1173 produktów
Żaden silnik spalinowy nie będzie prawidłowo pracować bez odpowiedniego smarowania. Samochodowa jednostka napędowa jest zbudowana z ogromnej ilości części, które działają synchronicznie w oparciu o ruch obrotowy, sprzęgający lub/i posuwisto-zwrotny. Aby ich powierzchnie stykowe tych elementów nie uległy zbyt szybkiemu zużyciu, konieczne jest stworzenie stabilnego filmu olejowego, który eliminuje tarcie o siebie najważniejszych części silnika na sucho. Zapewnia to pompa oleju i jej napęd, czyli łańcuch pompy oleju.
We współczesnych autach spotykamy najczęściej dwa rodzaje układu smarowania silnika. Większość samochodów posiada mokrą miskę olejową. Niektóre modele SUV-ów i aut stricte sportowych mają zamontowane bardziej złożone systemy suchej miski olejowej. Bez względu jednak na to, jakim rozwiązaniem dysponuje pojazd, łańcuch napędu pompy oleju będzie w nim stałym i integralnym elementem.
Pompa olejowa zapewnia właściwą ilość środka smarnego wszystkim elementom silnika, dzięki czemu przez cały czas znajduje się na nich odpowiedniej grubości film ochronny. Pompa jednak to nie tylko skuteczne zabezpieczenie całej jednostki napędowej, ale również odpowiada ona za efektywne czyszczenie silnika z odpadów metalowych oraz właściwe jego chłodzenie.
W silnikach spalinowych pompy oleju najczęściej posiadają budowę pompy zębatej o zazębieniu wewnętrznym lub zewnętrznym. Napędzana jest ona przekładnią zębatą od wału korbowego lub przekładnią łańcuchową. W zależności od wymiarów i rodzaju, pompy oleju pracują w przedziale prędkości obrotowych od 500 do 4000 obr./min.
W momencie, gdy wał korbowy zaczyna się obracać, uruchamiany jest łańcuszek pompy oleju. Koła zębate zaczynają się poruszać, zbierając smar z wnęki. Dochodzi do zasysania oleju ze zbiornika. W standardowych silnikach z mokrą miską olejową schłodzony olej płynie bezpośrednio przez filtr za pomocą odpowiednich kanałów do każdego elementu jednostki napędowej.
W jednostkach posiadających suchą miskę olejową, układ jest wspomagany najczęściej dwiema pompami (niekiedy nawet trzema). Jedna odpowiada za ssanie, natomiast zadaniem drugiej jest wyładowanie. Pierwszy z mechanizmów, poprzez napęd pompy oleju, zbiera środek smarny z miski olejowej i przepuszcza go przez filtr do oddzielnego zbiornika. Z kolei drugi zużywa olej z tego zbiornika, dostarczając go pod ciśnieniem poprzez kanał do poszczególnych elementów jednostki napędowej. Aby uwolnić nadmierne ciśnienie, system wykorzystuje zawór redukcyjny.
Standardowa pompa olejowa posiada hermetycznie zamkniętą obudowę i zawiera dwa biegi. Pierwszy z nich jest liderem, natomiast drugi „zwolennikiem”. Łańcuch pompy olejowej wraz z całym jej napędem znajduje się na wale, który jest połączony z napędem silnikowym. W korpusie mechanizmu jest komora, do której zasysany jest środek smarny. Zbiornik oleju z siateczką jest połączony z korpusem mechanizmu. Element ten powinien znajdować się w najniższym punkcie miski olejowej.
Sklep iParts.pl oferuje kompletny napęd pompy oleju do każdego typu silnika z gwarancją producenta. Zapewniamy specjalistyczne wsparcie techniczne, najniższe ceny oraz szybką realizację zamówienia.