Padnięte panewki to naprawdę katastrofa, same zamienniki kosztują naprawdę niewiele, ale sama wymiana to już naprawdę nie tanie sprawy. Przechodziłam to jakieś 2 miesiące temu, o tyle dobrze, że chłopaki z IPatrts potrafią idealnie pomóc w doborze odpowiednich części. Za to im Chwała ;D
Szybka dostawa, towar zgodny z oczekiwaniami. Polecam
Najczęściej zadawane pytania
Jakie są powody zużycia panewek korbowodowych w samochodzie?
Głównym powodem zużycia panewek korbowodowych jest znaczny przebieg naszego samochodu oraz niewłaściwie dobrany i zbyt rzadko wymieniany olej silnikowy. Panewki podczas pracy silnika cały czas ocierają o wał, co naturalnie sprawia że po pewnym czasie zaczynają się ścierać. Dodatkową przyczyną mocno skracającą ich żywotność jest źle dobrany olej. Zbyt gęsty olej silnikowy nie jest w stanie dostać się do szczelny między panewką, a wałem, natomiast zbyt rzadki olej nie utworzy odpowiedniej grubości filmu smarnego.
Jakie są objawy zużycia panewek korbowodowych w silniku?
Najczęściej spotykanym objawem zużycia się panewek korbowodowych jest charakterystyczny dźwięk. Przypomina on pukanie i daje charakterystyczny, metaliczny pogłos. Oczywiście dźwięk oraz jego natężenie zależne jest od stopnia zużycia panewek oraz budowy naszego silnika. Nie mniej jednak jeśli usłyszymy taki dźwięk dochodzący z dołu naszej jednostki napędowej to warto dokładnie sprawdzić, czy nasze panewki są w odpowiednim stanie.
Więcej na: Jak wyglądają kolejne stopnie zużycia panewki głównej i korbowodowej?
Jak wymienić panewki korbowodowe silnika?
Do wymiany panewek potrzebne jest rozebranie dołu naszego silnika. Wał korbowy znajduje się tuż nad miską olejową. Naprawę należy zacząć od spuszczenia oleju silnikowego i odkręcenia miski olejowej właśnie. Następnie będziemy mieli już swobodny dostęp do dołu naszego silnika. By dostać się do panewek należy odkręcić śruby znajdujące się u dołu tłoka, a następnie wysunąć je z miejsca w którym się znajdują. Montaż jest analogiczny, postępujemy w drugą stronę.
Co się stanie, jeśli nie wymienię zużytych panewek korbowodowych na czas?
Ignorowanie tego typu usterek naszego silnika przeważnie niesie za sobą opłakane skutki. Jeśli nie wymienimy zużytych panewek korbowodowych w naszym samochodzie w odpowiednim momencie musimy liczyć ze zjawiskiem tzw. obrócenia się panewek. Oznacza to, że tłok podczas swojego ruchu zaczyna obracać się na wale, a co za tym idzie powoduje dalsze uszkodzenia w naszej jednostce napędowej. W większości przypadków naprawa obejmuje kompleksowy remont silnika lub nawet potrzebę wymiany jednostki napędowej na nową.
Jak zapobiegać przedwczesnemu zużyciu panewek korbowodowych silnika?
W niektórych silnikach przedwczesne zużywanie się panewek jest wadą konstrukcyjną i dlatego jeśli posiadamy nowy samochód, który dotknął ten problem powinniśmy jak najszybciej zgłosić się do ASO naszej marki w celu usunięcia usterki. Jeśli natomiast posiadamy starszy samochód, który cały czas jest w użytkowaniu to zadbajmy o odpowiedni olej silnikowy. To właśnie olej ma kluczowy wpływ na żywotność takich elementów jak panewki. Źle dobrana gęstość czy lepkość oleju wyraźnie skróci żywotność naszego silnika.
Czy konieczna jest wymiana wszystkich panewek korbowodowych?
W sytuacji, kiedy dojdzie do zużycia naszych panewek korbowodowych i jesteśmy zmuszeni do ich wymiany należy dokonać kompleksowej wymiany wszystkich panewek w naszej jednostce napędowej. Jeśli zlokalizujemy i wymienimy tylko te najbardziej zużyte musimy liczyć się z tym, że problem wróci w przeciągu bardzo krótkiego czasu i konieczna będzie kolejna wymiana wymagająca rozebrania części naszej jednostki napędowej. Dodatkowo, nierównomiernie zużyte panewki mogą doprowadzić do powstawania drgań lub innych uszkodzeń w naszym silniku.
Więcej na: Awaria panewki wału silnika