6716 produktów
W najnowszych konstrukcjach aut montowane są coraz mocniejsze jednostki napędowe. Żeby można było wykorzystać pełen potencjał samochodu podczas jazdy, potrzebne jest odpowiednie sterowanie skrzyni biegów, a więc wydajne przeniesienie napędu, a sama zmiana biegów powinna przebiegać przede wszystkim płynnie i przy użyciu jak najmniejszej siły.
W celu przeniesienia napędu stosuje się obecnie kilka rodzajów skrzyń biegów. Są to m.in. skrzynie automatyczne stopniowe, półautomatyczne stopniowe, bezstopniowe oraz manualne. Niezależnie od typu skrzyni biegów zamontowanej w samochodzie jej podstawowym zadaniem jest efektywne wykorzystanie pełnej dostępnej mocy oferowanej przez jednostkę napędową. Zadaniem skrzyni biegów jest również zapewnienie kierowcy możliwości zmiany kierunku przekazywania napędu, a więc możliwości wrzucenia biegu wstecznego.
Drążek zmiany biegów jest elementem służącym do włączania i wyłączania odpowiednich przełożeń skrzyni biegów pojazdu. W samochodach taka dźwignia najczęściej znajduje się w podłodze pomiędzy siedzeniem kierowcy i pasażera, już rzadziej w kolumnie kierownicy. W motocyklach dźwignia zmiany biegów umieszczona jest przy skrzyni biegów, w dolnej części pojazdu i jest ona obsługiwana stopą kierującego motocyklem.
Weźmy pod uwagę najpowszechniej stosowaną obecnie i najbardziej chyba cenioną przez kierowców skrzynię biegów – przekładnię manualną. W obudowie tego typu rozwiązania znajdują się wałki (sprzęgłowy, pośredni, główny). Koło zębate zostało umieszczone na wałku sprzęgłowym, odpowiadając za przekazanie napędu na koło zębate wałka pośredniego. Na nim oraz na wałku głównym znajdują się pary kół, które przypisane są konkretnym biegom. Koła zębate są osadzone obrotowo i sprzęgnięte ze sobą za pośrednictwem sprzęgieł cierno-zębatych (synchronizatorów). Włączenie danego biegu poprzez lewarek zmiany biegów powoduje rozłączenie pozostałych kół zębatych.
Przekładnie manualne są mechanizmami smarowanymi olejem. Wykorzystuje się w tym celu zupełnie inny środek smarny niż do silników. Większość producentów jest zdania, że nie należy wymieniać oleju smarującego w przekładni. Nie prawda! Powinno się to robić mniej więcej co 100 tysięcy kilometrów, o ile nie chcesz wymieniać całej przekładni na nową.
W wielu współczesnych samochodach drążek zmiany biegów znajduje się w coraz to dogodniejszych dla kierowcy położeniach. Również samo położenie skrzyni biegów jest zazwyczaj poprzeczne i nie pozwala na zastosowanie prostych stałych mechanizmów zmiany biegów (np. układu drążków). Zmiana biegów odbywa się za pomocą układu linek cięgien giętkich w pancerzu. Precyzja działania przekładni zależy nie tyle od siły, jaką przyjmuje dźwignia zmiany biegów, lecz od dokładności ustawienia długości linek na wybierakach skrzyni biegów, tak aby położenia dźwigni pasowały do poszczególnych przełożeń.
Sklep iParts.pl to najszersza oferta produktowa dotycząca samochodowej skrzyni biegów. Znajdziesz u nasz nie tylko drążki zmiany biegów, ale również uszczelki oraz tuleje drążka. Wszystkie dostępne części są fabrycznie nowe i zostały objęte gwarancją producenta. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.
Zapraszamy po tanie drążki zmiany biegów i inne elementy przekładni samochodowej. Gwarantujemy jakość w przystępnej cenie, profesjonalną obsługę techniczną i natychmiastową realizację zamówienia.