Przewody olejowe sztywne (rurki) i elastyczne

Sprawnie działający układ smarowania zapewnia jednostce spalinowej możliwość prawidłowej i bezawaryjnej pracy przez długi czas. Aby jednak środek smarujący mógł dostać się do najważniejszych i najbardziej obciążonych elementów silnika, niezbędne jest właściwe działanie wielu istotnych części układu, jak np. pompa oleju, chłodnica oleju, filtr oleju czy czujnik ciśnienia oleju. Ale nie można zapominać o tym, jak ważną rolę odgrywają kanały dostarczające olej do wszystkich miejsc, czyli przewody olejowe.

Układ smarowania w samochodzie

Podstawowym zadaniem samochodowego układu smarowania jest dostarczanie stałej ilości oleju do współpracujących ze sobą części silnika. Dostarczany przez przewody oleju film olejowy ma zazwyczaj grubość na poziomie od kilku do dwudziestu kilku mikrometrów. Jeżeli film olejowy skutecznie eliminuje możliwość bezpośredniego kontaktu współpracujących ze sobą części jednostki napędowej, wówczas pojawia się tzw. tarcie płynne, które jest najbardziej korzystne dla silnika, zapewniając jego elementom pełną ochronę przed zużyciem.

Przewody olejowe sztywne i elastyczne

Aby środek smarny mógł trafić do najważniejszych elementów jednostki napędowej, niezbędna jest odpowiednia sieć połączeń i kanałów olejowych. Obieg smaru silnikowego odbywa się poprzez przewody olejowe sztywne lub/i elastyczne, które czynnik smarujący mógł krążyć w silniku pod odpowiednim ciśnieniem.

Samochodowy przewód olejowy, pod względem swej budowę, może być sztywny lub elastyczny. Oba typy przewodów powinny charakteryzować się odpowiednią wytrzymałością w całym zakresie ciśnień roboczych układu smarowania. Przewód olejowy sztywny powstaje zazwyczaj z trudno korodujących metali miękkich, jak np. miedź, mosiądz czy stal ocynkowana. Przewody olejowe elastyczne produkowane są najczęściej z odpornej na olej silnikowy gumy, która jest dodatkowo wzmocniona od wewnątrz i na zewnątrz za pomocą plecionki z tkaniny, a także często z wykorzystaniem metalowego oplotu (tzw. przewody olejowe w oplocie).

Wraz z nieustanną ewolucją budowanych jednostek napędowych, rośnie również ilość elementów wymagających intensywnego smarowania ciśnieniowego w silniku. Odpowiedniej jakości rurki olejowe są więc bardzo ważne dla prawidłowej pracy m.in. wałka turbosprężarki, sprężarki mechanicznej, popychaczy zaworów, tłoków, panewek, korbowodowego wału korbowego, wałka rozrządu czy też łożyska dźwigienek zaporowych.

Typowe usterki przewodów olejowych w samochodzie

Przewody olejowe elastyczne oraz sztywne ulegają z czasem naturalnemu zużyciu i mają swój określony okres żywotności. Zazwyczaj ulegają one zatkaniu na skutek osadzania się w nich nagaru lub drobnych zanieczyszczeń oleju. Przewody olejowe mogą również ulec zewnętrznym uszkodzeniom mechanicznym, jak przetarcia czy pęknięcia. Wszelkie nieszczelności układu smarowania powodują wycieki, a tym samym niedobór oleju silnikowego w układzie, co prowadzi do niewystarczającej warstwy filmu olejowego na poszczególnych elementach silnika. Efektem tego jest szybsze zużywanie się części jednostki napędowej oraz nieprawidłowa praca silnika.

Sklep iParts.pl oferuje wysokiej jakości przewody oleju oraz wszystkie inne części układu odpowiedzialnego za skuteczne smarowanie silnika. Zapewniamy fachową obsługę, najniższe ceny na rynku oraz natychmiastową realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Przewody olejowe sztywne i elastyczne ORIGINAL IMPERIUM
Przewody olejowe sztywne i elastyczne AKRON-MALÒ
Przewody olejowe sztywne i elastyczne Metalcaucho
Przewody olejowe sztywne i elastyczne THERMOTEC
Przewody olejowe sztywne i elastyczne FAST
Przewody olejowe sztywne i elastyczne JP GROUP
Przewody olejowe sztywne i elastyczne ESEN SKV
Przewody olejowe sztywne i elastyczne METZGER
Przewody olejowe sztywne i elastyczne SASIC