Wycieraczki samochodowe to części eksploatacyjne, a więc podlegające przewidzianemu zużyciu na skutek zwykłej eksploatacji. Jak i kiedy takie zużycie następuje? Kiedy przychodzi czas na wymianę wycieraczek? Jakie są cechy ich zużycia i kiedy mogą się pojawiać?

Wycieraczki to jedne z pra-elementów lub też pra-części samochodowych, które towarzyszyły pierwszym pojazdom spalinowym praktycznie od samego początku. W pierwszych autach nie było radia, nie było klimatyzacji, nie było nawet normalnej kierownicy, ale wycieraczki już stanowiły kluczowy element wyposażenia. Sterowane ręcznie, za pomocą obsługiwanej przez kierowcą dźwigni, zbierały wodę z przedniej szyby, zapewniając niezbędną do jazdy widoczność podczas opadów atmosferycznych. I dziś, choć wycieraczki mamy wielokrotnie bardziej zaawansowane, spełniają one dokładnie tę samą rolę – zapewniają widoczność kierowcy, a więc dbają o bezpieczeństwo tak jego, jak i wszystkich pozostałych uczestników ruchu drogowego. Jednak cechą typową dla wycieraczek samochodowych było, jest i zapewne długo jeszcze pozostanie zużywanie się ich w procesie zwykłej eksploatacji. Kiedy zaczynają się zużywać, przestają należycie pełnić swoją funkcję i należy je wymienić. Po czym możecie rozpoznać, że czas na wymianę wycieraczek właśnie nadszedł? To zależy głównie od tego, o zużyciu którego elementu wycieraczek mówimy. Pamiętajcie bowiem o tym, że współczesne wycieraczki samochodowe składają się z 3. elementów, którymi są:

  1. Pióra wycieraczek
  2. Ramiona wycieraczek
  3. Mechanizm (silnik) wycieraczek.

Zużycie każdego z tych elementów daje inne objawy, stąd też na inne efekty musicie zwracać uwagę. Na jakie dokładnie?

Zużyte pióra wycieraczek. Jak możecie je rozpoznać i kiedy takie zużyte pióra należy koniecznie wymienić?

Pióro wycieraczki BOSCH Aerotwin Retrofit
Pióro wycieraczki BOSCH Aerotwin Retrofit

Dla wielu pióro wycieraczki jest elementem kluczowym, ponieważ to ono styka się z powierzchnią szyby, zbierając z niej wodę i zabrudzenia. Z pewnością jest to element ważny, choć trudno orzec, czy najważniejszy. Nie ulega jednak wątpliwości, że uszkodzone, zużyte pióro wycieraczki kwalifikuje się do wymiany, a wymiana ta staje się konieczną, gdy:

  • podczas pracy wycieraczki pióro zaczyna głośno skrzypieć lub piszczeć;
  • nie oczyszcza szyby dokładnie, na całej swojej długości, ale pozostawia smugi i szerokie mazaki;
  • doszło do nagłego uszkodzenia mechanicznego części gumowej lub metalowej pióra wycieraczki;
  • minął rok od założenia używanego obecnie pióra.

Ostatni punkt może część z Was zaskoczyć, ale wskazania ekspertów są tu dość jednoznaczne. Pióra wycieraczek należy wymieniać nie tylko wówczas, gdy pojawią się oznaki ich zużycia, ale też regularnie w interwale 1. roku. Tak dla świętego spokoju i własnego bezpieczeństwa.

Zużyte lub uszkodzone ramiona wycieraczek. Jakie są efekty tych uszkodzeń i co z takimi uszkodzonymi ramionami warto zrobić?

Ramię wycieraczki METZGER (tył)
Ramię wycieraczki METZGER (tył)

Drugim bardzo ważnym elementem wycieraczek samochodowych są ramiona wycieraczek. Ramiona – w odróżnieniu od piór wycieraczek, które są elementami metolowo-gumowymi – są elementami typowo metalowymi i zmagają się z problemami wszystkich tego typu części samochodowych. A problemami tymi są:

  • uszkodzenia mechaniczne – uderzenia, wgniecenia itp. skutkujące odgięciem, wykrzywieniem lub nawet złamaniem ramienia wycieraczki;
  • korozja – wpływ czynników atmosferycznych oraz substancji chemicznych potrafi być dewastujący dla ramion wycieraczek samochodowych;
  • naturalne zużycie i starzenie się materiału – również metal potrafi się zestarzeć, wyrobić lub ulec działającym na niego przeciążeniom.

Jeśli ramię Waszej wycieraczki ulegnie jednemu z opisanych wyżej uszkodzeń, efekty tego przełożą się na działanie pozostałych elementów tego zespołu, a więc tak samo na mechanizm, jak i pióra wycieraczek. Najczęściej przybierze to postać problemu z prawidłowym ruchem i dociskiem pióra do szyby, co będzie skutkować albo zwiększonym oporem podczas pracy wycieraczki, albo wręcz brakiem styczności pióra z szybą na całej jego długości.

Zużyty mechanizm wycieraczki. Czym przejawiają się problemy z tym elementem zespołu wycieraczek?

Napęd wycieraczek NTY
Napęd wycieraczek NTY

Mechanizm wycieraczek to ten element zespołu, który na co dzień pozostaje ukryty, ale de facto to od niego zaczyna się cała praca. To mechanizm odpowiada za napęd, ruch i jego siłę. Jeśli więc dojdzie do zużycia lub uszkodzenia mechanizmu wycieraczek, pojawią się problemy z:

  • brakiem ruchu ramion wycieraczek – wycieraczki nie zareagują na komendę kierowcy;
  • nieprawidłowym ruchem wycieraczek – ramiona będą się poruszą, ale nierówno, wolno lub ze zbyt małą siłą;
  • samoistnym przesuwaniem się piór i ramion wycieraczek po szybie – pod wpływem pędu powietrza podczas jazdy;
  • zbyt słabym naciskiem piór wycieraczek na szybę auta – ramiona będą się poruszać, ale skuteczność oczyszczania szyb pozostanie bardzo niska;
  • hałasem podczas pracy wycieraczek – uszkodzony mechanizm może wydawać głośne, nieprzyjemne dźwięki z przerwami lub przez cały czas swojej pracy.

Każdy z opisanych wyżej objawów kwalifikuje mechanizm wycieraczek do wymiany, a co najmniej do naprawy. I z naprawą tą nie wolno zwlekać!

Zużycie wycieraczek samochodowych w skrócie:

  • Pióra wycieraczek samochodowych należy wymieniać przynajmniej raz w roku lub zawsze gdy pojawią się pierwsze objawy ich zużycia
  • O ramiona wycieraczek należy dbać m.in. poprzez regularne smarowanie ich elementów ruchomych, zwłaszcza mocowania do mechanizmu wycieraczek;
  • Warto co jakiś czas, zwłaszcza latem, odciążyć wycieraczki, myjąc przednią i tylną szybę w aucie własnoręcznie.
  • Nie wolno „odmrażać” szyb samochodowych za pomocą wycieraczek. Usuwanie lodu z szyby w ten sposób zawsze kończy się uszkodzeniem piór i przyśpieszonym zużyciem ramion oraz mechanizmu wycieraczek.