Prostownik to niezbędny element lub zestaw elementów elektronicznych, który służy do zamiany napięcia przemiennego na napięcie jednego znaku, które po dalszym odfiltrowaniu może być zmienione na napięcie stałe. Nazwa prostownik jest używana również w języku potocznym jako określenie ładowarki akumulatorów samochodowych.
Istotne parametry prostowników
Dobry prostownik posiada regulację prądu ładowania (nawet prymitywną, skokową), albo urządzenie elektroniczne, które zapobiega przeładowaniu akumulatora – czyli wyłączające prostownik, gdy napięcie na biegunach akumulatora osiągnie mniej więcej 14,4 do 14,6 V.
Jak działa prostownik?
Zadaniem każdego prostownika jest zamiana elektrycznego prądu przemiennego, o zmieniającym się okresowo kierunku przepływu, w prąd stały, płynący tylko w jednym kierunku. Odpowiednio dobrany prostownik jest w stanie w ciągu 12 godzin naładować, od zera prawie do maksimum, akumulator o pojemności 90 amperogodzin, czyli jeden z największych, używanych w samochodach osobowych.
Dzięki prostownikom można bez żadnego ryzyka ładować akumulatory, nawet te znacznie większe, ale wówczas trzeba odpowiednio zwiększyć czas ładowania. Warto przy tym przyjąć, że około 10% energii dostarczonej do akumulatora podczas ładowania jest tracone. W rzeczywistości straty są większe, ale też nigdy nie ładuje się akumulatora rozładowanego do zera.
Ładowanie akumulatora za pomocą prostownika
Większość prostowników wyposażona jest w odpowiedni wskaźnik, który ukazuje stopień naładowania akumulatora. Jeśli prostownik takiego wskaźnika nie posiada, pozostawienie podłączonego akumulatora na dłużej niż 10 godzin może być niebezpieczne, więc warto pamiętać o tym, aby go w odpowiednim momencie odłączyć.