Sztywne przewody hamulcowe

Każdy element samochodowego układu hamulcowego odgrywa istotną rolę pod względem bezpieczeństwa jazdy. Jednymi z takich elementów są sztywne przewody hamulcowe, bezustannie narażone na ataki korozji oraz uszkodzenia mechaniczne. Jednym z najczęstszych dylematów, przed jakimi stają zarówno kierowcy, jak i mechanicy, jest ten, jakich przewodów hamulcowych użyć w samochodzie. Czy lepsze będą przewody hamulcowe miedziane czy może stalowe?

Przewody hamulcowe w samochodzie

Sztywne przewody hamulcowe odpowiadają przede wszystkim za przenoszenie ciśnienia wytworzonego w pompie hamulcowej do hamulców poszczególnych kół samochodu. Przewody tłoczą płyn hamulcowy pod dużym ciśnieniem, które zależy od kilku czynników. Jednym z nich jest siła, z jaką kierowca naciska na pedał hamulca. Kolejnym czynnikiem jest praca sterowników aktywnych systemów ABS, ASR i ESP lub systemów przeciw zderzeniowych funkcjonujących autonomicznie bez ingerencji kierowcy (np. System Front Assist).

Przewody hamulcowe miedziane oraz stalowe mogą ulegać awariom z kilku podstawowych powodów. Najczęstszy z nich to korozja zewnętrzna prowadząca do utraty szczelności przewodu. Przewody hamulcowe stalowe używane na pierwszy montaż posiadają zazwyczaj zewnętrzną warstwę antykorozyjną, jednak takie zabezpieczenie nie jest wieczne ani też wystarczające, i z czasem traci swoje właściwości ochronne. Przewody hamulcowe mogą również ulegać korozji wewnętrznej.

Warunki pracy sztywnych przewodów hamulcowych

Oprócz ciśnienia na sztywne przewody hamulcowe oddziałują inne czynniki zewnętrzne, jak np. uderzające w nie kamienie, sól, ług i wilgoć, a także wysokie oraz niskie temperatury wynikające z klimatu i generowane przez układ wylotowy. Biorąc pod uwagę te wszystkie negatywne czynniki, hamulce są budowane w taki sposób, aby przewody hamulcowe stalowe były jak najbardziej zabezpieczone. W tym celu prowadzi się je np. po tylnej osi, po stronie przeciwnej do kierunku jazdy. Aby zminimalizować destrukcyjny wpływ gorących gazów wylotowych na płyn hamulcowy, przewody i elementy układu wylotowego separuje się od siebie. Jeżeli jednak konstrukcja samochodu nie pozwala na ich pełną rozdzielność, stosuje się wówczas osłony w postaci rur. Ma to zapobiec przede wszystkim ocieraniu się przewodów hamulcowych o elementy układu wydechowego.

Budowa sztywnych przewodów hamulcowych

Przewody hamulcowe sztywne powstają najczęściej ze stali. Są one dodatkowo wyposażane w galwaniczną powłokę ochronną z miedzi i cynku. Ponadto przewody zostają zabezpieczone warstwą wykonaną z chromowanego tworzywa sztucznego.

Do niedawna stosowano miedziane przewody hamulcowe, które jednak mają poważną wadę. Podczas wyginania na zimno przewody tego typu ulegają utwardzeniu, co może prowadzić do ich pękania na skutek drgań pojawiających się podczas jazdy. Promień zagięcia sztywnych przewodów hamulcowych nie może być mniejszy niż ich trzykrotna średnica zewnętrzna. Brak odpowiedniego zabezpieczenia przewodów hamulcowych przed oddziaływaniem wysokich temperatur może skutkować pojawianiem się pęcherzyków gazu w płynie hamulcowym.

Wymiana przewodów hamulcowych

Podczas serwisu kontrolowane jest, czy przewody nie są odkształcone w wyniku oddziaływania mechanicznego (np. w wyniku uderzenia kamienia). Sprawdzane jest również, czy nie ma śladów korozji i nieszczelności. Uszkodzony sztywny przewód hamulcowy musi zostać bezzwłocznie wymieniony.

Wymiana przewodów hamulcowych sztywnych polega na zastosowaniu gotowych, odpowiednio wygiętych elementów. W warsztatach przygotowuje się przewody hamulcowe najczęściej pod pojazdy specjalne, nietypowe zlecenia lub w sytuacjach awaryjnych.

Sklep iParts.pl to szeroki wybór sztywnych przewodów hamulcowych renomowanych marek światowych. Kupuj części samochodowe tanio, zyskując najwyższą jakość elementów!

Najpopularniejsi producenci

Przewody hamulcowe sztywne KAWE
Przewody hamulcowe sztywne JP GROUP
Przewody hamulcowe sztywne METZGER
Przewody hamulcowe sztywne VAICO
Przewody hamulcowe sztywne MASTER-SPORT GERMANY
Przewody hamulcowe sztywne FEBI BILSTEIN
Przewody hamulcowe sztywne SWAG

FAQ

Jak wymienić sztywny przewód hamulcowy?

Wymiana sztywnego przewodu hamulcowego różni się od demontażu przewodu elastycznego. W tym przypadku sprawa jest bardziej złożona, a sam lewarek już nie wystarczy. Przede wszystkim, by wymienić sztywny przewód hamulcowy należy mieć dostęp do podwozia, a to zagwarantuje wyłącznie wprowadzenie samochodu na kanał lub skorzystanie ze specjalnego podnośnika. W niektórych pojazdach nie obejdzie się bez konieczności wymontowania układu wydechowego lub baku. Wymianę sztywnego przewodu hamulcowego najlepiej zlecić mechanikowi.

Kiedy trzeba wymienić sztywne przewody hamulcowe?

Twarde przewody hamulcowe są dużo bardziej wytrzymałe od elastycznych. Oba typy przewodów warto oczywiście regularnie kontrolować, jednak trwałość sztywnych przewodów hamulcowych to najczęściej okres około 5-8 lat, a w niektórych przypadkach ten element jest w pełni sprawny nawet kilkanaście lat. Wymiana przewodów prawdopodobnie jest konieczna, gdy zauważasz ubytki w płynie hamulcowym, hamowanie odbywa się z pewnym opóźnieniem, kiedy naciskając pedał hamulca nie czujesz oporu lub gdy podczas hamowania masz wrażenie ściągania samochodu na którąś stronę.

Jakie wybrać sztywne przewody hamulcowe - miedziane czy stalowe?

Na rynku znaleźć można sztywne przewody hamulcowe wykonane z różnych materiałów odpornych na korozję. Najpopularniejsze są przewody z miedzi i stali - często pojawia się jednak wątpliwość, które wybrać. W związku z tym, że te przewody przebiegają pod pojazdem, nieustannie są wystawione na działanie szkodliwych czynników – jak niska temperatura, wilgoć lub sól drogowa, więc mimo właściwości antykorozyjnych i tak przewody mogą w końcu pokryć się rdzą. Warto jednak wiedzieć, że lepiej mogą poradzić sobie przewody miedziane, ponieważ wskutek korozji zewnętrzna warstwa miedzi utlenia się.

Co powoduje awarie sztywnych przewodów hamulcowych?

Istnieje wiele czynników, które mogą spowodować awarię sztywnych przewodów hamulcowych. Przede wszystkim może do niej dojść, gdy element jest narażony na działanie licznych przeciążeń lub, gdy doszło do jakiegoś uszkodzenia mechanicznego. Naruszenie struktury przewodu może wynikać z najechania na wystający element – jak gałąź, czy konar lub uderzenia od spodu w coś twardego – np. próg zwalniający. Zagrożeniem dla sztywnych przewodów jest też korozja – wewnętrzna, zewnętrzna, a także korozja metalowych złączek.

Jaki jest koszt sztywnego przewodu hamulcowego?

Koszty przewodów hamulcowych są zróżnicowane i uzależnione zarówno od danej marki, jak i wykorzystanego materiału i oczywiście tego, czy jest to elastyczny, czy twardy przewód. W ramach naszej oferty przygotowaliśmy szeroki wybór sztywnych przewodów hamulcowych sprawdzonych producentów, dzięki czemu możesz liczyć na najbardziej zadowalający stosunek jakości do ceny. Koszt dostępnych w sklepie iParts.pl sztywnych przewodów hamulcowych najczęściej waha się w granicach od około 26zł do 144zł za sztukę.