Ile kosztuje wymiana, a ile naprawa chłodnicy EGR?
Nowa chłodnica zaworu EGR kosztuje średnio od 500 zł w górę. Można również pokusić się o zamontowanie części regenerowanej, której koszt sięga średnio od 120 do 200 zł. Cena chłodnicy do popularnego auta kompaktowego mieści się na ogół w kwocie 500 złotych. Oryginalne elementy kosztują często ponad 1000 zł. Z kolei usługa wymiany chłodnicy u mechanika kosztuje mniej więcej od 200 do 400 złotych.
Czym jest układ recyrkulacji spalin?
Chłodnica EGR pełni bardzo ważną i ściśle określoną funkcję w samochodzie. Ma ona za zadanie chłodzić spaliny, które wracają do komory spalania. Z kolei zawór EGR, czyli zawór układu recyrkulacji spalin (z ang. Exhaust Gas Recirculation), to element, który jest odpowiedzialny za cofanie części spalin do układu dolotowego. Ma to na celu obniżyć ilość tlenu w dostarczanym do komory spalania powietrzu.
Jakie są typowe objawy uszkodzonej chłodnicy EGR?
Podstawowe objawy świadczące o tym, że doszło do uszkodzenia chłodnicy EGR w samochodzie to przede wszystkim obecność spalin w układzie chłodzenia (najczęstszy objaw) oraz ubywanie płynu chłodniczego, co zdarza się nieco rzadziej, lecz jest charakterystyczne dla tego podzespołu.
Jak sprawdzić sprawność zaworu EGR?
Najlepszym i najszybszym sposobem na skontrolowanie, czy zawór EGR funkcjonuje w poprawny sposób, co jednocześnie pozwala dokładnie ustalić przyczyny usterki, w tym świecącej się kontrolki Check Engine, jest skorzystanie z urządzenia diagnostycznego podpiętego pod komputer pokładowy auta.
Czy można jeździć z awaria układu EGR?
Wystąpienie jakiejkolwiek usterki układu EGR wymaga interwencji mechanika w zakresie przede wszystkim oczyszczenia lub, w razie konieczności, wymiany uszkodzonego elementu. Uszkodzony EGR zazwyczaj pozwala na dalszą jazdę, jednak wpływa negatywnie na różne parametry pracy silnika. Może również mieć wpływ na bezpieczeństwo jazdy, ponieważ reakcje pojazdu stają się nie do końca przewidywalne (np. nagła utrata mocy). Długotrwała jazda z awarią EGR może doprowadzić do uszkodzeń kolektora ssącego silnika (deformacje, przepalenia itp.). Warto także pamiętać, że uszkodzony EGR powoduje nadmierną emisję szkodliwych substancji do atmosfery.