Świece żarowe to domena samochodów z silnikiem Diesla. Początkowo były one odpowiedzialne wyłącznie za podgrzanie komory spalania do temperatury, która umożliwi samoczynny zapłon mieszanki i tym samym rozruch silnika. Dziś świece żarowe spełniają znacznie więcej funkcji, a jednym w ważniejszych elementów odpowiedzialnych za ich prawidłową pracę jest moduł sterujący świec żarowych.
Świece żarowe w samochodzie
Przez lata świece żarowe przeszły istotną metamorfozę od prostych spiral grzejnych rozgrzewających się do ok. 850–900 stopni Celsjusza po 4–5 sekundach (znajdowały się w komorach wstępnych starszych silników), po osłonięte izolacją spiralki umieszczone bezpośrednio w komorze spalania silnika z wtryskiem bezpośrednim. Współczesne świece są często zintegrowane z czujnikami ciśnienia i osiągają temperaturę dochodzącą niekiedy do 1350 stopni Celsjusza w ciągu 2–3 sekund.
Dzisiejsza świeca żarowa ma wiele wspólnego ze świecą zapłonową. Różnica tkwi na jej końcu, gdzie znajduje się spiralka izolowana ceramiką lub osłoną metalową, najczęściej w postaci palca. Prąd jest przekazywany na spiralę za pomocą elektrody centralnej, znajdującej się w korpusie świecy i połączonej jednym przewodem z instalacją elektryczną.
Moduł świec żarowych
Moduł świec żarowych to kluczowy element w procesie prawidłowego rozruchu zimnego silnika. Moduł posiada mikrosterownik, który określa takie parametry, jak długość, natężenie i czas podawania prądu do świecy żarowej. Zaawansowana technologia zastosowana w module sterującym w połączeniu ze świecami żarowymi pozwala na uzyskanie efektywnego procesu zapłonu, znacząco go przyspieszając, zwłaszcza w niskich temperaturach.
Sterownik świec żarowych to urządzenie, które monitoruje oraz zarządza pracą świec w samochodzie. Sterownik załącza się zazwyczaj po przekręceniu stacyjki i uruchomieniu zapłonu, a czas jego włączenia jest zależny od czujników temperatury i przez nie jest również sterowany. Przekaźnik świec żarowych montowany jest wyłącznie w samochodach z zapłonem samoczynnym, dlatego że świece potrzebują odpowiedniej temperatury w komorze spalania, aby mógł nastąpić samozapłon dostarczonego paliwa.
Dzięki danym dostarczanym przez umieszczony w silniku czujnik temperatury, moduł sterujący świec żarowych decyduje o czasie trwania podgrzewania świec żarowych. Proces podgrzewania sygnalizowany jest lampką kontrolną na desce rozdzielczej. W najnowszych systemach sterowanie oraz kontrola świec żarowych odbywa się za pomocą kontaktronów, które w razie uszkodzenia świecy, otwierają się na skutek zaniku pola magnetycznego cewki.
Typowe usterki sterownika świec żarowych w samochodzie
Do najczęstszych przyczyn awarii sterowników świec żarowych należą, bez wątpienia:
- brak zasilania
- brak połączenia z masą
- zwarcie wewnętrzne
- wypalenie styków sterujących
- przerwę w przewodzie lub jego zwarcie
O tym, że moduł świec żarowych jest uszkodzony, możemy się zorientować sami. Gdy włączony jest zapłon i powinno odbywać się podgrzewanie świec, lampka kontrolna nie sygnalizuje tego lub sygnalizuje to za długo, wówczas z dużym prawdopodobieństwem można zakładać, że sterownik uległ awarii. Inne symptomy usterki, to:
- silnik nie chce się uruchomić lub uruchamia się z trudnością
- wygenerował się kod błędu
- po uruchomieniu silnika występuje obfite dymienie i nierówna praca
Popularni producenci sterownika świec żarowych
- Beru
- Febi Bilstein
- Hella
- Metzger
- Bosch
- ERA
- Hitachi
- Vemo
- JP Group
W sklepie iparts.pl znajdziesz najwyższej jakości sterowniki świec żarowych w najlepszej rynkowej cenie. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.
Zapraszamy do iParts.pl po przekaźnik świec żarowych od renomowanych producentów części samochodowych.