Elektryczny hamulec postojowy to rozwiązanie znane i stosowane w samochodach osobowych mniej więcej od 2013 roku. Jakiś czas później do hamulca elektrycznego dołączyła współpracująca z nim funkcja Auto Hold, nazywana automatycznym hamulcem postojowym. Co warto o niej wiedzieć?

Pod wpływem coraz to nowych rozwiązań dotyczących hamulców samochodowych, w opisującym je nazewnictwie zrobił się już niemały bałagan. Dopóki mieliśmy do czynienia jedynie z hamulcami podstawowymi (roboczymi) oraz z hamulcem ręcznym (postojowym), wszystko było proste i oczywiste. Jednak gdy na rynku pojawił się również elektryczny hamulec postojowy, a następnie współpracująca z nim funkcja Auto Hold, powstało niemałe zamieszanie dotyczące ich prawidłowych określeń. I tak oto automatycznym hamulcem postojowym jedni określają hamulec elektryczny (ponieważ posiada też opcję automatycznego załączania się), a inni nazywają tak właśnie funkcję Auto Hold. Która z tych wersji jest właściwa?

Czym jest automatyczny hamulec postojowy (funkcja Auto Hold)  i w jakich samochodach można się z nim zetknąć?

Z technicznego punktu widzenia określenie „automatyczny hamulec postojowy” powinien dotyczyć właśnie funkcji Auto Hold. Głównie ze względu na sposób jej działania. Czym w ogóle jest ta funkcja?

Funkcja Auto Hold dołączana jest do nowoczesnych modeli aut posiadających elektryczny hamulec postojowy. Funkcja ta jest nierozerwalnie związana z tym rozwiązaniem i może występować wyłącznie w połączeniu właśnie z hamulcem elektrycznym. Z punktu widzenia kierowcy sterowanie funkcją Auto Hold ogranicza się wyłącznie do naciśnięcia w wybranym momencie przycisku umieszczonego tuż pod włącznikiem elektrycznego hamulca postojowego. Cała reszta leży w gestii komputera pokładowego.

Funkcja Auto Hold nie jest obecnie zarezerwowana dla żadnego konkretnego modelu czy producenta. Można ją spotkać w wielu nowoczesnych autach, zarówno z manualną, jak i z automatyczną skrzynią biegów. W niektórych przypadkach jest to opcja wchodząca w skład określonej wersji wyposażenia, w innych z kolei kupujący mogą ją sobie po prostu wybrać z palety oferowanych przez producenta auta możliwości. Warto, gdyż koszt dołączenia Auto Hold nie jest wcale wysoki, a komfort, jaki rozwiązanie to oferuje, zachwyca każdego, kto miał okazję pojeździć nieco samochodem z tą właśnie funkcją.

Jak działa automatyczny hamulec postojowy i co różni go od zwykłego, elektrycznego hamulca?

Można by powiedzieć, że funkcja Auto Hold to po prostu kolejny system zwiększania komfortu jazdy, ale w rzeczywistości automatyczny hamulec postojowy wpływa nie tylko na komfort, ale też na bezpieczeństwo. W jaki sposób?

  • W samochodach z przekładnią manualną – Auto Hold włączone np. podczas poruszania się w korkach, wyręcza kierowcę z konieczności każdorazowego zaciągania hamulca ręcznego na kolejnych światłach, zapobiegając cofaniu się pojazdu po zdjęciu nogi z pedału hamulca. Jest to ogromne ułatwienie zwłaszcza na podjazdach, na których automatyczny hamulce postojowy nie tylko blokuje ruch do tyłu, ale też współpracuje z kierowcą podczas ruszania w górę zbocza.
  • W samochodach z automatyczną skrzynią biegów – włączona funkcja Auto Hold zapobiega bezwładnemu toczeniu się samochodu do przodu, kiedy kierowca zdejmuje nogę z pedału hamulca. Jak w przypadku skrzyni manualnej, tak i tutaj, hamulec postojowy włącza się automatycznie po tym, jak prędkość auta spadnie do zera, czyli – najprościej – po naciśnięciu pedału hamulca.

Fakt, że automatyczny hamulce bezpieczeństwa Auto Hold jest funkcją bezpieczeństwa, potwierdza również zintegrowanie jego działania z systemem samochodowych pasów bezpieczeństwa. Aby Auto Hold mógł zadziałać, kierowca musi mieć zapięte pasy, bez tego funkcja ta nie włączy się mimo naciskania na uruchamiający ją przycisk. Z kolei gdy kierowca nagle zatrzyma auto i odepnie pasy, Auto Hold momentalnie przełączy się na elektroniczny hamulce postojowy (tak, jak gdyby kierowca sam zaciągnął ręczny). Dzięki temu, opuszczając samochód z włączoną funkcją Auto Hold, nie musicie zawracać sobie głowy przełącznikami. System sam załączy hamulce postojowy i zadba o to, aby auto pozostało w miejscu do Waszego powrotu.