Moduł dozujący AdBlue - dozownik płynu

Wprowadzenie normy Euro 6 wymusiło na koncernach motoryzacyjnych konieczność obniżenia zawartości tlenków azotu (NOx) w spalinach aż o 80 proc. w porównaniu do normy Euro 5. W związku z nowymi obostrzeniami producenci samochodów wprowadzili dwa systemy oczyszczania spalin, dzięki którym mogą spełniać nowe standardy - moduł AdBlue oraz EGR.

AdBlue w samochodzie

Restrykcyjne normy emisji spalin spowodowały, że przeprowadzenie wyłącznie optymalizacji procesu spalania stało się niewystarczające. Konieczne było wprowadzenie dodatkowych układów oczyszczania spalin. W zależności od tego, czy redukcji miały zostać poddane tlenki azotu NOx czy cząsteczki stałe PM, w pojazdach zastosowano katalizatory SCR lub filtry cząstek stałych (DPF, FAP).

Płyn AdBlue wykorzystywany jest wyłącznie w układach SCR (selektywna redukcja katalityczna). Tego typu systemy stosuje się w samochodach od 2011 roku, a w przemyśle od lat 50-tych XX wieku. Płyn AdBlue w układzie jest odpowiedzialny za neutralizację szkodliwych cząstek tlenków azotu i zobojętnienie ich na drodze reakcji chemicznej, która zachodzi w bardzo wysokiej temperaturze. Moduł dozujący płynu AdBlue dostarcza pod ciśnieniem płyn poprzez specjalny wtryskiwacz do katalizatora systemu SCR samochodu. Płyn zmienia się wówczas w amoniak i dwutlenek węgla, wchodząc w reakcję chemiczną z tlenkami azotu. W efekcie końcowym tlenki zmieniają się w nieszkodliwy dla środowiska azot oraz parę wodną.

Podstawowe elementy wchodzące w skład układu AdBlue to:

  • zbiornik AdBlue
  • moduł pompy
  • dozownik AdBlue z wbudowanym wtryskiwaczem
  • katalizator
  • czujniki temperatury i ciśnienia

Moduł AdBlue znajduje się w górnej części podgrzewanego zbiornika na płyn AdBlue, który posiada wlew płynu z wymiennym filtrem przeznaczonym do usuwania zanieczyszczeń z płynu. Zbiornik wyposażony jest również w grzałkę elektryczną, która zapobiega zamarznięciu płynu.

W jakich samochodach montowany jest system AdBlue?

Wiele samochodów wyposażonych w silniki Diesla zarejestrowanych po 2015 r. jako nowe posiada technologię AdBlue. Większość aut spełniających normę Euro 6 posiada AdBlue. Są to przeważnie samochody marki Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Peugeot, Citroen, Renault, Jaguar, BMW oraz Mercedes. Producenci motoryzacyjni bardzo często umieszczają odpowiednie informacje o konieczności korzystania z AdBlue już w nazwie silnika, np. BlueHDI, SCR.

Popularni producenci modułu AdBlue

  • Walker
  • LRT
  • MTS
  • IMASAF
  • Ernst
  • HJS

W iParts.pl znajdziesz wysokiej klasy moduł dozujący płynu AdBlue w atrakcyjnej cenie rynkowej. Wystarczy, że wybierzesz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podasz wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Tylko w iParts.pl dozownik AdBlue w najniższej rynkowej cenie! Wszystkie dostępne w sprzedaży produkty pochodzą od renomowanych producentów, są fabrycznie nowe i zostały objęte wielomiesięczną gwarancją.

Najpopularniejsi producenci

Moduł dozujący płynu AdBlue BOSCH
Moduł dozujący płynu AdBlue VEMO
Moduł dozujący płynu AdBlue SIDAT
Moduł dozujący płynu AdBlue METZGER
Moduł dozujący płynu AdBlue MEAT & DORIA
Moduł dozujący płynu AdBlue HOFFER
Moduł dozujący płynu AdBlue HEPU
Moduł dozujący płynu AdBlue GK
Moduł dozujący płynu AdBlue LUCAS

FAQ

Do czego służy moduł dozujący AdBlue?

Moduł dozujący do płynu AdBlue przeznaczony jest, jaka sama nazwa wskazuje, do dostarczania płynu do katalizatora znajdującego się w układzie wydechowym. Dzięki temu dochodzi do licznych reakcji chemicznych, które jeszcze wydajniej oczyszczają spaliny wydostające się z naszej jednostki napędowej. Moduły dozujące AdBlue stosowane są we wszystkich układach wydechowych, które zostały wyposażone w taki system oczyszczania spalin, a ich sprawność oraz wydajność ma realny wpływ na środowisko naturalne.

Kiedy i w jakiej ilości należy dolać płyn AdBlue?

Nowoczesne samochody, które zostały fabrycznie wyposażone w układy dozowania płynu AdBlue, mają również możliwość monitorowania jego ilości za pomocą komputera pokładowego. Dzięki temu kierowca jest na bieżąco informowany o ewentualnej potrzebie uzupełnienia płynu. Dolewając płyn AdBlue, należy pamiętać, by nie miał on kontaktu z elementami metalowymi naszego samochodu, czyli np. nadwoziem. Może wówczas dojść do ich uszkodzenia oraz szybko postępującego procesu korozji.

Po co stosuje się płyn AdBlue?

Głównym zadaniem płynu AdBlue w układach wydechowych jest redukowanie ilości szkodliwych substancji, które przedostają się do środowiska w związku ze spalaniem różnych paliw. Płyn, po dotarciu do katalizatora, zmienia się w amoniak i dwutlenek węgla, a następnie wchodząc w reakcję chemiczną z tlenkami azotu, w efekcie końcowym zamienia tlenki w nieszkodliwy dla środowiska azot oraz parę wodną. Dzięki temu układ oczyszczania spalin może działać zdecydowanie bardziej wydajnie, co ma pozytywny wpływ na środowisko naturalne.

Jak samodzielnie uzupełnić płyn AdBlue?

Istnieją dwa sposoby na uzupełnienie płynu AdBlue. Pierwszy z nich bazuje na dolaniu płynu do zbiornika za pomocą pojemnika. Jest to wygodne rozwiązanie w sytuacjach, gdy zbiornik nie jest schowany w trudno dostępnym miejscu. Alternatywnie można wykorzystać również specjalne dystrybutory, które znajdują się na stacjach benzynowych. W tym przypadku należy jednak pamiętać, że ciśnienie płynu w dystrybutorach przeznaczonych dla aut ciężarowych, może okazać się zbyt duże dla instalacji w autach osobowych.

Czym grozi jazda bez płynu AdBlue?

W nowoczesnych samochodach, w których zamontowany jest układ SCR, jazda bez uzupełnienia płynu nie jest możliwa. Oczywiście, jeśli dojdzie do całkowitego wykorzystania AdBlue, to silnik nie zgaśnie w trakcie jazdy. Producenci stosują natomiast zabezpieczenie, które blokuje możliwość ponownego uruchomienia silnika, jeśli wcześniej nie uzupełnimy płynu AdBlue. Warto więc pamiętać, by zawsze mieć pod ręką odpowiednią ilość produktu, dzięki któremu będziemy w stanie kontynuować jazdę, nawet w przypadku gdy zbiornik w samochodzie okaże się pusty.