Termostat w samochodzie to jeden z kluczowych elementów układu chłodzenia. Jeśli ulegnie uszkodzeniu, nie ma mowy o właściwym chłodzeniu jednostki napędowej. Termostat wykorzystywany jest nie tylko w motoryzacji. W tego typu mechanizmy wyposażone są m.in. klimatyzatory, łaźnie, lodówki, zamrażarki, żelazka czy grzałki, a więc wszystkie urządzenia, w których ważną rolę odgrywa temperatura.
Termostat w samochodzie
Termostat odpowiadający za regulację temperatury cieczy chłodzącej to jedno z najprostszych urządzeń stosowanych w samochodzie. Jednak w najnowszych pojazdach wyposażonych w najbardziej zaawansowaną technologię nic nie jest już takie proste. Nawet termostaty stały się dość skomplikowanymi mechanizmami, ściśle współpracującymi z komputerem pokładowym oraz modułem sterującym pracą jednostki napędowej.
Samochodowy termostat to w zasadzie prosty mieszek zbudowany z cienkiej, mosiężnej blachy, w którego skład wchodzi m.in. zawór grzybkowy oraz uszczelka termostatu. W wielu samochodach wykorzystuje się również inne odmiany termostatu, dodatkowo zawierające wosk, miedź, grafit oraz aluminium.
Zasada działania
Gdy płyn w układzie chłodzącym (zazwyczaj alkohol etylowy zmieszany w odpowiednich proporcjach z wodą destylowaną) jest zimny, wówczas termostat samochodowy pozostaje zamknięty, a ciecz opływa blok silnika i jego głowicę, trafiając do termostatu. Stamtąd płyn jest odsyłany z powrotem (tzw. obieg krótki).
W momencie, gdy temperatura płynu chłodzącego osiągnie około 95 stopni Celsjusza, mieszek pod wpływem ciepła otworzy zawór grzybkowy, co pozwoli cieczy dostać się do chłodnicy. Kiedy przepływający przez radiator płyn obniży swoją temperaturę do około 20 stopni Celsjusza, wówczas termostat w samochodzie zostaje ponownie zamknięty.
Standardowy termostat pilnuje, aby temperatura silnika nie przekroczyła 90–95 stopni Celsjusza, a z drugiej strony stale dba o to, by temperatura nie spadła poniżej 80–85 stopni Celsjusza.
Sprawnie działający termostat nie może się zacinać, uszczelka obudowy termostatu musi być w doskonałym stanie technicznym, a niewielki otwór odpowietrzający urządzenia musi być cały czas czysty i w pełni drożny. W przypadku jego zatkania w termostacie pojawią się pęcherzyki powietrza, które mogą utrudnić jego poprawne działanie.
Typowe usterki termostatu w samochodzie
Są dwa podstawowe rodzaje awarii termostatu. Uszkodzenie w pozycji otwartej i uszkodzenie w pozycji zamkniętej.
Przypadek pierwszy polega na tym, że chłodzenie działa nieprzerwanie na całym obiegu, przez cały czas wykorzystując działanie chłodnicy. Temperatura płynu chłodzącego jest wówczas zbyt niska, a jednostka napędowa nie może osiągnąć temperatury roboczej.
W drugim przypadku termostat samochodowy jest permanentne zamknięty. Gdy tak się dzieje, ciecz chłodząca nie ma możliwości przepłynięcia przez chłodnicę i schłodzenia się, w efekcie czego zaczyna się gwałtownie nagrzewać, nie mogąc odprowadzić ciepła z silnika. Jazda z tego typu uszkodzeniem, nawet na niewielkim dystansie, może skutkować przegrzaniem się jednostki napędowej.
Należy również kontrolować czy termostat, w tym również uszczelka do termostatu, jest w dobrej kondycji technicznej.
Popularni producenci uszczelki termostatu
- Febi Bilstein
- Valeo
- Mahle Original
- Calorstat by Vernet
- Wahler
- Thermotec
- Hella
- Magneti Marelli
Zapraszamy do iParts.pl po dobrej jakości uszczelniacz termostatu w atrakcyjnej cenie rynkowej. Tylko u nas otrzymasz fabrycznie nowy oring termostatu dostarczony przez najlepszych producentów części samochodowych na świecie. Zapewniamy profesjonalną obsługę techniczną na każdym etapie zakupów, najniższe ceny na rynku oraz szybką realizację zamówienia.