Kierunkowskaz samochodowy to oświetlenie równie ważne, co inne źródła światła w pojeździe, pomimo tego, że jego funkcja jest zupełnie inna. Potocznie nazywany migaczem, kierunkowskaz świetlny sygnalizuje zmianę kierunku jazdy lub pasa ruchu samochodu. Istotnym elementem tego rozwiązania jest przerywacz kierunkowskazów, dzięki któremu światełka migają zamiast świecić światłem ciągłym.
Przerywacz do kierunkowskazów w samochodzie
Wynalezienie i zastosowanie kierunkowskazów w samochodzie było w zasadzie nieuniknione i wymuszone sytuacją z początku XX wieku. W latach 20. ubiegłego stulecia motoryzacja zarówno w Europie, jak i w Ameryce Północnej była już tak rozwinięta, że ilość wypadków drogowych zaczynała stanowić poważny problem cywilizacyjny. Główną przyczyną zdarzeń drogowych były nieporozumienia kierowców co do obieranego kierunku jazdy. W tamtych czasach sygnalizowanie skrętu odbywało się poprzez wyciągnięcie ręki na zewnątrz pojazdu, jednak taki sposób był nie tylko niewygodny dla kierujących, ale i słabo widoczny dla innych uczestniku ruchu drogowego. Pierwszy kierunkowskaz w postaci unoszonego ramienia z odblaskiem pojawił się w 1928 roku, a jego autorem była niemiecka firma Bosch. Dopiero w 1951 roku marka Hella wprowadziła kierunkowskaz migowy. Już wówczas wykorzystano rozwiązanie znane jako przerywacz do kierunkowskazów.
Sposób działania przerywacza kierunkowskazów
Przerywacz kierunkowskazów to urządzenie elektryczne, odpowiedzialne za dostosowywanie częstotliwości migania kierunkowskazu do obowiązujących standardów. W zależności od marki i modelu samochodu przerywacze kierunkowskazów różnią się pomiędzy sobą budową, jednak w większości tradycyjnych pojazdów osobowych nie stanowią one skomplikowanych konstrukcji. Przerywacz kierunkowskazów 12V zapewnia tym światłom możliwość pulsacyjnego, migającego świecenia zamiast świecenia światłem jednostajnym.
Przerywacz kierunkowskazów to urządzenie elektromagnetyczne, wyposażone w system sterujący, którym jest drut dylatacyjny. Charakteryzuje się on dużym współczynnikiem rozszerzalności liniowej pod wpływem ciepła. Gdy kierunkowskaz jest wyłączony obie pary styków przerywacza są rozwarte. Drut zostaje nagrzewany po włączeniu kierunkowskazu przez prąd płynący z akumulatora do masy przez zworę, drut grzejny, rezystor, uzwojenie elektromagnesu, przełącznik kierunkowskazu oraz lampy migowe. Generowane ciepło powoduje wydłużenie drutu, dzięki czemu możliwe jest przyciągnięcie przez sprężynę zwory do rdzenia elektromagnesu. W efekcie styki łączą się, a występowanie pełnego napięcia prowadzi do włączenia lamp.
Typowe usterki przerywacza kierunkowskazów
Uszkodzony przerywacz kierunkowskazów może doprowadzić do ich nieprawidłowego działania, czyli zbyt szybkiego lub zbyt wolnego migania, a w niektórych przypadkach nawet do całkowitego braku działania kierunkowskazu, co może doprowadzić do powstawania niebezpiecznych sytuacji na drodze. Przerywacz kierunkowskazów samochodowych nie podlega naprawie. Należy go wymienić na nowy, pilnując prawidłowego podłączenia przewodów.
W iParts.pl znajdziesz tani przerywacz kierunkowskazów w przystępnej cenie rynkowej. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Po chwili nasz system wyświetli pełną listę dostępnych elementów.
Oferujemy wysokiej klasy przerywacze kierunkowskazów renomowanych producentów. Zapewniamy fachową pomoc w doborze odpowiedniej części, najniższe ceny rynkowe, gwarancję producencką oraz szybką realizację zamówienia.