydatki związane z ich naprawą i/lub wymianą.
Płyn do chłodnicy pod względem zawartości krzemianów
- G11, zawartość krzemianów 500-680 mg/l
- G12/G12+, nie zawiera krzemianów
- G12++/G13, zawartość krzemianów 400-500 mg/l
- 1989-1996 - płyn G11
- 1996-2001 - płyn G12
- 2001-2004 - płyn G12+
- 2004-2008 - płyn G12++
- 2008 r. - płyn G13
Opis produktu
IPARTS G12 Plus jest płynem do układów chłodzenia silników spalinowych wszelkiego typu pojazdów mechanicznych z chłodzeniem cieczowym. Z powodzeniem chroni silniki i układy chłodzenia samochodów osobowych, ciężarowych, sprzętu rolniczego, ciężkich maszyn budowlanych i silników stacjonarnych.
Płyn chłodniczy G12 Plus produkowany jest na bazie glikolu monoetylenowego wysokiej czystości (glikol niedostatecznie oczyszczony naraża układ chłodzenia na przyspieszoną korozję). Zawiera starannie dobrany zestaw dodatków antykorozyjnych, przeciwpiennych i stabilizujących rezerwę alkaliczną. Właściwości fizykochemiczne płynu zapewniają ochronę przed korozją i erozją kawitacyjną wszystkich metali stosowanych w układach chłodzenia (aluminium, miedź i jej stopy, żeliwo, stopy lutownicze itp.). Nie zawiera toksycznych azotynów, krzemianów, amin i fosforanów.
IPARTS G12 Plus jest płynem wielosezonowym, który bez konieczności wymiany stosuje się latem i zimą. Przed wymianą płynu wskazane jest przepłukanie układu chłodzenia wodą destylowaną. Płyn do chłodnic samochodowych G12 Plus oferowany jest w stężeniu eksploatacyjnym tzn. przeznaczonym do bezpośredniego zalania układu chłodzenia. Temperatura krystalizacji -35stC zapewnia bezpieczne stosowanie płynu nawet podczas najsurowszych zim.
Parametry:
- Cecha chemiczna: Bez nitritu
- Specyfikacja: Antifreeze EG, SAE J
- Specyfikacja: Antifreeze EG/PG, BS
- Specyfikacja: Coolant, ASTM D4985
- Specyfikacja: Coolant, ASTM D3306
- Zalecenie producenta oleju: MB 326.3
- Zalecenie producenta oleju: VW G 12 TL 774-F
- Zalecenie producenta oleju: VW G 12 TL 774-D
- Dopuszczenie przez producenta: JASO M325, NATO S-75
- Seria: G12
- Pojemność: 5
Kod EAN:5904624320023