Można się założyć o każde pieniądze, że większość kierowców nie ma pojęcia, czym jest pompa vacum ani nawet, że coś takiego w ich samochodzie istnieje. Zazwyczaj o jej obecności dowiadują się dopiero w momencie problemów z autem i wizycie w serwisie samochodowym. Pompa vacum to nic innego jak pompa próżniowa, której podstawowym zadaniem jest generowanie odpowiedniego podciśnienia np. w układzie hamulcowym.
Pompa vacum w samochodzie
Jakakolwiek awaria pompy podciśnienia układu hamulcowego sprawia, że spada skuteczność pracy całego układu hamulcowego. Pompa podciśnienia hamulca to element charakterystyczny dla silników wysokoprężnych. Z kolei w samochodach z jednostkami benzynowymi występuje bardzo rzadko.
Pompa próżniowa vacum to urządzenie wykorzystywane w każdym silniku wysokoprężnym, które zasila mechanizm wspomagania układu hamulcowego. W jednostkach benzynowych taki układ jest wspomagany podciśnieniem z układu dolotowego silnika. Czynnikiem odpowiedzialnym za prawidłową i długotrwałą pracę pompy vacum jest olej silnikowy. To on ją smaruje oraz zabezpiecza przed uszkodzeniem oraz przegrzaniem. Pompa podciśnienia hamulca gwarantuje natomiast stałą, minimalną wartość podciśnienia w każdych warunkach.
Podciśnienie w układzie hamulcowym
Podciśnienie odgrywa istotną rolę, ponieważ jest niezbędne do zapewnienia odpowiedniej siły działania układu hamulcowego. Wykorzystywana jest w tym celu siła powstająca z różnicy ciśnień, która zapewnia odpowiednią pracę serwa hamulcowego. Pompa vacum pomagająca w wytworzeniu właściwego podciśnienia wpływa również na działanie zaworu EGR, turbosprężarki o kilku innych ważnych podzespołów, w zależności od konstrukcji silnika oraz jego sprzętu. Pompa próżniowa generuje ciśnienie do 0,9 bara. Może być ona napędzana w różny sposób, w zależności od konstrukcji (przez krzywki, paski, łańcuchy, tarcze, popychacze, a nawet bezpośrednio przez wałek rozrządu – wówczas pompa jest montowana do głowicy cylindrów).
Typowe usterki pompy vacum w samochodzie
Pompa podciśnieniowa układu hamulcowego, jak każdy inny mechaniczny element, może ulec uszkodzeniu lub wyeksploatowaniu. Najczęstszym objawem jej usterki jest ograniczenie sprawności działania hamulców. Niewłaściwa wartość podciśnienia może również wynikać z nieszczelności układu, przeważnie gumowych przewodów hamulcowych. Diagnostykę problemu należy zatem rozpocząć od ich sprawdzenia. Pompa podciśnienia hamulca może być także awaryjna na skutek zatkania kanalików olejowych, czyli braku odpowiedniego smarowania. Reasumując, najczęstszymi objawami awarii pompy vacum jest „twardy” hamulce, mniejsza skuteczność hamowania oraz wycieki płynu hamulcowego poprzez nieszczelności w pompie.
Popularni producenci pompy vacum
- Febi Bilstein
- Hella
- Pierburg
- Bosch
- SWAG
- Topran
- Elring
- Meat&Doria
Interesuje Cię tania pompa vacum o najlepszych dostępnych na rynku parametrach technicznych? Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.
Jeśli pompa podciśnieniowa układu hamulcowego to tylko w iParts.pl! Współpracujemy wyłącznie ze sprawdzonymi i godnymi zaufania kontrahentami. Wszystkie nasze produkty są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zapewniamy profesjonalna obsługę, najniższe ceny na rynku oraz szybką realizację zamówienia.