Lokalizacja w aucie:
OŚ PRZEDNIA
Lokalizacja w aucie:
OŚ TYLNA
3892 produktów
Każdy element samochodowego układu hamulcowego odgrywa istotną rolę pod względem bezpieczeństwa jazdy. Jednymi z takich elementów są sztywne przewody hamulcowe, bezustannie narażone na ataki korozji oraz uszkodzenia mechaniczne. Jednym z najczęstszych dylematów, przed jakimi stają zarówno kierowcy, jak i mechanicy, jest ten, jakich przewodów hamulcowych użyć w samochodzie. Czy lepsze będą przewody hamulcowe miedziane czy może stalowe?
Sztywne przewody hamulcowe odpowiadają przede wszystkim za przenoszenie ciśnienia wytworzonego w pompie hamulcowej do hamulców poszczególnych kół samochodu. Przewody tłoczą płyn hamulcowy pod dużym ciśnieniem, które zależy od kilku czynników. Jednym z nich jest siła, z jaką kierowca naciska na pedał hamulca. Kolejnym czynnikiem jest praca sterowników aktywnych systemów ABS, ASR i ESP lub systemów przeciw zderzeniowych funkcjonujących autonomicznie bez ingerencji kierowcy (np. System Front Assist).
Przewody hamulcowe miedziane oraz stalowe mogą ulegać awariom z kilku podstawowych powodów. Najczęstszy z nich to korozja zewnętrzna prowadząca do utraty szczelności przewodu. Przewody hamulcowe stalowe używane na pierwszy montaż posiadają zazwyczaj zewnętrzną warstwę antykorozyjną, jednak takie zabezpieczenie nie jest wieczne ani też wystarczające, i z czasem traci swoje właściwości ochronne. Przewody hamulcowe mogą również ulegać korozji wewnętrznej.
Oprócz ciśnienia na sztywne przewody hamulcowe oddziałują inne czynniki zewnętrzne, jak np. uderzające w nie kamienie, sól, ług i wilgoć, a także wysokie oraz niskie temperatury wynikające z klimatu i generowane przez układ wylotowy. Biorąc pod uwagę te wszystkie negatywne czynniki, hamulce są budowane w taki sposób, aby przewody hamulcowe stalowe były jak najbardziej zabezpieczone. W tym celu prowadzi się je np. po tylnej osi, po stronie przeciwnej do kierunku jazdy. Aby zminimalizować destrukcyjny wpływ gorących gazów wylotowych na płyn hamulcowy, przewody i elementy układu wylotowego separuje się od siebie. Jeżeli jednak konstrukcja samochodu nie pozwala na ich pełną rozdzielność, stosuje się wówczas osłony w postaci rur. Ma to zapobiec przede wszystkim ocieraniu się przewodów hamulcowych o elementy układu wydechowego.
Przewody hamulcowe sztywne powstają najczęściej ze stali. Są one dodatkowo wyposażane w galwaniczną powłokę ochronną z miedzi i cynku. Ponadto przewody zostają zabezpieczone warstwą wykonaną z chromowanego tworzywa sztucznego.
Do niedawna stosowano miedziane przewody hamulcowe, które jednak mają poważną wadę. Podczas wyginania na zimno przewody tego typu ulegają utwardzeniu, co może prowadzić do ich pękania na skutek drgań pojawiających się podczas jazdy. Promień zagięcia sztywnych przewodów hamulcowych nie może być mniejszy niż ich trzykrotna średnica zewnętrzna. Brak odpowiedniego zabezpieczenia przewodów hamulcowych przed oddziaływaniem wysokich temperatur może skutkować pojawianiem się pęcherzyków gazu w płynie hamulcowym.
Podczas serwisu kontrolowane jest, czy przewody nie są odkształcone w wyniku oddziaływania mechanicznego (np. w wyniku uderzenia kamienia). Sprawdzane jest również, czy nie ma śladów korozji i nieszczelności. Uszkodzony sztywny przewód hamulcowy musi zostać bezzwłocznie wymieniony.
Wymiana przewodów hamulcowych sztywnych polega na zastosowaniu gotowych, odpowiednio wygiętych elementów. W warsztatach przygotowuje się przewody hamulcowe najczęściej pod pojazdy specjalne, nietypowe zlecenia lub w sytuacjach awaryjnych.
Sklep iParts.pl to szeroki wybór sztywnych przewodów hamulcowych renomowanych marek światowych. Kupuj części samochodowe tanio, zyskując najwyższą jakość elementów!