976 produktów
Kiedyś klimatyzacja w samochodzie była jedynie jedną z opcji wyposażenia, za którą trzeba było dość słono zapłacić. Obecnie system klimatyzacji to już standard praktycznie we wszystkich współczesnych samochodach jeżdżących po drogach całego świata. Odkąd klimatyzacja weszła na stałe do wyposażenia auta, pojawiło się wiele zmian w funkcjonowaniu, elementach składowych, wydajności, a także w sposobie sterowania oraz regulacji klimatyzacji.
Na dzisiejszym rynku motoryzacyjnym królują przede wszystkim dwa sposoby obsługiwania klimatyzacją, a mianowicie manualne sterowanie klimatyzacją samochodową oraz automatyczna regulacja klimatyzacji w samochodzie (climatronic). W zależności od producenta auta może być ono wyposażone w Automatyczny System Kontroli temperatury (ang. Automatic Temperature Control – ATC), którego działaniem kieruje komputer pokładowy. Automatyczne sterowanie klimatyzacją samochodową, ze względu na szybki postęp techniczny, stało się obecnie standardem w nowo produkowanych samochodach. Niektórzy właściciele starszych aut decydują się również na modyfikację manualnej klimatyzacji na nowoczesny climatronic, jednak taki zabieg jest zazwyczaj bardzo kosztowny.
Manualna regulacja klimatyzacji w samochodzie odbywa się wyłącznie za pośrednictwem kierowcy, który steruje trybem pracy układu za pomocą pokręteł umieszczonych na desce rozdzielczej (regulacja temperatury nawiewu, sterowanie siłą nadmuchu, wybór dysz nawiewnych). Climatronic w większości funkcji wyręcza kierowcę, Jego rola ogranicza się w zasadzie do podania jedynie poziomu żądanej temperatury na wyświetlaczu. Resztą zajmuje się komputer pokładowy, który samoistnie dopasowuje kierunek oraz siłę nawiewu powietrza do kabiny.
Regulacja temperatury we wnętrzu samochodu odbywa się najczęściej za sprawą sygnałów wysyłanych przez czujniki rozmieszczone w kokpicie auta. Najczęściej są to czujniki nasłonecznienia umieszczone na podszybiu, czujniki temperatury znajdujące się w kanale zasysania świeżego powietrza oraz czujniki monitorujące poziom temperatury nawiewanego powietrza na partie dolne kierującego, w tym przede wszystkim na nogi. Najnowsze rozwiązania z dziedziny klimatyzacji samochodowej pozwalają na regulację temperatury w aucie na jednakowym poziomie dla całego wnętrza lub na ustawienie kilku różnych stref temperaturowych w tym samym wnętrzu.
Warto podkreślić, że, według badań przeprowadzonych przez niemiecki automobilklub ADAC, klimatyzacja w realnych warunkach drogowych zużywa zdecydowanie mniej paliwa niż jest to w przypadku manualnej klimatyzacji. Ta ostatnia jest często niedokładna i wymaga ciągłych ręcznych korekt ustawienia.
Zapraszamy po najlepsze elementy sterujące i regulujące poziom temperatury klimatyzacji do iParts.pl!