Akumulator to odwracalne elektrochemiczne źródło energii elektrycznej, którego zadaniem jest pobieranie, gromadzenie i oddawanie energii elektrycznej, przy czym każda z faz jego pracy jest zależna od zachodzących w nim reakcji chemicznych. Akumulator to źródło energii elektrycznej, bez którego silnik spalinowy nie zostanie uruchomiony.
Klemy akumulatorów, co to takiego?
Klemy akumulatorów, potocznie nazywane zaciskami główkowymi, to rodzaj zacisków przykręcanych śrubą, za pomocą których możliwe jest dołączenie kabli zasilających do akumulatora. Podczas wykonywania wszelakich instalacji elektrycznych przyłącza się przewody do różnych urządzeń i aparatów elektrycznych. Takie połączenia muszą być rozłączalne, czyli klemy akumulatorów powinny w łatwy sposób dać się rozłączyć, aby umożliwić przeprowadzenie naprawy lub wymiany urządzenia elektrycznego.
(Nie)prawidłowe połączenie przewodów
Przyłączenie przewodów, niezależnie od jego metody, musi odznaczać się małą rezystancją oraz odpowiednią wytrzymałością mechaniczną, dzięki czemu właściwości połączenia nie ulegną pogorszeniu w wyniku działania na przykład wilgoci lub powstających drgań. Nieprawidłowo wykonane połączenie przewodów może doprowadzić do ich zbyt nadmiernego nagrzania, iskrzenia oraz nadpalenia przewodów, co w efekcie może być przyczyną braku dopływu prądu, a nawet pożaru.
Pirotechniczne klemy akumulatorów
Oprócz standardowego zacisku główkowego podłączonego do dodatniej końcówki biegunowej, w nowoczesnych akumulatorach stosuje się również plusowe pirotechniczne klemy akumulatorów. Są one sterowane przez ten sam moduł układu, który odpowiada za poduszki powietrzne oraz napinacze pasów. Gdy dochodzi do kolizji drogowej i użyte zostały poduszki powietrzne oraz napinacze pasów, klema pirotechniczna rozłącza obwód elektryczny poprzez odstrzelenie łącznika, do którego jest podpięta.
Klemy akumulatorów odporne na korozję
Klemy akumulatorów z podkładką wahliwą, umożliwiające podłączenie dwóch przewodów o różnych przekrojach, zapewniają odpowiedni docisk przewodów. Zaciski główkowe powinny zostać zrobione z materiału, który będzie odporny na korozję.