Kolektor ssący/dolotowy silnika samochodowego

Kolektor dolotowy to istotny element w całej konstrukcji jednostki napędowej, a jego uszkodzenie czy awaria może mieć poważne skutki dla samochodu. Jego podstawowym zadaniem jest optymalne doprowadzenie powietrza lub mieszanki paliwowej do cylindrów silnika. Budowa kolektora ssącego bywa różna w zależności od modelu samochodu oraz typu silnika. W iParts.pl znajdziesz całą gamę doskonałych kolektorów dolotowych dostarczanych przez najlepszych, światowych producentów.

Kolektor ssący w samochodzie

Kolektor ssący to nic innego, jak specjalny przewód wyprodukowany z metalu bądź tworzywa sztucznego. Jego głównym zadaniem jest doprowadzenie powietrza lub mieszanki paliwowej do cylindra. Podłącza się go do głowicy silnika. W współczesnej motoryzacji występuje kilka rodzajów kolektorów ssących, które różnią się między sobą liczbą rur (w zależności od liczby cylindrów), sposobem zasilania silnika, lokalizacją gaźnika czy też systemem wtryskowym paliwa. Kolektor dolotowy silnika jest tak zbudowany, aby przepływające przez niego powietrze napotykało jak najmniejszy opór. Niekiedy kolektor ssący posiada w swojej konstrukcji odmę, czyli przewód odpowietrzania komory korbowej z separatorem oleju, sprężarkę mechaniczną napędzaną przez wał silnika lub przez turbosprężarkę, a także sprężarkę.

Sposób działania kolektora ssącego

Samochodowy układ dolotowy składa się w kilku elementów oraz urządzeń, których zadaniem jest doprowadzenie i niekiedy wstępne sprężenie powietrza lub powietrza i mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindrów jednostki napędowej. Układ dolotowy, w tym również kolektor ssący, odgrywają ważną rolę w poprawieniu parametrów użytecznych silnika. Kanały w głowicy silnika generują odpowiednie dla procesów spalania zawirowanie czynnika. W jednostkach benzynowych napełnienie jest regulowane za pomocą przepustnicy znajdującej się w kolektorze ssącym. W nowszych konstrukcjach jest ona elektroniczna i nie jest mechanicznie połączona z pedałem gazu samochodu. Jeżeli silnik jest wyposażony w pośredni wtrysk paliwa, wówczas w kolektorach ssących znajdują się wtryskiwacze. W jednostkach z zapłonem iskrowym kolektor ssący silnika posiada zmienną geometrię. Pozwala to na wykorzystanie tzw. doładowania dynamicznego. Instalowane w przewodach dolotowych i sterowane elektroniczne przepustnice pozwalają uzyskać różnej objętości oraz na zmianę czynnej długości całego układu. W tym przypadku układ dolotowy jest tak budowany, aby możliwe było zastosowanie zjawiska doładowania rezonansowego. Pozwala to uzyskać optymalne parametry pod kątem zakresu prędkości obrotowej jednostki napędowej.

Typowe usterki kolektora ssącego w samochodzie

W przypadku usterki kolektora ssącego objawi się ona pogorszeniem kultury pracy silnika, tj. mocno wyczuwalne są zacięcia, wahania obrotów, spadek mocy, itp. Trzeba pamiętać, że wraz z eksploatacją w kolektorze ssącym narasta coraz grubsza warstwa nagaru (mają na to wpływ różne czynniki m.in. luzy w łożyskowaniu turbosprężarki, recyrkulacja spalin czy przedmuchy ze skrzyni korbowej). Może to sprawić, że kolektor ssący może całkowicie się zatkać, warto więc regularnie czyścić te elementy.

Popularni producenci kolektorów ssących

  • Meyle
  • Hella
  • Japanparts
  • Pierburg
  • Topran
  • Vaico
  • Matzger

Jeżeli interesuje Cię tani kolektor ssący, który jednocześnie oferuje najwyższą jakość wykonania, wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego samochodu.

Wszystkie oferowane przez nas kolektory ssące są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zapewniamy najniższe rynkowe ceny, fachowe doradztwo techniczne na każdym etapie zakupów, profesjonalną obsługę oraz szybka realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Kolektor ssący ELRING
Kolektor ssący AJUSA
Kolektor ssący METZGER
Kolektor ssący VICTOR REINZ
Kolektor ssący SIDAT
Kolektor ssący GLASER
Kolektor ssący HOFFER
Kolektor ssący MEAT & DORIA

FAQ

Co ile należy czyścić kolektor ssący?

Głównym problemem kolektora ssącego jest zaleganie nagaru w jego ruchomych elementach, co może prowadzić do poważnej usterki zarówno samego kolektora, jak i jednostki napędowej. W konsekwencji może dojść do uszkodzeń pierścieni silnikowych, zarysowań cylindra oraz problemu z wypalaniem sadzy. Stąd też konieczne jest systematyczne czyszczenie kolektora dolotowego przed każdą wymianą oleju silnikowego. Układ dolotowym najlepiej jest czyścić co najmniej raz na 100 tys. km.

Skąd się bierze olej w kolektorze ssącym?

Najczęstszą przyczyną jest zużyta turbosprężarka, a w zasadzie jej wirnika, który przepuszcza olej. Jest to bardzo powszechne szczególnie w przypadku kilkuletnich silników wysokoprężnych. Problem można wyeliminować wymieniając turbosprężarkę (koszt ok. 5 000 zł) lub poddając ją regeneracji (1500 – 2000 zł).

Olej w dolocie może się pojawiać również w wyniku źle działającej odmy. Po kilku latach eksploatacji znajdujący się w niej separator oleju przestaje prawidłowo działać, czego efektem jest przepuszczanie do przewodu dolotowego turbosprężarki powietrza wraz oparami oleju. Koszt zakupu nowej odmy, w zależności od modelu auta, może wynieść od 50 do nawet 900 zł. Powodem pojawienia się oleju w układzie dolotowym może być również zbyt duża ilość środka smarnego w jednostce napędowej.

Jakie korzyści daje modyfikacja kolektora ssącego?

Kolektor dolotowy, podobnie jak prawie wszystkie elementy silnika, można modyfikować. Jest on odpowiedzialny za dostarczanie świeżego powietrza w obszarze komory spalania. Odpowiednie dostrojenie kolektora ssącego pozwala zwiększyć jego przepływ, co przełoży się na wyższą moc silnika. Ulepszona w ten sposób mieszanka paliwowo-powietrzna osiąga wyższe poziomy spalania oraz temperatury, a także wyższe ciśnienia. Oprócz poprawy osiągów, modyfikacja kolektora dolotowego wpływa również często na nieco lepszy dźwięk samochodu.

Jakie są najczęstsze usterki kolektora ssącego?

Najczęstszym problemem są uszkodzone uszczelki pod kolektorem oraz wszelkie awarie wywołane zanieczyszczeniami osadzającymi się w kolektorze (nagar). Te zanieczyszczenia znajdujących się zazwyczaj w paliwie, które zawiera również niedopalone cząstki benzyny i oleju. Wraz z coraz większą ilością odkładającego się nagaru, kanały przepływu powietrza stają się coraz węższe, w wyniku czego kolektor dolotowy nie jest w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości powietrza do komory spalania.

Ile kosztuje naprawa kolektora dolotowego?

Cena może być bardzo zróżnicowana i zależeć o wielu czynników. Jeżeli doszło do zatkania kolektora, wystarczy jego demontaż i regeneracja (koszt 400–1000 zł) lub wymiana na nowy (koszt do 3000 zł). Jeżeli jednak zanieczyszczenia przedostały się o wiele dalej, skutki mogą być poważne w postaci np. uszkodzonych tłoków, cylindrów czy katalizatora. Zazwyczaj taka awaria kończy się generalnym remontem jednostki napędowej lub jej wymianą. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, jak wysokie koszty się z tym wiążą.