Bezpieczniki elektryczne w modelu BMW 3 E46 (1998-2007) – gdzie znajduje się skrzynka z bezpiecznikami?
BMW 3 E46 to samochód, który w Polsce nadal cieszy się dosyć dużą popularnością. Jak w każdym aucie dochodzi w nim czasami do uszkodzenia bezpieczników. Awarię tę można jednak w prosty sposób usunąć samodzielnie. W tym celu trzeba jednak wiedzieć, gdzie znajdują się skrzynki z bezpiecznikami oraz za co odpowiada każdy z nich. Wszystkie schematy potrzebne do naprawy znajdują się w dalszej części artykułu.
Wymiana bezpieczników w samochodzie BMW E46
Zachowanie sprawności bezpieczników w samochodzie jest kluczowe dla zapewnienia prawidłowego działania wszystkich układów samochodu. Elementy te odpowiadają bowiem za ochronę przed przepięciami w układzie elektrycznym. Kiedy dojdzie więc do przepalenia bezpiecznika, układ, za który odpowiada, może przestać działać. Aby móc kontynuować jazdę konieczna jest więc naprawa. Na szczęście wymiana bezpieczników w BMW E46, tak jak i zresztą w większości samochodów, nie jest bardzo problematyczna i powinien poradzić sobie z nią każdy kierowca.
Do wykonania wymiany będą potrzebne właściwie jedynie dwie rzeczy. Po pierwsze niezbędne będą zapasowe bezpieczniki, które zawsze warto wozić przy sobie. W wielu sytuacjach mogą one bowiem po prostu umożliwić dalszą bezpieczną jazdę. Po drugie, konieczna będzie wiedza na temat lokalizacji bezpieczników oraz tego, do jakiego układu przyporządkowany jest dany element. Informacje na ten temat można znaleźć w instrukcji pojazdu. Co jednak kiedy nie mamy jej pod ręką? Wiedzę na temat tego, gdzie jest skrzynka bezpiecznikowa w BMW 3 E46 oraz za co odpowiada konkretny bezpiecznik w tym aucie można znaleźć w tym artykule.
Gdzie znajduje się skrzynka bezpiecznikowa w samochodzie BMW 3 E46?
Choć wymiana uszkodzonych bezpieczników jest dosyć prosta, to odnalezienie samej skrzynki, w której znajdują się te elementy, może być dla niektórych osób trudne. Problem pojawia się szczególnie w sytuacji, kiedy pracę tę wykonujemy po raz pierwszy. W BMW 3 E46 główna skrzynka z bezpiecznikami znajduje się wewnątrz kabiny pasażerskiej, a konkretnie w schowku.
Źródło: https://fusecheck.com/bmw/bmw-3-series-e46-1998-2006-fuse-diagram
W BMW E46 bezpieczniki ulokowane są jednak także w innych miejscach. Przede wszystkim część z nich jest ukryta za główną skrzynką i by się do nich dostać konieczne jest zdemontowanie schowka. Jeszcze innym miejscem, w którym ulokowane są niektóre z bezpieczników jest skrzynka, która znajduje się pod maską samochodu.
BMW serii 3 E46 – schemat rozłożenia bezpieczników w skrzynce bezpiecznikowej z kabiny pasażerskiej
Główna skrzynka z bezpiecznikami w BMW 3 E46 jest bardzo łatwo dostępna i można dostać się do niej w kilka sekund. Wystarczy w tym celu otworzyć schowek przy fotelu pasażera, a następnie przekręcić dwie blokady. Po wykonaniu tej czynności uzyskamy dostęp do skrzynki z bezpiecznikami. Co ważne, powinna znajdować się tam rozpiska, która dokładnie opisuje funkcję każdego z bezpieczników w danej wersji pojazdu. Instrukcja ta nie będzie się znajdować jednak w każdym aucie. Dlatego właśnie warto znać schemat bezpieczników w BMW E46, który wygląda następująco:
Źródło: https://fusecheck.com/bmw/bmw-3-series-e46-1998-2006-fuse-diagram
Każdy z bezpieczników przyporządkowany jest do danego układu w samochodzie. Ich funkcje szczegółowo wyjaśnia poniższa tabela:
Nr | Układ |
1 | — |
2 | — |
3 | — |
4 | — |
5 | Klakson |
6 | Oświetlenie lusterek do makijażu |
7 | Przełącznik siłownika dachu składanego, jednostka sterująca systemu nawigacji, wzmacniacz wyjściowy systemu audio, wyświetlacz wielofunkcyjny, telefon, system audio |
8 | M3: Sekwencyjna ręczna skrzynia biegów |
9 | Tempomat, światła stopu, czujnik położenia pedału hamulca, wielofunkcyjny zespół sterujący, przełącznik świateł, czujnik położenia pedału sprzęgła |
10 | Panel sterowania |
11 | Elektroniczna jednostka sterująca SRS, elektroniczne sterowanie fotelem, system ostrzegania o zapięciu pasów bezpieczeństwa |
12 | Zespół przełącznika wielofunkcyjnego |
13 | Czujnik przewrócenia |
14 | Zespół sterowania elektronicznym immobilizerem, przełącznik blokady zmiany biegów (automatyczna skrzynia biegów) |
15 | Czujnik deszczu, wycieraczka/spryskiwacz szyby tylnej |
16 | — |
17 | — |
18 | — |
19 | — |
20 | — |
21 | — |
22 | M3: Sekwencyjna ręczna skrzynia biegów |
23 | Diesel: Silnik elektryczny pompy chłodzącej |
24 | Wewnętrzne lusterko wsteczne z automatycznym przyciemnianiem, czujnik parkowania |
25 | Elektryczne lusterko drzwiowe (po stronie pasażera), podgrzewane spryskiwacze reflektorów |
26 | System zdalnego sterowania drzwiami garażowymi |
27 | Światła cofania, czujnik przekładni |
28 | Elektroniczne urządzenie sterujące klimatyzacją, przekaźnik sprzęgła elektromagnetycznego sprężarki klimatyzacji |
29 | Sterowanie silnika |
30 | Sterowanie silnika, gniazdo diagnostyczne |
31 | Zespół sterujący systemu monitorowania ciśnienia w oponach |
32 | Przełącznik świateł, zespół sterowania reflektorami (reflektory ksenonowe) |
33 | ABS, ASC |
34 | Panel sterowania |
35 | Przekaźnik silnika elektrycznego dla napędu dachu składanego |
36 | Przekaźnik pompy powietrza wylotowego |
37 | Elektryczny wentylator klimatyzacji |
38 | Światła przeciwmgielne |
39 | Telefon, syntezator mowy |
40 | Oświetlenie drążka zmiany biegów, czujnik położenia kierownicy – DSC |
41 | Wyświetlacz wielofunkcyjny, wzmacniacz wyjściowy systemu audio, zmieniarka CD, system audio, jednostka sterująca systemem nawigacji |
42 | Zespół przełącznika wielofunkcyjnego |
43 | Panel sterowania |
44 | Złącze elektryczne przyczepy |
45 | Wycieraczka/spryskiwacz tylnej szyby |
46 | Zespół sterowania napędem dachu składanego, zespół sterowania szyberdachem, przekaźnik silnika elektrycznego napędu komory dachu składanego |
47 | Zapalniczka, gniazdo przyłączeniowe akcesoriów |
48 | Wielofunkcyjny zespół sterujący |
49 | Wielofunkcyjny zespół sterujący, wzmacniacz wyjściowy systemu audio |
50 | Wyłącznik silnika wentylatora klimatyzatora/ogrzewacza |
51 | Zespół sterowania spryskiwaczami reflektorów |
52 | Wielofunkcyjny zespół sterujący |
53 | Zespół sterowania elektronicznego ABS |
54 | Przekaźnik pompy paliwowej |
55 | Klakson |
56 | Zespół sterowania elektronicznego ABS |
57 | Zespół sterowania składaniem lusterek, zespół napędu lusterka drzwiowego |
58 | Przekaźnik elektryczny drzwi tylnych |
59 | Przekaźnik silnika wycieraczek szyby przedniej |
60 | Wielofunkcyjny zespół sterujący |
61 | Elektroniczna jednostka sterująca DVS DSC |
62 | Zawór regulacyjny płynu chłodzącego podgrzewacza |
63 | Przekaźnik sprzęgła elektromagnetycznego sprężarki klimatyzacji |
64 | Zespół sterowania ogrzewaniem dodatkowym |
65 | Zespół przełączników regulacji fotela kierowcy |
66 | — |
67 | Elektroniczna jednostka sterująca immobilizera, lusterko wsteczne z automatycznym przyciemnianiem, jednostka sterująca blokady antykradzieżowej (z regulacją głośności), czujnik przechyłu samochodu, alarm antykradzieżowy |
68 | Ogrzewanie tylnej szyby |
69 | Zespół sterujący systemu monitorowania ciśnienia w oponach |
70 | Zespół przełączników regulacji fotela pasażera |
71 | Wielofunkcyjny zespół sterujący |
72 | — |
73 | — |
Nieco trudniej jest uzyskać dostęp do pozostałych bezpieczników, które znajdują się wewnątrz kabiny pasażerskiej. By się do nich dostać konieczne jest zdemontowanie schowka. Elementy te są bowiem zlokalizowane za główną skrzynką. Po odkręceniu kilku śrub i demontażu schowka ukażą się przekaźniki i bezpieczniki ułożone według poniższego schematu:
Źródło: https://fusecheck.com/bmw/bmw-3-series-e46-1998-2006-fuse-diagram
Ich funkcja opisana jest w tabeli:
Nr | Układ |
F101 | Silnik wentylatora chłodzącego |
F102 | Przekaźnik sterowania silnikiem, elektroniczna jednostka sterująca silnikiem, elektroniczna jednostka sterująca skrzynią biegów, skrzynka bezpiecznikowa/przekaźnikowa |
F103 | — |
F104 | Zespół sterowania świecami żarowymi |
F105 | Rozrusznik, gniazdo diagnostyczne |
F106 | Przełącznik rozrusznika, przełącznik oświetlenia |
F107 | Przełącznik światła, elektryczny zespół sterujący przyczepy |
BMW serii 3 E46 – schemat rozłożenia bezpieczników w skrzynce bezpiecznikowej z komory silnika
Część bezpieczników w BMW 3 E46 ulokowana jest także w komorze silnika. By się do niej dostać musimy podnieść maskę samochodu i odszukać skrzynkę, która mieści się w górnej części komory. Po odkręceniu śrub możliwe będzie wyjęcie klapy zabezpieczającej. Znajdują się pod nią przekaźniki i bezpieczniki ułożone zgodnie z poniższym schematem:
Źródło: https://car-box.info/bmw/3-series/e46-1998-2007.html
Funkcję poszczególnych elementów wyjaśnia poniższa tabela:
Nr | Układ |
1 | Elektroniczna jednostka sterująca silnika |
2 | Elektroniczna jednostka sterująca skrzyni biegów |
3 | Przekaźnik silnika wycieraczek przedniej szyby |
4 | Silnik benzynowy: przekaźnik sterowania silnikiem |
5 | Silnik wysokoprężny: przekaźnik sterowania silnikiem |
6 | Światła cofania |
F1 | 320i/325i/330i: cewki zapłonowe |
F2 | 316i/318i: elektroniczna jednostka sterująca silnikiem, przekaźnik(i) świateł cofania, elektroniczna jednostka sterująca skrzynią biegów |
F3 | 320i/325i/330i: czujnik przepływu powietrza, czujnik położenia wału korbowego, przekaźnik(i) świateł cofania, termostat układu chłodzenia, czujnik położenia wałka rozrządu 1, czujnik położenia wałka rozrządu 2 |
F4 | 316i/318i/330i: przekaźnik pompy paliwa, przekaźnik pompy powietrza wtórnego, przekaźnik sprzęgła sprężarki klimatyzacji |
F5 | 316i/318i/320i/ 323i/328i: Przekaźnik cewki zapłonowej |
Dzięki znajomości tych schematów przeprowadzenie wymiany bezpieczników w BMW E46 będzie znacznie prostsze. Należy jednak pamiętać o tym, że w niektórych wersjach samochodu układ tych elementów może być inny, dlatego jeżeli mamy taką możliwość, warto także sprawdzić schematy znajdujące się w instrukcji pojazdu. Koniecznie trzeba także pamiętać o tym, że nowy bezpiecznik musi mieć takie same parametry jak ten, który był używany wcześniej.