Ceramiczne klocki hamulcowe to stosunkowo nowy produkt, który dużymi krokami podbija światowe rynki motoryzacyjne. Na czym polega innowacyjność tego typu produktów i co jest ich największą zaletą – na to pytanie postaramy się odpowiedzieć w niniejszym artykule.

Po raz pierwszy z ceramicznymi klockami hamulcowymi ATE mieliśmy styczność na słynnych targach Automechanika we Frankfurcie nad Menem w 2010 r. Już od samego początku klienci docenili ceramiczne okładziny cierne, wskazując na ich przewagę nad tradycyjnymi produktami w niemal każdym aspekcie.

Ceramiczne klocki hamulcowe produkowane są do niemal wszystkich, współczesnych modeli samochodów, z pominięciem najtańszych aut na rynku. Zazwyczaj klienci, którzy kupują ceramiczne klocki nie kierują się wyłącznie ceną, ale patrzą również na inne aspekty. Jednym z nich jest m.in. nie osiadanie trudnych do usunięcia osadów na felgach aluminiowych – dla posiadaczy drogich, ozdobnych obręczy jest to bardzo ważny argument. Kolejną sprawą jest ich cicha praca, korzystna także z punktu widzenia środowiska naturalnego (brak pylenia) czy w końcu niskie koszty eksploatacji samochodu.

Ceramiczne klocki hamulcoweMożna powiedzieć, że ceramiczne klocki to sama korzyść dla klienta, natomiast ze strony warsztatu wygląda to już inaczej. Klocki te nie wymagają żadnych modyfikacji przed montażem, zakłada się je w miejsce starych, natomiast kolejna wymiana następuje po większym przebiegu niż w przypadku tradycyjnych klocków. Jest to również korzystne dla tarcz hamulcowych, bowiem jeśli pracują one wraz z ceramicznymi klockami hamulcowymi, są znacznie mniej narażone na zużycie, korozję czy termiczne deformacje powodujące ich poprzeczne bicie. W pracy układu hamulcowego ceramiczne klocki dają taką samą wydajność co tradycyjne modele. Są całkowicie kompatybilne z systemami regulacji dynamiki jazdy.

Jak już wspominaliśmy, ceramiczne klocki hamulcowe nie powodują zabrudzenia felg pojazdu, ponieważ wolniej się ścierają, a co za tym idzie – mniej pylą w każdych warunkach, także w wysokich temperaturach. Jest to szczególnie ważne, ponieważ specyfika działania układu hamulcowego polega na tym, że zamienia on energię kinetyczną w ciepło za pomocą tarcia. Częste i gwałtowne hamowanie powoduje wzrost temperatury w całym układzie, co wiąże się ze zmniejszeniem odporności na zużycie. W przypadku tradycyjnych klocków temperatura powyżej 150 st. C przyspiesza proces erozji, natomiast ceramiczne klocki z powodzeniem pracują w wyższych temperaturach niż 200 st. C bez większych problemów.

Taki stan rzeczy uzyskano przez wykorzystanie masy ceramicznej i specjalnej, ochronnej włókniny, która odpowiada za wytwarzanie powłoki na na okładzinach i tarczy. Ma ona również właściwości antykorozyjne. Brak korozji i wżerów oznacza także równomierne odprowadzanie ciepła na powierzchni tarczy, brak deformujących punktowo stref etc. Powoduje to, że tarcza hamulcowa jest gładka, nie wibruje i mniej zużywa klocek hamulcowy. Tarcze zabezpieczone przed korozją to także mniejsza skłonność do przyklejania się klocków do tarczy w trudnych warunkach (gdy jest mokro lub gdy w zimie na drogi wysypywana jest sól).

Ceramiczne klocki hamulcowe produkują takie firmy jak m.in. wspomniane przez nas wcześniej ATE czy Ferodo. Produkty typu ATE Ceramic spełniają wymogi norm obowiązujących w Europie: ECE-R-90, jak i maksymalne wymogi bezpieczeństwa obowiązujące na rynku OEM (części oryginalnych).

iParts.pl posiada bogatą ofertę na ceramiczne klocki hamulcowe w atrakcyjnych cenach. Aby zapoznać się z nią, należy wejść na podaną niżej stronę i wybrać w konfiguratorze swoje auto:

Serdecznie zapraszamy do zakupów.