Czasy, kiedy kierowca zdany był wyłącznie na własne umiejętności, minęły już bezpowrotnie. W nowoczesnych samochodach kierujący pojazdem jest dosłownie opleciony całą siecią systemów wspomagania kierowcy, które w mniejszym lub większym stopniu odciążają go od poszczególnych obowiązków. W skład tej sieci wchodzą również czujniki deszczu oraz czujniki światła. Jaką rolę pełnią oba te systemy?

Jak działa czujnik deszczu i w jaki sposób pomaga kierowcy podczas jazdy?

Zmianę, jaką wprowadziły czujniki deszczu, najlepiej jest dostrzec na jednym prostym przykładzie – oto jedziecie gdzieś w długą trasę lub przedzieracie się przez zatłoczone miasto, Wasza uwaga skupiona jest na ruchliwej drodze, poboczu, chodniku, pieszych, rowerzystach, przemykających szybko i zdecydowanie za blisko Waszego auta motocyklach, a do tego Wasz pasażer (lub pasażerka) nieprzerwanie Was zagaduje. Tego typu warunki to niestety norma dla wielu kierowców. Nagle z wiszącej nad Wami chmury zaczynają spadać istne strugi deszczu. Co robicie?

  • Prowadząc samochód niewyposażony w czujnik deszczu musicie na chwilę oderwać się od wszechogarniającego Was chaosu, jak najprędzej odnaleźć ręką dźwignię kontrolującą wycieraczki i ustawić ich pracę na odpowiednią częstotliwość powtórzeń. Niby drobiazg, a jednak może być to moment dość niebezpieczny. Jeśli zareagujecie zbyt wolno, deszcz zaleje Wam przednią szybę i przez moment będziecie poruszać się w warunkach mocno ograniczonej widoczności. Efekt? Zagrożenie!
  • Prowadząc samochód wyposażony w czujnik deszczu, w opisanej wyżej sytuacji system momentalnie wykrywa krople spadające na przednią szybę i nie tylko sam uruchamia wycieraczki, ale też dostosowuje ich pracę do intensywności opadów. Wy jedynie rejestrujecie zmianę warunków jazdy, nie musząc poświęcać im dodatkowej uwagi. Efekt? Pełne bezpieczeństwo i możliwość skupienia się na czynnikach bardziej tego wymagających.

Znajdujący się w obrębie pola widzenia po wewnętrznej stronie przedniej szyby czujnik deszczu działa niczym radar fotonowy. Brzmi kosmicznie? I słusznie. To wprowadzone po raz pierwszy w połowie lat 90. rozwiązanie nieustannie skanuje przednią szybę samochodu za pomocą strumienia światła generowanego przez diodę LED. Odbite od szyby światło wraca następnie do fotodiody, informując ją o wszelkich zakłóceniach w tymże odbiciu. Kiedy na szybę zaczynają spadać krople deszczu, skanujące ją światło zaczyna odbijać się w sposób odbiegający od zakodowanego schematu, co dla systemu oznacza informację, iż czas uruchomić wycieraczki. Im większe są te zakłócenia w odbiciu światła wysyłanego przez nadajnik, tym większą intensywność deszczu rozpoznaje system.

Czemu służy czujnik światła i w jaki sposób poprawia bezpieczeństwo na drodze?

W większości przypadków nowoczesne czujniki deszczu występują w jednym module razem z czujnikami światła, zwanymi też czujnikami deszczu. Moduły takie pełnią tym samy dwie funkcje systemu wspomagania kierowcy:

  • rozpoznają deszcz i automatycznie uruchamiają oraz ustawiają pracę wycieraczek,
  • dokonują pomiaru jasności otoczenia i automatycznie sterują światłami w samochodzie.

Jak działa czujnik deszczu już omówiliśmy, a jak przedstawia się to w przypadku czujnika światła?

Dla podkreślenia jakości zmiany, jaką wprowadziły w naszym codziennym poruszaniu się samochodami czujniki światła, można odwołać się do opisanego już wyżej porównania jazdy samochodem z czujnikiem i bez czujnika. W przypadku czujnika zmierzchu porównanie to wyglądałoby następująco:

  • Prowadząc samochód bez czujnika światła i wjeżdżając nim np. do tunelu, powinniście od razu przełączyć światła do jazdy dziennej na światła mijania. Podobnie w sytuacji zapadającego zmierzchu czy wjazdu na drogę prowadzącą przez gęsty las. Ze światłami zaś bywa jeszcze trudniej niż z wycieraczkami, ponieważ bardzo często zwyczajnie o nich zapominamy, nie otrzymując wyraźnego sygnału, że pora je zmienić.
  • W tej samej sytuacji prowadząc auto z czujnikiem deszczu, możecie spokojnie zostawić wszystko w rękach systemu, który samodzielnie wykryje zmianę oświetlenia w otoczeniu i przełączy światła dzienne na mijania, dostosowując oświetlenie samochodu do nowych warunków.

W opisywanym systemie za pomiar oświetlenia otoczenia odpowiadają dwa współpracujące ze sobą czujniki:

  • czujnik zmierzchu – mierzy natężenie światła wokół pojazdu,
  • czujnik zaciemnienia – mierzy natężenie światła przed pojazdem.

Dane zbierane przez oba czujniki pozwalają nie tylko dostosowywać rodzaj świateł samochodowych do warunków panujących na drodze, ale potrafią też odróżniać światło naturalne od sztucznego, dzięki czemu system nie zostanie oszukany np. przez świecące mocno latarnie.