Opony wzmacniane to temat niszowy, ale ważny. Wiedza na ich temat będzie dla części kierowców rozwiązaniem ich ciągłych problemów z oponami, reszcie zaś pozwoli uniknąć niepotrzebnych wydatków. W jaki sposób? Jak możecie ocenić, czy opony wzmacniane XL to wybór dla Was odpowiedni?

Jedną z coraz liczniejszych kategorii opon dostępnych w sklepach motoryzacyjnych są opony wzmacniane. U nas, na iParts.pl, wyboru tej właśnie kategorii możecie dokonać w dziale „Opony”, już na etapie dołączonej tam wewnętrznej przeglądarki. Obok sezonu, rozmiaru, producenta i kilku innych charakterystyk poszukiwanych przez Was opon, możecie zaznaczyć rubrykę „Wzmocnienie XL”, co poskutkuje tym, że każda z opon, jakie zaproponuje Wam nasza wyszukiwarka, będzie oponą wzmocnioną. Ale co to w zasadzie oznacza? Czym jest ta wzmocniona opona?

Czym są opony wzmacniane XL? Na czym polega sekret ich budowy?

Opona zimowa TOYO SnowProx S954 SUV 235/60 R18 107V
Opona zimowa TOYO SnowProx S954 SUV 235/60 R18 107V

W zasadzie sama nazwa „opony wzmacniane” powinna mówić nam już wszystko. I w pewnym sensie tak jest. Skoro opona jest wzmocniona, więc jest mocniejsza – odporniejsza na uszkodzenia mechaniczne, na wysokie ciśnienie panujące w jej wnętrzu, na zwykłe zużycie towarzyszące bardzo intensywnej eksploatacji. Dokładnie takie są te opony. Ich zadaniem jest zapewnić kierowcy bezpieczeństwo i brak obaw o to, że któraś z jego opon nie wytrzyma czy to ciężaru auta, czy wysokich prędkości i towarzyszących im przeciążeń, temperatur, ciśnienia.

Istnieją różne typy wzmacnianych opon, jednak zasada ich wzmacniania jest na ogół podobna. W takiej oponie XL wzmocnieniu podlegają:

  • stopka opony – bardzo często uszkadzany element ogumienia samochodowego;
  • czoło opony – co pozwala oponie osiągać znacząco dłuższe przebiegi;
  • osnowa opony – wzmacniana poprzez zagęszczenie nici kordu lub przez dołożenie dodatkowej warstwy.

Tak zbudowana opona stanowi naprawdę solidny kawałek gumy przygotowany na bardzo poważne wyzwania. Czy jednak oponę tę każdy z nas potrafiłby rozpoznać na pierwszy rzut oka?

Jak rozpoznać opony wzmacniane? Jakie oznaczenia można na nich znaleźć?

Na pierwszy rzut oka opona wzmacniana absolutnie niczym nie będzie się różnić od jej bliźniaczego modelu wykonanego w standardowy sposób. Ten sam rozmiar, ten sam bieżnik, te same oznaczenie. No, prawie te same, ponieważ opony wzmacniane opisywane są za pomocą dodatkowych oznaczeń:

  • XL lub EXL – skróty od określenia „Extra Load”;
  • RF, REF, RFD czy REINF – rzadko już stosowane skróty od określenia „Reinforced”;
  • CARGO – opony Cargo to szczególny rodzaj opon wzmocnionych przeznaczonych do samochodów dostawczych o masie do 3,5 tony.

Jako ciekawostkę warto tu wspomnieć oznaczenie SL („Standard Load”), które wciąż jeszcze można znaleźć na niektórych standardowych oponach, a które dla wielu kierowców będzie stanowiło nierozwikłaną zagadkę.

Jakie są główne zalety opon XL? Jakie wady wiążą się z ich używaniem?

Opona osobowa letnia NEXEN N fera Primus 215/45 R17 91W
Opona osobowa letnia NEXEN N fera Primus 215/45 R17 91W

Jak każdy produkt na świecie, również opony wzmacniane XL mają swoje wady i zalety. Ci, którzy je kupują, wybierają je dla ich zalet. Z kolei ci, którzy z nich rezygnują, robią to nie tylko ze względu na ich wady.

Zaletami opon wzmacnianych, dla których część kierowców cały czas się na nie decyduje, są:

  • zwiększenie dynamiki samochodu – wyższa sztywność opon XL przekłada się na poprawę stabilności prowadzenia oraz bardzo efektywne przenoszenie mocy silnika na nawierzchnię drogi;
  • zwiększona odporność na uszkodzenia mechaniczne – opony wzmocnione znacznie lepiej znoszą wszelkie uderzenia, otarcia i inne sytuacje mogące skończyć się uszkodzeniem ogumienia;
  • wyższa odporność na zużycie – jako bardziej odporne na obciążenia i uszkodzenia wewnętrzne, opony wzmocnione zapewniają dłuższą żywotność niż standardowe modele przy porównywalnej eksploatacji.

A jak wygląda sprawa z ich wadami? Wiemy już, że takowe posiadają, a co dokładnie możemy uznać za ich słabe strony? Głównymi wadami opon XL są:

  • zwiększony hałas podczas jazdy – nie jest to hałas dużo większy niż w przypadku opon standardowych, ponieważ wynika on nie z szerokości czy rysunku bieżnika, ale z twardości i ciężaru opony;
  • wyższe zużycie paliwa – jego przyczyną jest przede wszystkim wspomniany ciężar opony (opony XL są wyraźnie cięższe niż SL), ale częściowo również ich sztywność;
  • niższy komfortu jazdy – opona wzmacniana nie amortyzuje tak dobrze, jak opona standardowa, co w autach niedostosowanych do tego typu opon będzie z pewnością odczuwalne na dłuższych odcinkach.

Znacie już wady i zalety opon wzmacnianych XL, pora na decyzję, czy są to opony spełniające Wasze potrzeby. W jaki sposób możecie to określić?

Kto powinien zainwestować w opony wzmacniane? Kto koniecznie musi na nich jeździć?

Opona osobowa wielosezonowa CONTINENTAL AllSeasonContact 205/55 R17 95V
Opona osobowa wielosezonowa CONTINENTAL AllSeasonContact 205/55 R17 95V

Nie będzie chyba żadną przesadą stwierdzenie, że co najmniej 80% wszystkich kierowców nie ma i nigdy nie będzie mieć potrzeby używania opon wzmacnianych. Pozostałe 20% dzieli się zaś na tych, którzy mogą takich opon używać i tych, którzy używać ich muszą.

Obowiązek używania opon wzmacnianych spada na każdego, kto porusza się samochodem, którego producent zaznaczył konieczność jazdy na oponach XL. Ignorowanie tego typu zaleceń wiązać się będzie nie tylko z szybkim zużywaniem się opon standardowych czy nawet z ich uszkodzeniami, ale też z możliwymi problemami z ubezpieczycielem. Jeśli bowiem takie auto ulegnie wypadkowi, a ubezpieczyciel stwierdzi, że jego właściciel wbrew zaleceniom producenta nie używał opon XL, może odmówić wypłaty jakiegokolwiek odszkodowania.

Drugą grupę stanowią posiadacze aut ciężkich (typu SUV, terenowych, pickupów) lub sportowych, dla których opony wzmocnione nie są, być może koniecznym, ale z całą pewnością można je uznać za rozsądny wybór.