Jest środek stycznia, a na wyświetlaczu w Waszych samochodach widzicie +40℃? A może klimatyzacja nagle zwariowała i nie chce włączyć ogrzewania mimo trzaskających mrozów? To nie jest efekt zmian klimatu, to usterka czujnika temperatury zewnętrznej.

Samochodowy czujnik temperatury zewnętrznej to niewielka sonda zawierająca rezystor termiczny (inaczej termistor), połączony za pomocą przewodów ze zbierającym odczyty z całej sieci czujników komputerem pokładowym. Zasada działania współtworzącego go termistora – elementu, który możemy określić mianem mózgu całego czujnika – jest bardzo prosta. Termistor reaguje na zmianę otaczającej go temperatury zmianą oporu przepływu prądu. Przykładowo: sprawny rezystor termiczny w czujniku temperatury zewnętrznej w temperaturze pokojowej będzie wskazywał oporność na określonym, stałym poziomie. Nagły wzrost temperatury wokół niego sprawi, że oporność będzie spadać. Im gwałtowniejszy jest to wzrost, tym większy spadek oporności. I na odwrót. Spadek temperatury wokół termistora skutkuje adekwatnym wzrostem oporności. Wiedząc o tym, możecie łatwo sprawdzić, czy czujnik temperatury zewnętrznej w samochodzie działa prawidłowo, podpinając go do zwykłego, klasycznego multimetru.

To proste działanie termistora sprawia, iż rezystory te są bardzo chętnie wykorzystywane we wszelkiego rodzaju czujnikach temperatury – nie tylko tych samochodowych. Są to czujniki proste w działaniu, łatwe w montażu i na ogół bardzo sprawne. Czasem jednak odmawiają posłuszeństwa, co kończy się nieraz naprawdę kuriozalnymi efektami.

Jakie problemy może sprawiać uszkodzony czujnik temperatury zewnętrznej w dowolnym samochodzie?

Czujnik temperatury zewnętrznej TOPRAN

Czujnik temperatury zewnętrznej TOPRAN

Po czym możecie łatwo rozpoznać, że coś złego stało się z czujnikiem temperatury zewnętrznej? Po pierwsze – nie zawsze będzie to takie łatwe. Awaria czujnika temperatury zewnętrznej bywa podstępna i już niejeden kierowca odstawiał auto do mechanika, sądząc, że wysiadła mu klimatyzacja lub że coś złego stało się z komputerem w samochodzie. A wszystko dlatego, że uszkodzony czujnik temperatury zewnętrznej może dawać co najmniej 3 rodzaje efektów, którymi są:

  1. Niewłaściwe wskazania pomiaru temperatury – skąd wiadomo, że są to wskazania niewłaściwe? Jeśli na wyświetlaczu odczytujecie wartość +66℃ w środku polskiej zimy lub -10℃ na przełomie lipca i sierpnia, to znak, że coś się dzieje. Nie z pogodą, ale właśnie z czujnikiem temperatury zewętrznej.
  2. Brak wskazań pomiaru temperatury – kiedy czujnik temperatury zewnętrznej straci kontakt z komputerem, zamiast dowolnej wartości przedstawionej w stopniach nie wyświetli się nic lub pojawi się na wyświetlaczu mrugający punkt świetlny.
  3. Problemy w pracy klimatyzacji samochodowej – tu wiele zależy od modelu auta i stopnia skomplikowania (zautomatyzowania) samej klimatyzacji. Może być jednak tak, że uszkodzony czujnik temperatury zewnętrznej będzie blokował działanie klimatyzacji w kilku ustawieniach lub w większości jej zakresu.

Oczywiście, są to jedynie przykłady najczęściej pojawiających się skutków uszkodzenia omawianego czujnika. W Waszym konkretnym przypadku awaria taka może przejawiać się w jeszcze inny sposób.

Jak zlokalizować położenie czujnika temperatury zewnętrznej w samochodzie? Gdzie znajdziecie ten czujnik w Waszych autach?

Tu sprawa wygląda prosto i skomplikowanie jednocześnie. Dlaczego? Ponieważ czujniki temperatury zewnętrznej na ogół montuje się w pewnych określonych miejscach, jednak nie znaczy o wcale, że od zasad tych nie ma żadnych odstępstw. Na ogół czujnika temperatury zewnętrznej powinniście szukać w prawym lusterku bocznym. Jeśli nie wiecie, gdzie czujnik ten znajduje się w Waszym aucie, właśnie od tego elementu warto zacząć poszukiwania. Jeśli jednak jesteście np. posiadaczami jednego z modeli Opla, ten sam czujnik może znajdować się gdzieś w okolicach tzw. grilla, czyli maskownicy chłodnicy – z boku, pod tablicą rejestracyjną. Dlatego zamiast szukać na ślepo feralnego czujnika, warto rozpocząć od sprawdzenia czy to w książce serwisowej, czy to w internecie (tak będzie chyba szybciej), w którym miejscu czujnik temperatury zewnętrznej powietrza znajduje się w konkretnym, intersującym Was modelu auta.

Jak wybrać czujnik temperatury zewnętrznej odpowiedni dla konkretnego modelu samochodu?

Wybór konkretnego, pasującego czujnika temperatury powietrza może być łatwy lub bardzo łatwy. W wersji łatwej szukacie po prostu oryginalnego czujnika stosowanego przez producenta auta na pierwszy montaż i zalecającego użycie go w razie awarii tego, który został zamontowany fabrycznie. Wybierając taki czujnik, macie praktycznie 100% pewność, że będzie idealnie współgrał z pozostałymi elementami samochodu. A jak wygląda to w tej jeszcze łatwiejszej wersji? Wówczas, zamiast prowadzić samodzielne poszukiwania, kontaktujecie się z jednym z naszych ekspertów iParts.pl, opisujecie część, jakiej poszukujecie i do jakiego samochodu chcecie ją założyć. Nasz ekspert przedstawi Wam czy to kilka czujników do wyboru, czy też wskaże od razu najlepszy, jaki możecie w Waszym konkretnym przypadku znaleźć. I to wszystko. To, czy zdecydujecie się ten polecony czujnik kupić, zależy już wyłącznie od Was. Choć z pewnością zarówno nasze ceny, jaki i możliwość zwrotu aż do 100 dni okażą się mocnym argumentem przemawiającym za zakupami właśnie u nas.

W jaki sposób powinna przebiegać wymiana czujnika temperatury zewnętrznej? Na co przy tej okazji koniecznie musicie uważać?

Sama wymiana czujnika temperatury zewnętrznej to już w zasadzie formalność. W internecie znajdziecie mnóstwo filmów instruktarzowych, które pomogą Wam przejść przez cały ten proces. Pamiętajcie jednak, że choć wymianę tę przeprowadzić może nawet najbardziej początkujący kierowca, należy zachować przy niej odpowiednią ostrożność. Dotyczy to zwłaszcza tych czujników, które ukryte zostały w lusterku bocznym. Tam szczególną ostrożność należy zachować na samym początku prac, podczas zdejmowania tafli lusterka. Jest to bowiem elementy szczególnie podatny na uszkodzenia.