Termostat chłodnicy oleju - układu chłodzenia
Olej silnikowy pełni kluczową rolę w prawidłowej pracy każdej współczesnej jednostki napędowej. Z kolei chłodnica oleju jest niezbędna do utrzymania optymalnej temperatury środka smarnego. Pomaga jej w tym termostat układu chłodzenia oleju, który czuwa nad odpowiednią temperaturą w układzie chłodzenia silnika.
Termostat chłodnicy oleju w samochodzie
Termostat oleju to jeden z najważniejszych elementów samochodowego układu chłodzenia. Jego awaria to w zasadzie koniec prawidłowego procesu chłodzenia jednostki napędowej. Mimo swej prostej budowy i zasady działania, termostat oleju w samochodzie stanowi bardzo ważny element w prawidłowym działaniu każdego silnika spalinowego.
Termostat chłodnicy oleju to proste w budowie urządzenie, które montowane jest nie tylko w samochodach osobowych, ale również np. w licznych urządzeniach gospodarstwa domowego typu pralki czy żelazka itp. Termostat to tak naprawdę prosty mieszek zbudowany z cienkiej mosiężnej blachy, który posiada zawór grzybkowy. W zależności od modelu auta można stosuje się termostaty oleju zawierające dodatkowo wosk, miedź, grafit oraz aluminium.
Zasada działania termostatu w układzie chłodzenia silnika
Termostat układu chłodzenia oleju steruje przepływem cieczy pomiędzy małym i dużym obiegiem. Gdy olej w układzie jest zimny, wówczas termostat pozostaje zamknięty, a ciecz opływa wówczas blok silnika oraz jego głowicę, docierając do termostatu. Stamtąd jest ona odsyłana w powrotną drogę. Jest to tzw. obieg krótki.
W momencie, gdy temperatura oleju osiągnie około 95 stopni Celsjusza, mieszek termostatu pod wpływem ciepła otwiera zawór, pozwalając na dostanie się cieczy do chłodnicy. Gdy przepływające przez radiator medium obniży swoją temperaturę do około 20 stopni Celsjusza, wówczas termostat chłodnicy oleju zostaje ponownie zamknięty.
Typowe usterki termostatu w samochodzie
Aby termostat oleju w samochodzie mógł właściwie pracować, musi być przede wszystkim czysty i w pełni drożny. Wszelkie anomalie w tym zakresie, jego zatkanie, zacinanie lub pojawienie się w nim pęcherzyków powietrza będzie wpływać na złe funkcjonowanie tego urządzenia. To z kolei przełoży się na kłopoty z właściwym funkcjonowaniem całego układu chłodzenia.
Termostat oleju może ulec awarii zarówno w pozycji otwartej, jak i zamkniętej. W pierwszym przypadku chłodzenie zacznie działać bez przerwy na całym obiegu, przez cały czas wykorzystując działanie chłodnicy. Temperatura cieczy chłodzącej będzie wówczas za niska, a jednostka napędowa nie będzie w stanie osiągnąć odpowiedniej temperatury roboczej. Dodatkowo wzrośnie zużycie paliwa, a także drastycznie obniży się wydajność ogrzewania kabinowego.
W przypadku awarii termostatu w pozycji zamkniętej, ciecz chłodząca nie będzie miała możliwości swobodnego przepływania przez chłodnicę, a tym samym schłodzenia się. Uszkodzony termostat chłodnicy oleju w tej pozycji spowoduje gwałtowne nagrzewanie się cieczy, która nie będzie mogła skutecznie odprowadzać ciepło z silnika. Ta usterka grozi szybkim przegrzaniem jednostki napędowej i jej zatarciem.
Tylko w iParts.pl kupisz tanio termostat oleju renomowanych producentów. Sklep oferuje wszystkie niezbędne części odpowiedzialne za chłodzenie oleju w samochodzie. Zapewniamy profesjonalną obsługę, najniższe ceny na rynku oraz szybką realizację zamówienia.
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Czym jest smok oleju? Jaką funkcję w układzie smarowania silnika pełni ten właśnie element?
- Samochodowy silnik benzynowy z serii MPI. Jakie opinie krążą na jego temat? Czy są to opinie słuszne?
- Liczy się przebieg, czy motogodziny? Co jest lepszym sposobem określania stopnia zużycia silnika spalinowego w samochodach osobowych?
- Skąd się bierze ten dziwny hałas dobiegający spod maski? Jak rozpoznać źródło niepokojących dźwięków pracy silnika
- W jaki sposób możecie samodzielnie wyczyścić kanały dolotowe i zawory ssące? Czy demontaż głowicy silnika jest tu konieczny?
- Pompka z podgrzewaczem chłodziwa, czyli prosty sposób na uniknięcie problemów z zimnym rozruchem silnika
- Benzynowy silnik FSI, czyli przykład nieudanej jednostki Volkswagena. Z jakimi problemami zmagają się jego właściciele?
FAQ
Termostat, mimo że niepozorny, jest bardzo istotnym elementem, który wpływa na prawidłową pracę samochodu. Termostat oleju lub też termostat chłodnicy oleju zasadniczo opiera się na prostej konstrukcji mieszka i najczęściej wykonany jest z mosiężnej blachy, choć oczywiście jego budowa może różnić się w zależności od modelu samochodu. Dlaczego ta niewielka część samochodowa ma tak duże znaczenie? Wynika to z faktu, że termostat jest podstawowym urządzeniem odpowiadającym za regulację temperatury.
Zasada działania termostatu oleju, zwanego również termostatem chłodnicy oleju nie jest skomplikowana. Termostat odpowiada za przepływ cieczy między dwoma obiegami - małym i dużym. W przypadku, gdy medium chłodzące jest zimne, termostat jest zamknięty, medium dociera do termostatu opływając słupek oraz głowicę silnika, skąd rusza w drogę powrotną. Z kolei w przypadku, gdy temperatura medium wzrasta i osiąga wartość ok. 90°C-95°C zawór termostatu otwiera się i dzięki temu medium dostaje się do chłodnicy. Spadek temperatury doprowadza do ponownego zamknięcia termostatu.
Prawidłowe działanie termostatu uzależnione jest przede wszystkim od utrzymania go w dobrym stanie. Termostat oleju powinien być przede wszystkim czysty, ważne również, by zadbać o jego pełną drożność. Usterka tego elementu może nastąpić, gdy jest on otwarty lub zamknięty. W sytuacji, gdy pozostaje on cały czas otwarty, dochodzi do nieustannego chłodzenia na całym obiegu. Awaria w pozycji otwartej sprawia, że silnik nie może osiągnąć temperatury pozwalającej na prawidłową pracę. Usterka termostatu w momencie, gdy jest on zamknięty, uniemożliwia przepływ medium chłodzącemu, co wpływa na zaburzenie właściwości smarnych oleju. Usterka termostatu w pozycji zamkniętej jest niebezpieczna, może doprowadzić nawet do zatarcia silnika.
Termostat oleju jest co prawda małym i niepozornym elementem, którego zasada działania i budowa nie są skomplikowane, jednak przy jego zakupie warto zwrócić uwagę na kilka kwestii. Przede wszystkim dobrze jest postawić na jakość – renomowani producenci i solidne wykonanie zagwarantują trwałość i bezawaryjność pracy całej chłodnicy oleju. Niezależnie od tego, czy chcesz zaopatrzyć się w część oryginalną, czy zamiennik zwróć uwagę na materiał, z którego wykonany jest termostat. Pamiętaj też, że ze względu na konkretną serię samochodu dana część mogła nie być stosowana we wszystkich modelach. W przypadku termostatu oleju należy przyjrzeć się również niektórym parametrom – jak np. temperatura otwarcia.
Jeśli chodzi o to, jak kształtują się ceny termostatów oleju, to jak w każdym przypadku jest to uzależnione od kilku zmiennych – wpływ na koszt mają zarówno parametry techniczne, jak i konkretna marka. Oczywiście model pojazdu również nie jest bez znaczenia. W ramach naszego szerokiego asortymentu masz do dyspozycji części dla różnych modeli samochodów, a ceny najczęściej wybieranych termostatów oleju mieszczą się w granicach ok. 50zł – ok. 90zł.