Lokalizacja w aucie:
OŚ PRZEDNIA
Lokalizacja w aucie:
OŚ TYLNA
10000+ produktów
Hamulce tarczowe są stosowane w samochodach już od ponad 50 lat, a po raz pierwszy użyto ich w Jaguarze C podczas 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Hamulec tarczowy to rodzaj hamulca ciernego, gdzie proces hamowania poprzez tarcie odbywa się na powierzchni czołowej tarczy. Hamulec tarczowy jest powszechnie używany jako kluczowy hamulec nie tylko w pojazdach samochodowych, ale również pojazdach szynowych, motocyklach, motorowerach, skuterach, a nawet rowerach.
W hamulcach tarczowych siła tarcia powstaje w wyniku dociskania płaskich wkładek ciernych do płaskich powierzchni tarczy hamulcowej, która obraca się wraz z piastą koła. Grubość tarcz hamulcowych to zazwyczaj wartość w granicach 12-20 mm. W tarczach hamulcowych po obu stronach dociskane są wkładki cierne, czyli metalowe płytki pokryte okładzinami ciernymi (klocki hamulcowe). Tarcza hamulcowa stanowi element czynny, ponieważ obraca się wraz z kołem, natomiast elementem biernym są klocki hamulcowe umieszczone w zacisku przymocowanym na stałe do zwrotnicy koła.
Na największe przeciążenia, a jednocześnie na najczęstsze usterki narażony jest zacisk hamulca tarczowego. Wysoka temperatura powstająca podczas pracy zacisku, duże siły oraz powstające zanieczyszczenia w dużym stopniu wpływają na jego szybsze zużycie. Uszkodzeniu ulegają przede wszystkim gumowe elementy uszczelniające, których zadaniem jest zapobieganie wydostawaniu się płynu hamulcowego podczas ruchu tłoczka oraz przedostawaniu się nieczystości do wnętrza tłoczka. Agresywne środowisku płynu hamulcowego oraz powstające nieczystości mogą powodować korozję tłoczka, co w efekcie może doprowadzić do jego ciężkiej pracy, a ostatecznie do całkowitego zablokowania zacisku.
Przymierzacie się do wymiany klocków hamulcowych? Czynność tę możecie zlecić w sprawdzonym warsztacie lub też – oszczędzając niemałe pieniądze – zrobić to samodzielnie. Jakich narzędzi będziecie w tym celu potrzebować?
czytaj więcej >Febi to marka o bardzo bogatym, wieloletnim doświadczeniu i tym samym jeden z wiodących producentów części zamiennych na rynku niezależnym. Stale poszerzany asortyment części Febi obejmuje m.in. elementy układu hamulcowego, w tym wysokiej jakości klocki i tarcze hamulcowe, które dorównują jakością częściom oryginalnym.
czytaj więcej >Spasowanie klocków i tarcz hamulcowych pozornie jest bardzo proste. Wystarczy przestrzegać zaleceń producenta auta, a wszystko będzie w porządku. Ale gdy tylko komuś przyjdzie ochota nieco poeksperymentować lub coś ulepszyć, zaczynają się wątpliwości. Tak jak w przypadku tarcz nacinanych i nawiercanych oraz pasujących do nich klocków hamulcowych.
czytaj więcej >Zarówno klocki, jak i tarcze hamulcowe, należą do części eksploatacyjnych w każdym aucie. Oznacza to, że prędzej czy później, będziemy zmuszeni do ich wymiany. Które z nich są najlepsze? Które klocki piszczą a które nie? Jakie tarcze hamulcowe są najtrwalsze i odporne wszelkiego rodzaju skrzywienia i defekty? To oczywiście zależy od wielu czynników m.in. stylu jazdy, klasy pojazdu itp.
czytaj więcej >