Jedną z najważniejszych cech aut elektrycznych jest ich zasięg. Im większy, tym lepiej dla ich kierowców. Jak obecnie wygląda zestawienie samochodów elektrycznych o największym zasięgu teoretycznym? Oto nasz TOP 5 „elektryków” z największym zasięgiem na jednym ładowaniu baterii.

Mercedes EQS. Zasięg – ok. 735 km

Mercedes EQS

Nasze zestawienie TOP 5 modeli aut elektrycznych o największym zasięgu zaczęliśmy od najcięższej kategorii wagowej, czyli od luksusowej limuzyny Mercedesa. Przez lata samochodami elektrycznymi cieszącymi się opinią najbardziej dalekosiężnych były kolejne modele Tesli. Doszło nawet do tego, że „tesla” stała się w niektórych krajach synonimem popularnego „elektryka”. Ostatnio jednak palmę pierwszeństwa wśród aut elektrycznych o największym zasięgu odebrał tej słynnej już amerykańskiej marce nasz stary dobry europejski Mercedes. A zrobił to przede wszystkim po wprowadzeniu modelu EQS, którego maksymalny zasięg teoretyczny na jednym ładowaniu baterii (do pełna) szacowany jest na ok. 735 km. To sporo, jak na tak wczesny etap rozwoju elektromobilności naprawdę sporo. Wszystko dzięki baterii o pojemności 108,4 kWh. W wersji EQS 450+ bateria ta zasila silnik o mocy 333 KM, czyli nie najmocniejszy (jak na ten model), ale z całą pewnością najbardziej wydajny.

Lucid Air Pure AWD i Lucid Air Touring. Zasięg – ok. 725 km

Lucid Air Pure AWD i Lucid Air Touring

Na miejsce 2. naszego zestawienia aut elektrycznych z największym zasięgiem rzutem na taśmę, po nagłym sprincie, wdarł się niespodziewany debiutant, czyli Lucid Air. Marka Lucid istnieje na rynku zaledwie od 2007 roku, a jej pierwszy model – Lucid Air – miał swoją premierę ledwie 3 lata temu (2020 rok). Choć to debiutant, z miejsca mocno namieszał w dość utrwalonej hierarchii, wyprzedzając m.in. modele marki Tesla. Wynik ten tym jest ciekawszy, że twórcą marki Lucid okazał się być były inżynier tego amerykańskiego producenta, który wprost uznaje Teslę za swojego głównego konkurenta. Jak na razie konkurencję tę zdaje się wygrywać, choć nie będzie mu łatwo utrzymać tak wysoko postawioną przez siebie samego poprzeczkę.

Lucid Air w wersji Pure AWD oraz Touring to luksusowy liftback o naprawdę sporych gabarytach. Jego bateria o pojemności 92 kWh pozwala (podobno) osiągać przebieg do 725 km na jednym ładowaniu. Obie wersje posiadają przy tym naprawdę potężne silniki o mocy odpowiednio 480 KM (Pure AWD) i 620 KM (Touring).

Mercedes EQE. Zasięg – ok. 670 km

Mercedes EQE

A teraz wracamy do starego, dobrego Mercedesa, ale tym razem do nieco słabszego i mniej luksusowego modelu. Mercedes EQE chciałby być motoryzacyjną klasą średnią, ale nadal mało którego kierowcę należącego do tej społecznej i ekonomicznej klasy średniej stać obecnie na to auto. Jest to model mniejszy niż EQS, przez to wyposażony został w nieco mniejszy pakiet akumulatorów. W Mercedesie EQE znajdziecie baterię o całkowitej pojemności 90,56 kWh, która w połączeniu z silnikiem o mocy 292 kM (taki znajdziecie w wersji EQE 350+) daje możliwość przejechania na jednym ładowaniu nadal aż 670 km. Być może dla niektórych te 292 kM to troszkę mało, ale pamiętajcie, że silniki elektryczne zachowują się inaczej niż jednostki spalinowe. Te niecałe 300 koni pod maską sprawia, że EQE potrafi rozpędzić się do 100 km/h w zaledwie 6,4 sekundy. Takie przyśpieszenie w tak luksusowej limuzynie naprawdę wciska w fotel.

Tesla Model S. Zasięg – ok. 630 km

Tesla Model S

W końcu przyszła pora na Teslę. Tym razem marka ta nie zmieściła się na podium, ale też musicie przyznać, że rywalizacja w naszym zestawieniu jest naprawdę zacięta. Właśnie przez to Tesla Model S znalazła się dopiero na 4. miejscu, choć przecież jej wynik jest naprawdę bardzo przyzwoity. Około 630 km zasięgu (wedle procedury WLTP zasięg ten wynosi dokładnie 634 km) to zasługa zarówno naprawdę sporej baterii – pakiet akumulatorów o łącznej pojemności 99 kWh – jak i opływowej, aerodynamicznej sylwetki ograniczającej zużycie nagromadzonej w akumulatorach energii. Ta aerodynamika przydaje się również ze względu na moc Modelu S, który 100 km/h jest w stanie osiągnąć w ciągu zaledwie 3,2 sekundy. To niemal dwa razy szybciej niż Mercedes EQE 350+! Jeśli więc EQE wciska w fotel, to przyśpieszająca Tesla Model S przeciska kierowcę przez oparcie tego fotela i sadza go z tyłu, na miejscu pasażera.

BMW iX. Zasięg – ok. 630 km

BMW iX

W zasadzie, jeśli mielibyśmy się trzymać ściśle wartości określanych przez procedurę WLTP, to na miejscu 5. naszego rankingu aut elektrycznych o największym zasięgu powinien znaleźć się Mercedes EQS SUV z zasięgiem wynoszącym dokładnie 633 km. Ponieważ jednak model EQS jest już w tym zestawieniu obecny i to na 1. miejscu, wybraliśmy samochód ustępujący jego wersji SUV o zaledwie 1 km. Ostatecznie BMW iX również jest SUV-em i również stworzony został przez naszych zachodnich sąsiadów, a więc w meczu o tytuł najlepszego konstruktora samochodów elektrycznych Niemcy i tak prowadzą 3:2 z Amerykanami.

BMW iX to konstrukcja z 2020 roku, wzorowana na modelach X5 oraz X6. Choć posiada podobne gabaryty, wyróżnia się bardzo nowoczesnym designem, awangardową stylistyką kabiny i kokpitem przypominającym statek kosmiczny. Zasięg BMW iX to dokładnie 632 km na załadowanej do pełna baterii, w wersji xDrive50 wspartej przez silnik o mocy aż 532 KM, rozpędzający auto w 4,6 sekundy do prędkości 100 km/h.

Polecamy sprawdzić naszą ofertę akcesoriów do aut elektrycznych, w tym m.in.: