Sprzęgło wiskotyczne to jeden z elementów układy chłodzenia silnika odpowiedzialny za pracę wentylatora. Sprzęgło to ma wśród fanów motoryzacji tyluż zwolenników, co przeciwników i trudno jednoznacznie stwierdzić, czy jest to rozwiązanie lepsze czy gorsze od sprzęgła elektrycznego. Jedno jest pewne, ze sprzęgłem wiskotycznym trzeba umieć się obchodzić i to zarówno na etapie jego użytkowania, jak i przechowywania.

Czym różni się sprzęgło wiskotyczne od elektrycznego?

Sprzęgło wiskotyczne – w gwarze motoryzacyjnej popularnie zwane „wiskozą” – jest mechanizmem opartym na działaniu temperatury oraz specjalnego, wypełniającego go płynu. Pod wpływem temperatury, wypełniający sprzęgło olej doprowadza do załączania lub rozłączania sprzęgła, a tym samym – w układzie chłodzenia silnika – do uruchamiania i wyłączania wentylatora chłodnicy.

W przypadku sprzęgła sterowanego elektrycznie, gdy  silnik osiągnie określoną temperaturę (w zależności od producenta będzie to 88 lub 91℃), sprzęgło uruchamia wentylator chłodnicy, który wspomaga pracę układu chłodzenia zwłaszcza podczas postoju lub jazdy w korku. Sprzęgło elektryczne obciąża w ten sposób alternator i zwiększa pobór prądu w samochodzie.

Sprzęgła wiskotyczne (poprawnie zwane sprzęgłami lepkościowymi) nie opierają swojego działania na alternatorze lecz zazwyczaj na pompie wody. Oznacza to, że sprzęgło wiskotyczne obciąża właśnie ten podzespół wraz z kołami pasowymi i paskiem lub łańcuchem rozrządu. Jeśli więc dojdzie do awarii sprzęgła wiskotycznego, np. tzw. zakleszczenia sprzęgła, pompa wody wraz z osprzętem będzie nieustannie obciążana przez pracujący ciągle wentylator, co zdecydowanie zmniejszy żywotność zaangażowanych części.

Wymiana czy naprawa sprzęgła wiskotycznego?

Uszkodzone sprzęgło wiskotyczne może sprawić, że wiatrak chłodnicy będzie pracował ciągle lub w ogóle nie będzie się włączał. W obu przypadkach awaria ta może być bardzo niebezpieczna w skutkach i należy jak najszybciej ją usunąć. Usunięcie awarii zwykle wymaga całkowitej wymiany sprzęgła, choć w niektórych przypadkach możemy podjąć próbę jego naprawy i to nawet samodzielnie.

Jeśli przyczyną niewłaściwej pracy sprzęgła wiskotycznego okaże się niski poziom wypełniającego go płynu, możemy spróbować uzupełnić jego ilość. Jest to jednak zadanie wymagające co najmniej podstawowej wiedzy z zakresu mechaniki samochodowej, dużej ostrożności, wyczucia (potrzebnej zwłaszcza przy rozbieraniu sprzęgła) oraz sporej cierpliwości. Jeśli więc nie czujecie się na siłach, lepiej pozostawić naprawę sprzęgła fachowcom lub od razu wymienić go na nowe.

Na co należy uważać przy zakupie nowego sprzęgła?

Wymiana sprzęgła wiskotycznego nie jest czynnością skomplikowaną i niemal każdy powinien sobie z nią poradzić samodzielnie. Wystarczy do tego podstawowy zestaw narzędzi (zapewne przyda się płaski klucz nr 32) i – oczywiście – nowe sprzęgło. I właśnie w związku z nowym sprzęgłem mogą spotkać nas pewne problemy.

Ze względu na swoją budowę, a dokładniej rzecz ujmując – ze względu na wypełniający sprzęgło wiskotyczne płyn, bardzo ważne jest to, w jaki sposób sprzęgło to przechowywane było przez naszego dostawcę. Niewłaściwy sposób przechowywania tej części (w niewłaściwym położeniu) przez dłuższy czas zwykle skutkuje uszkodzeniem uniemożliwiającym jej eksploatację. Dlatego kupując nowe sprzęgło wiskotyczne zawsze wybierajcie sprawdzonych, profesjonalnych dostawców z dużym doświadczeniem, którzy dadzą Wam gwarancję tego, że zakupione sprzęgło jest i będzie w pełni sprawne.