Osłona przegubu to podstawowy element każdego układu zawieszenia. Z nazwy tej części samochodowej można łatwo wywnioskować, że podstawowa rola osłony przegubu polega na ochronie przegubu, który jest dosyć kosztownym podzespołem.
Awaria osłony przegubu dotyczy najczęściej rozszczelnienia. Smar zostaje wyrzucony na zewnątrz, przez co przegub zaczyna pracować na sucho. Taka sytuacja może doprowadzić do bardzo szybkiego zużycia przegubu (nawet 2 tygodnie) i wówczas wyższych kosztów naprawy usterki. Dlatego wymiany lepiej nie odwlekać w czasie.
Do usterek dochodzi przede wszystkim na skutek niskich temperatur. Ponadto osłony przegubów to elementy podatne na uszkodzenia mechaniczne – np. uderzenia kamieni podczas jazdy samochodem lub jazda po nierównym terenie przy dużych obciążeniach samochodu.
Przed zakupem nowych osłon przegubów warto upewnić się co do ich jakości. To istotne, ponieważ materiał z jakiego zostały wykonane osłony przegubów powinien wytrzymywać rekordowo niskie temperatury, co będzie równoznaczne z bezawaryjnym eksploatowaniem samochodu przez długi czas.