Regulator ciśnienia paliwa jest niewielkich rozmiarów podzespołem, który odgrywa istotną rolę w układzie zasilania paliwem. Wszelkie uszkodzenia tego elementu są trudne do zdiagnozowania, jednak warto na bieżąco kontrolować jego stan, ponieważ jego usterki mogą doprowadzić w krótkim czasie do awarii pozostałych elementów układu wtryskowego oraz wydechowego.
Działanie regulatora ciśnienia paliwa
Regulatory ciśnienia paliwa w samochodzie współpracują bezpośrednio z kolektorem ssącym. Element ten składa się z obudowy, uzwojenia, rdzenia oraz elektromagnesu, a także kulki zaworu. Paliwo trafiające do silnika wpada przez otwór wlotowy. W momencie kiedy ciśnienie przekroczy ustaloną wartość, zawór wylotowy zostaje otwarty, a niespalona benzyna trafia z powrotem do baku. Regulator odpowiada również za to, by opary benzyny nie powodowały powstawania pęcherzyków w przewodach paliwowych biegnących do silnika.
Zastosowanie regulatorów ciśnienia paliwa w samochodach zapewnia zachowanie stałej różnicy ciśnień pomiędzy kolektorem dolotowym, a obwodem zasilania paliwem. Dzięki temu silnik może stabilnie pracować, a dopływ paliwa jest na bieżąco regulowany i nie dochodzi do zalania silnika zbyt dużą ilością benzyny.
Objawy awarii regulatora ciśnienia paliwa w samochodzie
Regulator ciśnienia jest elementem prostym w swojej budowie i działaniu, a co za tym idzie nie ulega on częstym awariom. Regulator w silnikach spalinowych wytrzymuje najczęściej około 200-250 tysięcy kilometrów przebiegu. Najczęściej spotykanymi czynnikami wpływającymi negatywnie na żywotność tego podzespołu jest niska jakość paliwa lub ewentualne zanieczyszczenia znajdujące się w różnych elementach układu.
Objawami uszkodzenia regulatora ciśnienia paliwa może być charakterystyczny zapach niespalonego paliwa wydobywający się z wydechu, utrata mocy, utrudnione uruchomienie zarówno zimnego jak i ciepłego silnika, a także zaświecająca się kontrolka ostrzegawcza dotycząca pracy układu wtryskowego. Jeśli usterka nie zostanie usunięta przez dłuższy czas to może dojść do uszkodzenia katalizatora, co związane jest z dużymi wydatkami, które musimy ponieść podczas wymiany tego elementu. Diagnozując usterkę pamiętajmy, że podobne efekty dają awarie pompy paliwa, pompy wtryskowej lub zatkanego filtra paliwa.
Podobne awarie mogą występować w regulatorach ciśnienia paliwa w silnikach diesla, a ich powodem, oprócz tych wymienionych wcześniej mogą być naprawy wykonywane w polowych warunkach lub w warsztatach nie stosujących się do podstawowych zasad czystości. Układ paliwowy, a zwłaszcza jego elementy, takie jak właśnie regulator ciśnienia czy końcówki wtryskiwaczy są bardzo wrażliwe na najdrobniejsze zanieczyszczenia.
Prawidłowa wymiana regulatora ciśnienia paliwa
Regulatory ciśnienia nie podlegają naprawom, a po ich awarii niezwłocznie powinniśmy wymienić je na nowe. Procedura ta nie jest zbyt skomplikowana jednak musimy pamiętać o paru rzeczach, które zapobiegną tej samej awarii w krótkim czasie. Przystępując do wymiany pamiętajmy, by kupić nie tylko regulator ciśnienia paliwa, ale również oringi, które stanowią uszczelnienie układu. Przed wymianą odepnijmy klemę minusową z akumulatora. Po wyjęciu uszkodzonego regulatora z naszego samochodu zadbajmy, by do układu nie dostały się żadne pyły oraz inne zanieczyszczenia. Naprawa powinna być wykonywana w czystym pomieszczeniu. Po zamontowaniu nowego regulatora ciśnienia paliwa powinniśmy uruchomić silnik, zwiększyć jego obroty i starannie obserwować przez pewien czas, czy nie pojawiają się żadne wycieki.
Popularni producenci regulatorów ciśnienia paliwa
- SIDAT
- Bosch
- Delphi
- Magneti Marelli
- Topran
- Maxgear
Nasz sklep internetowy oferuje klientom szeroki wybór części zamiennych do samochodów wielu popularnych na rynku producentów. W ofercie dostępny jest zarówno tani regulator ciśnienia, jak i droższe zamienniki z górnej półki cenowej oraz jakościowej.
Zapraszamy do skorzystania z szerokiej oferty naszego sklepu. W razie wątpliwości dotyczących doboru odpowiednich części do swojego pojazdu prosimy o kontakt z naszą infolinią.