Ze wszystkich barw dymu mogącego wydobywać się z rury wydechowej samochodu, największe wrażenie robi dym czarny. Dlaczego? Być może przez to, że czerń tego dymu potrafi być naprawdę imponująca i sprawiać bardzo groźne wrażenie. Czy jest się jednak czego bać?

Czym jest ten czarny dym wydmuchiwany przez układy wydechowe niektórych samochodów?

Podobnie jak w przypadku dymu o barwie niebieskiej lub niebieskawej – o czym pisaliśmy w artykule „Dlaczego samochód dymi na niebiesko? Z jakich powodów? Czego objawem jest niebieski dym z wydechu?”, dym utrzymany w tonacji głębokiej czerni zawsze ma jedną i tę samą praprzyczynę. Żeby ją zrozumieć, musimy cofnąć się do zagadnienia związanego z powstawaniem i spalaniem mieszanki paliwowo-powietrznej. Gdy mieszanka ta ma prawidłowe, wyliczone starannie proporcje zgodne ze współczynnikiem stechiometrycznym, jej spalanie będzie spalaniem pełnym. Każdy silnik spalinowy jest projektowany i strojony w ten sposób, aby zachodziło w nim spalanie pełne. Jeśli nawet nie w każdej sytuacji, to przynajmniej przez większość czasu jego pracy. Kiedy odbywające się w komorze spalania spalanie mieszanki powietrznej nie jest spalaniem pełnym – a dokładniej, kiedy będzie to spalanie niepełne – efektem takiego spalania będzie m.in. smoliście czarny dym wydmuchiwany przez układ wydechowy. Dlaczego ten dym jest czarny?

Dodatek do Diesla TEC 2000 Diesel Injector Cleaner 375 ml
Dodatek do Diesla TEC 2000 Diesel Injector Cleaner 375 ml

Pełne spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej zakłada użycie paliwa i powietrza w odpowiednio dobranych proporcjach, a następnie kompletne ich spalenie. I tak:

  • jeśli w mieszance paliwowo-powietrznej mamy zbyt dużo powietrza (mieszanka uboga), efektem jej spalania będzie dym szary;
  • jeśli w mieszance paliwowo-powietrznej mamy zbyt dużo paliwa (mieszanka bogata), dym z wydechu będzie czarny.

A czarny będzie przez to, że nadmiar paliwa w mieszance oznacza, iż nie ulegnie ono całkowitemu spaleniu. Zamiast tego otrzymamy spore ilości tlenku węgla i zwykłej sadzy (cząstek węgla), które, przemieszane ze spalinami, będą wydmuchiwane układem wydechowym na zewnątrz. I tak właśnie powstaje czarny dym. Zawsze.

Jakie samochody najczęściej dymią na czarno? Dlaczego tak się dzieje?

Stojąc na światłach i widząc, jak z auta przed nami ulatuje kłąb czarnego niczym smoła dymu, pierwszą myślą wielu z nas jest „Oho! Diesel”. Wiadomo, diesle dymią i nie ma na to rady. Fakt, diesle mają tendencję do dymienia na czarno i są, a raczej były z tego znane. Stare disle, zwłaszcza sprzed czasów elektronicznego sterowania silnikiem i całym układem spalania, potrafiły dymić, jak smok wawelski po zjedzeniu wypchanej siarką owcy. Ale to już jest przeszłość. Od lat 90., a już z pewnością po wejściu w XXI wiek, samochody z silnikami Diesla zostały tak obudowane elektroniką oraz rozwiązaniami wyłapującymi niespalone cząstki węgla, że problem dymienia na czarno zniknął. Auto z takim napędem, jeśli tylko jest w pełni sprawne i nie podlegało żadnym modyfikacjom, zwyczajnie nie ma prawa dymić na czarno. Czasem jednak dymi. Dlaczego?

Z jakich powodów auto z silnikiem Diesla może dymić na czarno?

Zestaw diagnostyczny do wtryskiwaczy Commonrail
Zestaw diagnostyczny do wtryskiwaczy Commonrail

Jeśli nowoczesny diesel dymi na czarno, oznacza to – jak wspomnieliśmy wyżej – że najprawdopodobniej jest z nim coś nie tak. Coś, jakaś usterka czy poważniejsza awaria, sprawia, iż w jego komorach spalania odbywa się niepełne spalanie bogatej mieszanki paliwowo-powietrznej. Co to może być za awaria? Niestety, tu zaczynają się prawdziwe problemy, gdyż teoretycznych przyczyn podobnego zjawiska jest zatrzęsienie. W grę wchodzą tu m.in.:

  • niesprawne wtryskiwacze – wtryskiwacze są odpowiedzialne za dostarczanie paliwa do komory spalania. Jeśli są one uszkodzone, mogą dostarczać zbyt dużą ilość paliwa lub rozpylać je nierównomiernie. W rezultacie część paliwa nie spala się całkowicie i jest wydalana z rury wydechowej w postaci czarnego dymu;
  • problemy z turbosprężarką – turbosprężarka spręża powietrze dostarczane do komory spalania. Jeśli jest ona uszkodzona, może doprowadzić do niedoboru powietrza w mieszance paliwowo-powietrznej. Powstaje mieszanka bogata, która nie spala się całkowicie i powstaje czarny dym wyrzucany z wydechu;
  • zapchany filtr powietrza – taka „drobnostka” wystarczy, żeby narobić sporego zamieszania. Filtr powietrza ma za zadanie oczyszczać powietrze dostarczane do silnika. Jeśli jest on zapchany, do komory spalania może docierać za mało powietrza. W rezultacie, mieszanka paliwowo-powietrzna jest zbyt bogata i część paliwa nie spala się całkowicie.

A do tego dochodzą również: zatkany (zarośnięty) kolektor dolotowy, uszkodzony regulator ciśnienia paliwa, awaria sondy lambda czy przepływomierza, nieprawidłowe ustawienie zapłonu oraz wiele innych. I bądź tu teraz mądry i postaw prawidłową diagnozę. A diagnozę tę trzeba postawić, zaś samą usterkę usunąć. Ten czarny dym może być bowiem zagrożeniem dla całego układu wydechowego, a nawet dla kolektora dolotowego. Jeśli więc Wasze auto dymi na czarno, domaga się natychmiastowej reakcji. Chyba że…

Kiedy czarny dym z rury wydechowej nie jest oznaką awarii?

Chyba jedynym przypadkiem, kiedy czarny dym z rury wydechowej nie jest objawem problemu, jest ten, w którym wydobywa się z wydechu samochodu po tuningu. Niektóre formy tuningu ingerują w powstawanie mieszanki paliwowo-powietrznej i robią to jak najbardziej celowo. Oczywiście, bywa i tak, że jakieś auto przeszło nieumiejętny tuning, skutkiem czego również będzie zostawiało za sobą gęsty ślad węglowy. Cokolwiek się nie wydarzyło w tym elemencie, właściciel samochodu powinien o tym wiedzieć. W końcu rzadko się zdarza, by ktoś wykonał tuning swojego auta przez przypadek.