Łączniki rur wydechowych to obecnie najskuteczniejszy sposób łączenia poszczególnych elementów układu wydechowego w samochodzie bez konieczności stosowania na przykład połączeń kielichowych lub nacinania konkretnych komponentów. Szerokie zastosowanie znajduje obecnie elastyczny łącznik wydechu.
Łączniki elastyczne to elementy układów wydechowych silników spalinowych lub innych tego rodzaju systemów odciągu spalin. Pełnia one funkcję szczelnego elementu absorbującego drgania powstające pomiędzy kolektorem wydechowym jednostki napędowej a układem wydechowym, a więc zapobiegają bezpośredniemu przenoszeniu drgań z silnika na układ wydechowy.
Łącznik elastyczny tłumika jest przeważnie niedostępny w autoryzowanych serwisach samochodowych, ponieważ na ogół jest on sprzedawany w komplecie z rurą od silnika do tłumika środkowego. Kupienie takiego zestawu zazwyczaj wiąże się z dość dużymi kosztami, dlatego też najlepiej jest dokupić odpowiedni łącznik na miarę, na przykład w iParts.pl. Łączniki elastyczne wykonuje się najczęściej ze stali nierdzewnej SUS201.
O tym, że łącznik elastyczny w samochodzie wymaga natychmiastowej wymiany świadczy głośniejsza praca auta przy większych prędkościach. Plecionki łącznika elastycznego nie da się naprawić, stąd wymiana elementu na nowy jest nieodzowna. Kupując łącznik elastyczny wydechu należy wybierać jedynie dobrej jakości elementy dostarczane przez sprawdzonych i renomowanych producentów. Kupno taniego zamiennika przeważnie kończy się jego szybkim wyeksploatowaniem lub zniszczeniem w bardzo krótkim czasie.