Ceramiczne klocki hamulcowe z miejsca kojarzą nam się z hamulcami w autach sportowych. Czy słusznie? Wypuszczając na rynek swoje klocki ceramiczne ATE Ceramic, marka ATE pokazała, że wcale niekoniecznie. Kto więc powinien zainteresować się tymi konkretnymi klockami?

Hamulce ceramiczne to marzenie niejednego kierowcy. Taki zestaw, spotykany niemal bez wyjątku w samochodach sportowych przeznaczonych do naprawdę ekstremalnej jazdy, to nieraz koszt całego, zwykłego auta osobowego. Ale przecież są na rynku części zamiennych elementy układu hamulcowego wykonane właśnie z ceramiki. Być może niewiele znajdziecie ceramicznych tarcz hamulcowych, ale hamulcowe klocki ceramiczne to dzisiaj już żaden rarytas. Nawet ich cena jest jak najbardziej przystępna. Przykładem są tu chociażby klocki hamulcowe ATE Ceramic. Czy są to klocki przeznaczone do aut sportowych? Sama nazwa mogłaby na to wskazywać. Jednak już pierwszy rzut oka na te klocki każe się nad tym mocno zastanowić. Stosunkowo małe, o wyprofilowanej (ściętej) powierzchni ciernej, sugerują raczej klocki dbające przede wszystkim o komfort kierowcy i jego pasażerów. Jeszcze więcej na temat ich przeznaczenia powie nam sposób działania mieszanki, z jakie są zbudowane. Co to za mieszanka? Jakie opinie na jej temat posiadają nasi eksperci iParts.pl?

Klocki hamulcowe ATE Ceramic

Co jest największą zaletą ceramicznych klocków hamulcowych ATE Ceramic? Dla jakich cech warto się na nie zdecydować?

Klocki hamulcowe ATE Ceramic to klocki ceramiczne, których prawdziwa wartość opiera się na dwóch kluczowych właściwościach, którymi są:

  1. Trwałość
  2. Niski poziom pylenia.

Jeśli chodzi o trwałość, a na tej zależy zdecydowanej większości kierowców, to marka ATE zapewnia, że jej klocki ceramiczne są trwalsze i gwarantujące dłuższą żywotność hamulców niż klocki standardowe. Niekiedy można spotkać się z konkretną liczbą 50 tys. km jako minimalnym przebiegiem, przez jaki klocki te mają zachowywać pełną sprawność. Oczywiście, tego typu konkretne deklaracje zawsze powinny być traktowane z uwzględnieniem wpływu, jaki na trwałość klocków mają sposób i warunki jazdy. Nadal jednak możemy przyjąć, że ATE Ceramic są klockami o wydłużonej trwałość. A jak ma się rzecz z ich emisyjnością.

Pylenie klocków hamulcowych to problem, na którym coraz częściej zwracana jest uwaga zarówno producentów, jak i samych użytkowników. Pylące klocki to:

  • wiecznie brudne felgi,
  • możliwość wystąpienia przyśpieszonej korozji felg lub nadkoli (tak, tak, pył z klocków hamulcowych ma tę nieprzyjemną zdolność),
  • zanieczyszczenie środowiska pyłem o dużej zawartości różnych metali.

Klocki ceramiczne nie rozwiązują wszystkich tych problemów w 100%, ale mocno je łagodzą. Pył ceramiczny jest jasny, niegroźny dla felg i nadkoli, a przy tym znacznie przyjaźniejszy dla środowiska. No i, co bardzo ważne, jest go wyraźnie mniej. A czemu jest go mniej? Bo klocki ceramiczne zużywają się znacznie wolniej i z każdego hamowania wytrąca się wyraźnie mniej pyłu niż w przypadku standardowych klocków hamulcowych.

Na jakie cechy jakościowe wskazuje producent klocków ATE Cermiac? Jaki sposób użycia jest przez niego sugerowany?

Zgodnie z tym, co znajdujemy na stronie producenta, klocki hamulcowe ATE Ceramic przeznaczone są do:

  • pojazdów klasy premium oraz lifestyle,
  • do aut z segmentu małych samochodów.

Wskazówkę tę uzupełnia informacja, że Klocki hamulcowe ATE Ceramic opracowane zostały dla kierowców, którzy cenią sobie komfort. Dalej jednak zaczynają się pewne problemy ze zrozumieniem przesłania producenta. Przede wszystkim chodzi tu o fakt, iż dla uzyskania maksymalnego komfortu zalecamy stosowanie klocków hamulcowych ATE Ceramic wyłącznie z "normalnymi" tzn. gładkimi tarczami hamulcowymi. To, oraz uwaga mająca dotyczyć zapewne przeznaczenia klocków ATE Ceramic, wskazująca na Sportowe tarcze hamulcowe przy hamowaniu z dużych prędkości, może wprowadzać w błąd lub – co gorsza – jest efektem niedostatecznej wiedzy na temat opisywanego przez siebie, własnego przecież produktu. O co tu chodzi? Ten problem najlepiej wyjaśnią nasi eksperci, którzy przyjrzeli się klockom hamulcowym ATE Ceramic z większą uwagą.

Jak naprawdę powinno się używać klocków hamulcowych ATE Ceramic? Jaką opinię mają na ten temat nasi eksperci?

Z technicznego puntu widzenia – wyjaśnia Piotr Żaczek, ekspert iParts.pl i specjalista od układów hamulcowych – połączenie klocków ATE Ceramic z tzw. sportowymi tarczami hamulcowymi (a za takie uważa się tarcze nacinane lub nawiercane), jest jak najbardziej możliwe. Ale bardzo mocno niezalecane. Klocki ATE Ceramic posiadają w swoim składzie coś, co określa się mianem mieszanki transferowej. Mieszanka ta przy zwykłym, lekkim hamowaniu, pokrywa całą powierzchnię tarczy delikatnym nalotem pozwalającym utrzymać skuteczność hamulców, nawet gdy te są jeszcze nierozgrzane lub zupełnie zimne. Gdyby jednak połączyć klocki ATE Ceramic z tarczami typowo sportowymi, nacinanymi lub nawiercanymi, nalot mieszanki transferowej bardzo szybko zapchałby zarówno nacięcia, jak i otwory w takiej tarczy. Czym by się to skończyło? Sama tarcza nie tylko straciłaby swoje domyślne właściwości, ale też podczas hamowania zaczęłaby generować głośny i dość nieprzyjemny dźwięk.

Jak widać, klocki ATE Ceramic to rozwiązanie powstałe z myślą o standardowych samochodach osobowych, mające na celu przede wszystkim poprawić komfort jazdy, ułatwić eksploatację auta i ograniczyć ingerencję w środowisko naturalne. I choć są klockami ceramicznymi, nie ma w nich nic sportowego.