EPC to jedna z najbardziej tajemniczych kontrolek samochodowych. Nie każdy samochód ją posiada i nie każdy kierowca będzie miał okazję na własnej skórze przekonać się, z czym wiąże się jej pojawienie. A wiązać może się z naprawdę różnymi problemami.

Choć na ogół kierowcy są doskonale obeznani z kontrolkami wyświetlającymi się na deskach rozdzielczych, jest wśród nich kilka takich, które potrafią narobić niezłego zamieszania. Jedną z nich z całą pewnością jest kontrolka EPC, wyświetlająca się na pomarańczowo właśnie pod postacią liter „EPC”. Kontrolka ta może pojawić się samodzielnie lub w towarzystwie tak samo pomarańczowej kontroli check engine. Jej wyświetlenie bywa mylone z sygnałem o problemach z układem ESP czy ESC, tymczasem na ogół nie ma ona z powyższymi systemami nic wspólnego.

EPC to skrót od Electronic Power Control i jego wyświetlenie się na desce rozdzielczej oznacza, że coś w układzie elektronicznym samochodu poszło nie tak. Najprawdopodobniej nie tak poszło coś z jednym lub więcej czujnikami, które gęstą siecią oplatają nowoczesne samochody. Pojawienie się omawianej kontrolki wcale niekoniecznie musi towarzyszyć dostrzegalnym dla kierowcy objawom. Może być tak, że kontrolka EPC będzie się świecić z uporem, mimo iż na pozór samochód zachowuje się dokładnie tak samo, jak wcześniej i nic nie wskazuje na jakikolwiek problem. Czy to oznacza, że można tę kontrolkę zignorować? Czy można spokojnie jechać dalej z ewentualną opcją przyjrzenia się wszystkiemu „po zjechaniu do bazy”? No właśnie nie do końca.

Jakiego rodzaju problemy zwiastuje zapalona kontrolka EPC? Czy ze świecącą się kontrolką EPC można jechać dalej?

Blisko 90 procent poradników traktujących o świecącej się kontrolce EPC i problemach, jakie jej pojawienie się może zwiastować, rozpoczyna się od wykładu na temat kolorów kontrolek. I faktycznie, zapewne wiecie już dobrze – bo też sami o tym pisaliśmy m.in. w artykule „Kontrolki na desce rozdzielczej znakami drogowymi w aucie” – że kontrolki samochodowe dzielą się na 3 główne kategorie, z których każda ma przyporządkowany sobie kolor. Mamy więc:

  • czerwone kontrolki ostrzegawcze,
  • żółte kontrolki ostrzegawczo-informacyjne,
  • zielone, niebieskie lub białe kontrolki informacyjne.

Kontrolka EPC świeci się na żółto, a więc jest kontrolką ostrzegawczo-informacyjną i zgodnie z powszechnie przyjętą wykładnią jej pojawienie się nie wymaga natychmiastowego zatrzymania się. Wymaga natomiast wzmożenia czujności kierowcy i w najbliższym czasie przeprowadzenia przeglądu samochodu. Z dokładnie taką wykładnią spotkacie się najczęściej i choć w przypadku większości żółtych kontrolek faktycznie można uznać ją za słuszną, z kontrolką EPC sprawa wygląda nieco inaczej. Dlaczego?

Zacznijmy od problemów, jakie mogą kryć się za pojawieniem się kontrolki EPC. Usterek i awarii odpowiadających za ten sygnał jest naprawdę mnóstwo, co już samo w sobie stanowi nie lada problem. Kontrolka EPC może się zaświeć, gdy dojdzie do awarii w obrębie:

Na tym, rzecz jasna, lista możliwych przyczyn się nie kończy, ale już samo to wystarczy, by zrozumieć skalę problemu. Teraz wróćmy do pytania, czy zapalenie się kontrolki EPC powinno zmusić kierowcę do natychmiastowej interwencji, czy też faktycznie może sobie śmiało jechać dalej? Tu wszystko zależy od przyczyn. I tak:

  • Jeśli uszkodzeniu uległ czujnik świateł stop lub same światła, mimo zapalenia się kontrolki EPC kierowca nie będzie w stanie bez zatrzymania się i wyjścia z auta określić, w czym tkwi problem. Jest to też jeden z nielicznych przykładów, kiedy to diagnoza przyczyn zaświecenia się kontrolki EPC jest naprawdę prosta. Jeśli więc kontrolka ta się zapali, a Wy nie wyczujecie żadnej zmiany w zachowaniu auta, koniecznie zjedźcie w jakimś możliwym miejscu na bok i sprawdźcie światła stopu. Bez tego każde hamowanie, zwłaszcza w ruchu miejskim, będzie przypominało rzucanie kością – parzysta liczba oczek, nic się nie stało, liczba nieparzysta, jadące z tyłu auto zaparkowało w Waszym bagażniku.

  • Jeśli uszkodzeniu uległ czujnik położenia wału lub wałka, poinformuje Was o tym zapewne nie tylko kontrolka EPC, ale i sam silnik, a nawet cały samochód z jednostką sterującą na czele. Objawy mogą być różne, z kompletnym unieruchomieniem auta włącznie. Jeśli bowiem komputer nie otrzyma od wspomnianych czujników odpowiednich informacji, natychmiast przejdzie w tryb awaryjny, a nawet odetnie dopływ paliwa.

W tym ostatnim przypadku nie ma naprawdę znaczenia, jak bardzo na żółto będzie się świecić zapalona kontrolka. Tym autem nigdzie nie pojedziecie.

Jak wygląda diagnoza problemu związanego ze świecącą się kontrolką EPC? W jaki sposób usnąć przyczynę awarii?

Diagnoza problemów, jakie spowodowały zapalenie się kontrolki EPC, jest tyleż prosta, co wymagająca. Wymaga bowiem niemal w każdym przypadku (choćby w celu upewnienia się, że wszystkie problemy zostały już usunięte) podpięcia pod komputer diagnostyczny i głębokiej diagnozy całego układu elektronicznego auta. Dopiero na podstawie tego, co pokaże komputer, należy zabrać się za usuwanie awarii i wymianę wskazanych czujników.