Kolejnym rozwiązaniem trafiającym do „cywilnych” pojazdów ze sportów motorowych jest tzw. nitro, zwane też dopalaczem. Ten niezwykły gaz o prostym składzie po dostaniu się do silnika potrafi wygenerować ogromną moc, przekładającą się na wzrost osiągów samochodu. Jak wygląda instalacja podtlenku azotu? O czym należy wiedzieć przed założeniem wtrysku NOS?

Czym jest nitro (NOS)?

Nitro, dopalacz lub NOS – wszystko to są popularne i stosowane zamiennie nazwy jednego i tego samego związku chemicznego, jakim jest podtlenek azotu. W środowisku fanów motoryzacji gaz ten określany bywa równie często mianem tlenku azotu lub tlenkiem diazotu, które to nazwy nadal określają tę samą substancję. Podtlenek azotu jest gazem, który możemy określić jako:

  • bezbarwny,
  • niepalny (co może wydawać się zaskakujące, biorąc pod uwagę jego zastosowanie),
  • o bardzo słabym, delikatnym zapachu,
  • w smaku nieco słodkawy (mocno rozrzedzony NOS znany jest jako tzw. gaz rozweselający i bywa nadal stosowany jako rodzaj znieczulenia przy drobnych zabiegach).

Wzór chemiczny podtlenku azotu to N20, z czego wynika, że pojedyncza cząstka tego gazu składa się z 2 atomów azotu i 1 atomu tlenu.

W jakim celu stosuje się podtlenek azotu?

Rolę dopalacza NOS pełni od czasów II wojny światowej, kiedy to stosowany był w lotnictwie wojskowym dla zrekompensowania niskiej zawartości tlenu w powietrzu na dużych wysokościach. W samolotach myśliwskich montowano instalacje podtlenku azotu, które dostarczały ten gaz do silników. W rozgrzanym silniku podtlenek azotu rozpada się na azot i tlen, który to tlen wykorzystywany jest do wzbogacenia mieszanki paliwowo-powietrznej.

Sekret NOS – wyjaśnia ekspert iParts.pl – tkwi w jego składzie i gęstości. Zwykłe powietrze zawiera tylko 21% tlenu, a podtlenek azotu o tej samej masie ma tego tlenu aż 31%. Co więcej, ponieważ NOS jest bardzo gęsty, przy tej samej objętości zawiera nawet 2-3 krotnie więcej tlenu niż powietrze. Dzięki temu, zastępując powietrze podtlenkiem azotu, otrzymujemy 2-3 krotnie więcej tlenu, czyli składnika kluczowego w procesie spalania paliwa.

Tę specyfikę i działanie NOS, niegdyś wykorzystywaną wyłącznie przez samoloty wojskowe, obecnie wykorzystuje się również w samochodach i to nie tylko tych sportowych. W jaki sposób?

Jak wygląda i jak działa wtrysk podtlenku azotu?

Instalacje nitro stosowane w motoryzacji zasadniczo można podzielić na trzy kategorie:

  1. Instalację z wtryskiem suchym – tego rozwiązania nie doradzi Wam żaden szanujący się specjalista. Dlaczego? Ponieważ nie tylko zapewnia ono stosunkowo niewielki przyrost mocy, ale również stanowi największe zagrożenie dla silnika. Bierze się to z faktu, że wtrysk suchy dostarcza do komory spalania sam gaz, bez dodatkowej dawki paliwa, co wyklucza jego równomierne rozprowadzenie i wpływa niekorzystnie na pracę całej jednostki.
  2. Instalacja z wtryskiem mokrym jednopunktowym – najczęściej stosowane rozwiązanie zapewniające dość dobry przyrost mocy i dbające o prawidłową pracę silnika. W tego typu instalacji NOS trafia do jednostki wraz z rozdrobnionym paliwem.

Instalacja z wtryskiem mokrym wielopunktowym (direct point) – najlepszy, ale też jednocześnie najdroższy rodzaj instalacji nitro, dostarczający NOS wraz z paliwem bezpośrednio i oddzielnie do każdego cylindra.