BMW 3 E46 to samochód, który w Polsce nadal cieszy się dosyć dużą popularnością. Jak w każdym aucie dochodzi w nim czasami do uszkodzenia bezpieczników. Awarię tę można jednak w prosty sposób usunąć samodzielnie. W tym celu trzeba jednak wiedzieć, gdzie znajdują się skrzynki z bezpiecznikami oraz za co odpowiada każdy z nich. Wszystkie schematy potrzebne do naprawy znajdują się w dalszej części artykułu.

Wymiana bezpieczników w samochodzie BMW E46

Zachowanie sprawności bezpieczników w samochodzie jest kluczowe dla zapewnienia prawidłowego działania wszystkich układów samochodu. Elementy te odpowiadają bowiem za ochronę przed przepięciami w układzie elektrycznym. Kiedy dojdzie więc do przepalenia bezpiecznika, układ, za który odpowiada, może przestać działać. Aby móc kontynuować jazdę konieczna jest więc naprawa. Na szczęście wymiana bezpieczników w BMW E46, tak jak i zresztą w większości samochodów, nie jest bardzo problematyczna i powinien poradzić sobie z nią każdy kierowca.

Do wykonania wymiany będą potrzebne właściwie jedynie dwie rzeczy. Po pierwsze niezbędne będą zapasowe bezpieczniki, które zawsze warto wozić przy sobie. W wielu sytuacjach mogą one bowiem po prostu umożliwić dalszą bezpieczną jazdę. Po drugie, konieczna będzie wiedza na temat lokalizacji bezpieczników oraz tego, do jakiego układu przyporządkowany jest dany element. Informacje na ten temat można znaleźć w instrukcji pojazdu. Co jednak kiedy nie mamy jej pod ręką? Wiedzę na temat tego, gdzie jest skrzynka bezpiecznikowa w BMW 3 E46 oraz za co odpowiada konkretny bezpiecznik w tym aucie można znaleźć w tym artykule.

Gdzie znajduje się skrzynka bezpiecznikowa w samochodzie BMW 3 E46?

Choć wymiana uszkodzonych bezpieczników jest dosyć prosta, to odnalezienie samej skrzynki, w której znajdują się te elementy, może być dla niektórych osób trudne. Problem pojawia się szczególnie w sytuacji, kiedy pracę tę wykonujemy po raz pierwszy. W BMW 3 E46 główna skrzynka z bezpiecznikami znajduje się wewnątrz kabiny pasażerskiej, a konkretnie w schowku.

Wymiana bezpieczników w samochodzie BMW E46

Źródło: https://fusecheck.com/bmw/bmw-3-series-e46-1998-2006-fuse-diagram

W BMW E46 bezpieczniki ulokowane są jednak także w innych miejscach. Przede wszystkim część z nich jest ukryta za główną skrzynką i by się do nich dostać konieczne jest zdemontowanie schowka. Jeszcze innym miejscem, w którym ulokowane są niektóre z bezpieczników jest skrzynka, która znajduje się pod maską samochodu.

BMW serii 3 E46 – schemat rozłożenia bezpieczników w skrzynce bezpiecznikowej z kabiny pasażerskiej

Główna skrzynka z bezpiecznikami w BMW 3 E46 jest bardzo łatwo dostępna i można dostać się do niej w kilka sekund. Wystarczy w tym celu otworzyć schowek przy fotelu pasażera, a następnie przekręcić dwie blokady. Po wykonaniu tej czynności uzyskamy dostęp do skrzynki z bezpiecznikami. Co ważne, powinna znajdować się tam rozpiska, która dokładnie opisuje funkcję każdego z bezpieczników w danej wersji pojazdu. Instrukcja ta nie będzie się znajdować jednak w każdym aucie. Dlatego właśnie warto znać schemat bezpieczników w BMW E46, który wygląda następująco:

BMW serii 3 E46 – schemat rozłożenia bezpieczników w skrzynce bezpiecznikowej z kabiny pasażerskiej

Źródło: https://fusecheck.com/bmw/bmw-3-series-e46-1998-2006-fuse-diagram

Każdy z bezpieczników przyporządkowany jest do danego układu w samochodzie. Ich funkcje szczegółowo wyjaśnia poniższa tabela:

Nr

Układ

1

2

3

4

5

Klakson

6

Oświetlenie lusterek do makijażu

7

Przełącznik siłownika dachu składanego, jednostka sterująca systemu nawigacji, wzmacniacz wyjściowy systemu audio, wyświetlacz wielofunkcyjny, telefon, system audio

8

M3: Sekwencyjna ręczna skrzynia biegów

9

Tempomat, światła stopu, czujnik położenia pedału hamulca, wielofunkcyjny zespół sterujący, przełącznik świateł, czujnik położenia pedału sprzęgła

10

Panel sterowania

11

Elektroniczna jednostka sterująca SRS, elektroniczne sterowanie fotelem, system ostrzegania o zapięciu pasów bezpieczeństwa

12

Zespół przełącznika wielofunkcyjnego

13

Czujnik przewrócenia

14

Zespół sterowania elektronicznym immobilizerem, przełącznik blokady zmiany biegów (automatyczna skrzynia biegów)

15

Czujnik deszczu, wycieraczka/spryskiwacz szyby tylnej

16

17

18

19

20

21

22

M3: Sekwencyjna ręczna skrzynia biegów

23

Diesel: Silnik elektryczny pompy chłodzącej

24

Wewnętrzne lusterko wsteczne z automatycznym przyciemnianiem, czujnik parkowania

25

Elektryczne lusterko drzwiowe (po stronie pasażera), podgrzewane spryskiwacze reflektorów

26

System zdalnego sterowania drzwiami garażowymi

27

Światła cofania, czujnik przekładni

28

Elektroniczne urządzenie sterujące klimatyzacją, przekaźnik sprzęgła elektromagnetycznego sprężarki klimatyzacji

29

Sterowanie silnika

30

Sterowanie silnika, gniazdo diagnostyczne

31

Zespół sterujący systemu monitorowania ciśnienia w oponach

32

Przełącznik świateł, zespół sterowania reflektorami (reflektory ksenonowe)

33

ABS, ASC

34

Panel sterowania

35

Przekaźnik silnika elektrycznego dla napędu dachu składanego

36

Przekaźnik pompy powietrza wylotowego

37

Elektryczny wentylator klimatyzacji

38

Światła przeciwmgielne

39

Telefon, syntezator mowy

40

Oświetlenie drążka zmiany biegów, czujnik położenia kierownicy – DSC

41

Wyświetlacz wielofunkcyjny, wzmacniacz wyjściowy systemu audio, zmieniarka CD, system audio, jednostka sterująca systemem nawigacji

42

Zespół przełącznika wielofunkcyjnego

43

Panel sterowania

44

Złącze elektryczne przyczepy

45

Wycieraczka/spryskiwacz tylnej szyby

46

Zespół sterowania napędem dachu składanego, zespół sterowania szyberdachem, przekaźnik silnika elektrycznego napędu komory dachu składanego

47

Zapalniczka, gniazdo przyłączeniowe akcesoriów

48

Wielofunkcyjny zespół sterujący

49

Wielofunkcyjny zespół sterujący, wzmacniacz wyjściowy systemu audio

50

Wyłącznik silnika wentylatora klimatyzatora/ogrzewacza

51

Zespół sterowania spryskiwaczami reflektorów

52

Wielofunkcyjny zespół sterujący

53

Zespół sterowania elektronicznego ABS

54

Przekaźnik pompy paliwowej

55

Klakson

56

Zespół sterowania elektronicznego ABS

57

Zespół sterowania składaniem lusterek, zespół napędu lusterka drzwiowego

58

Przekaźnik elektryczny drzwi tylnych

59

Przekaźnik silnika wycieraczek szyby przedniej

60

Wielofunkcyjny zespół sterujący

61

Elektroniczna jednostka sterująca DVS DSC

62

Zawór regulacyjny płynu chłodzącego podgrzewacza

63

Przekaźnik sprzęgła elektromagnetycznego sprężarki klimatyzacji

64

Zespół sterowania ogrzewaniem dodatkowym

65

Zespół przełączników regulacji fotela kierowcy

66

67

Elektroniczna jednostka sterująca immobilizera, lusterko wsteczne z automatycznym przyciemnianiem, jednostka sterująca blokady antykradzieżowej (z regulacją głośności), czujnik przechyłu samochodu, alarm antykradzieżowy

68

Ogrzewanie tylnej szyby

69

Zespół sterujący systemu monitorowania ciśnienia w oponach

70

Zespół przełączników regulacji fotela pasażera

71

Wielofunkcyjny zespół sterujący

72

73

Nieco trudniej jest uzyskać dostęp do pozostałych bezpieczników, które znajdują się wewnątrz kabiny pasażerskiej. By się do nich dostać konieczne jest zdemontowanie schowka. Elementy te są bowiem zlokalizowane za główną skrzynką. Po odkręceniu kilku śrub i demontażu schowka ukażą się przekaźniki i bezpieczniki ułożone według poniższego schematu:

BMW serii 3 E46 – schemat rozłożenia bezpieczników w skrzynce bezpiecznikowej z kabiny pasażerskiej

Źródło: https://fusecheck.com/bmw/bmw-3-series-e46-1998-2006-fuse-diagram

Ich funkcja opisana jest w tabeli:

Nr

Układ

F101

Silnik wentylatora chłodzącego

F102

Przekaźnik sterowania silnikiem, elektroniczna jednostka sterująca silnikiem, elektroniczna jednostka sterująca skrzynią biegów, skrzynka bezpiecznikowa/przekaźnikowa

F103

F104

Zespół sterowania świecami żarowymi

F105

Rozrusznik, gniazdo diagnostyczne

F106

Przełącznik rozrusznika, przełącznik oświetlenia

F107

Przełącznik światła, elektryczny zespół sterujący przyczepy

BMW serii 3 E46 – schemat rozłożenia bezpieczników w skrzynce bezpiecznikowej z komory silnika

Część bezpieczników w BMW 3 E46 ulokowana jest także w komorze silnika. By się do niej dostać musimy podnieść maskę samochodu i odszukać skrzynkę, która mieści się w górnej części komory. Po odkręceniu śrub możliwe będzie wyjęcie klapy zabezpieczającej. Znajdują się pod nią przekaźniki i bezpieczniki ułożone zgodnie z poniższym schematem:

BMW serii 3 E46 – schemat rozłożenia bezpieczników w skrzynce bezpiecznikowej z komory silnika

Źródło: https://car-box.info/bmw/3-series/e46-1998-2007.html

Funkcję poszczególnych elementów wyjaśnia poniższa tabela:

Nr

Układ

1

Elektroniczna jednostka sterująca silnika

2

Elektroniczna jednostka sterująca skrzyni biegów

3

Przekaźnik silnika wycieraczek przedniej szyby

4

Silnik benzynowy: przekaźnik sterowania silnikiem

5

Silnik wysokoprężny: przekaźnik sterowania silnikiem

6

Światła cofania

F1

320i/325i/330i: cewki zapłonowe

F2

316i/318i: elektroniczna jednostka sterująca silnikiem, przekaźnik(i) świateł cofania, elektroniczna jednostka sterująca skrzynią biegów

F3

320i/325i/330i: czujnik przepływu powietrza, czujnik położenia wału korbowego, przekaźnik(i) świateł cofania, termostat układu chłodzenia, czujnik położenia wałka rozrządu 1, czujnik położenia wałka rozrządu 2

F4

316i/318i/330i: przekaźnik pompy paliwa, przekaźnik pompy powietrza wtórnego, przekaźnik sprzęgła sprężarki klimatyzacji

F5

316i/318i/320i/ 323i/328i: Przekaźnik cewki zapłonowej

Dzięki znajomości tych schematów przeprowadzenie wymiany bezpieczników w BMW E46 będzie znacznie prostsze. Należy jednak pamiętać o tym, że w niektórych wersjach samochodu układ tych elementów może być inny, dlatego jeżeli mamy taką możliwość, warto także sprawdzić schematy znajdujące się w instrukcji pojazdu. Koniecznie trzeba także pamiętać o tym, że nowy bezpiecznik musi mieć takie same parametry jak ten, który był używany wcześniej.