110 produktów
Olej silnikowy pełni kluczową rolę w prawidłowej pracy każdej współczesnej jednostki napędowej. Z kolei chłodnica oleju jest niezbędna do utrzymania optymalnej temperatury środka smarnego. Pomaga jej w tym termostat układu chłodzenia oleju, który czuwa nad odpowiednią temperaturą w układzie chłodzenia silnika.
Termostat oleju to jeden z najważniejszych elementów samochodowego układu chłodzenia. Jego awaria to w zasadzie koniec prawidłowego procesu chłodzenia jednostki napędowej. Mimo swej prostej budowy i zasady działania, termostat oleju w samochodzie stanowi bardzo ważny element w prawidłowym działaniu każdego silnika spalinowego.
Termostat chłodnicy oleju to proste w budowie urządzenie, które montowane jest nie tylko w samochodach osobowych, ale również np. w licznych urządzeniach gospodarstwa domowego typu pralki czy żelazka itp. Termostat to tak naprawdę prosty mieszek zbudowany z cienkiej mosiężnej blachy, który posiada zawór grzybkowy. W zależności od modelu auta można stosuje się termostaty oleju zawierające dodatkowo wosk, miedź, grafit oraz aluminium.
Termostat układu chłodzenia oleju steruje przepływem cieczy pomiędzy małym i dużym obiegiem. Gdy olej w układzie jest zimny, wówczas termostat pozostaje zamknięty, a ciecz opływa wówczas blok silnika oraz jego głowicę, docierając do termostatu. Stamtąd jest ona odsyłana w powrotną drogę. Jest to tzw. obieg krótki.
W momencie, gdy temperatura oleju osiągnie około 95 stopni Celsjusza, mieszek termostatu pod wpływem ciepła otwiera zawór, pozwalając na dostanie się cieczy do chłodnicy. Gdy przepływające przez radiator medium obniży swoją temperaturę do około 20 stopni Celsjusza, wówczas termostat chłodnicy oleju zostaje ponownie zamknięty.
Aby termostat oleju w samochodzie mógł właściwie pracować, musi być przede wszystkim czysty i w pełni drożny. Wszelkie anomalie w tym zakresie, jego zatkanie, zacinanie lub pojawienie się w nim pęcherzyków powietrza będzie wpływać na złe funkcjonowanie tego urządzenia. To z kolei przełoży się na kłopoty z właściwym funkcjonowaniem całego układu chłodzenia.
Termostat oleju może ulec awarii zarówno w pozycji otwartej, jak i zamkniętej. W pierwszym przypadku chłodzenie zacznie działać bez przerwy na całym obiegu, przez cały czas wykorzystując działanie chłodnicy. Temperatura cieczy chłodzącej będzie wówczas za niska, a jednostka napędowa nie będzie w stanie osiągnąć odpowiedniej temperatury roboczej. Dodatkowo wzrośnie zużycie paliwa, a także drastycznie obniży się wydajność ogrzewania kabinowego.
W przypadku awarii termostatu w pozycji zamkniętej, ciecz chłodząca nie będzie miała możliwości swobodnego przepływania przez chłodnicę, a tym samym schłodzenia się. Uszkodzony termostat chłodnicy oleju w tej pozycji spowoduje gwałtowne nagrzewanie się cieczy, która nie będzie mogła skutecznie odprowadzać ciepło z silnika. Ta usterka grozi szybkim przegrzaniem jednostki napędowej i jej zatarciem.
Tylko w iParts.pl kupisz tanio termostat oleju renomowanych producentów. Sklep oferuje wszystkie niezbędne części odpowiedzialne za chłodzenie oleju w samochodzie. Zapewniamy profesjonalną obsługę, najniższe ceny na rynku oraz szybką realizację zamówienia.