Dla wielu właścicieli aut cotygodniowa wizyta w myjni lub własnoręczne czyszczenie samochodu stały się prawdziwym rytuałem. A ilu z nas pamięta o utrzymywaniu w czystości również części mechanicznych samochodu na czele z silnikiem? Wprawdzie czystą jednostką napędową rzadko można pochwalić się na parkingu, za to jej stan w pewnych sytuacjach może mieć znaczenie kluczowe.

Powody, dla których warto myć silnik

Już tak się utarło, że jeśli jakiejś części nie widać, to nie bardzo o jej stan dbamy. Jeśli jeszcze jest to element podatny na korozję, to w ramach okresowej konserwacji doprowadzamy go do czystości i być może nawet pokrywamy nową warstwą farby. Jednak w przypadku chociażby jednostki napędowej na poziom zabrudzenia zwracamy uwagę niemal wyłącznie wówczas, gdy sami podejmujemy próbę jej serwisowania. I rzeczywiście, osoby, które lubią same zajmować się swoim autem i same też dbają o jego silnik, zwykle starają się utrzymać jego czystość w co najmniej zadowalającym stanie. Przy dużym stopniu zabrudzenia jednostki napędowej nie jesteśmy w stanie rozpoznać żadnego wycieku i kilku innych awarii, które byłyby od razu widoczne na czystym silniku. O tym, że praca z mocno zabrudzonym silnikiem to po prostu średnia przyjemność, nie trzeba już nawet wspominać.

Ale czysty silnik przydaje się jeszcze z co najmniej dwóch powodów. Pierwszym jest moment sprzedaży samochodu. Kiedy zaprezentujemy potencjalnemu nabywcy wnętrze komory silnika z pięknie błyszczącą jednostką napędową, po której widać, że była traktowana troskliwie i ze znawstwem, od razu zyskamy dużo lepszą pozycję w rozmowach o cenie. Drugim powodem, dla którego warto utrzymywać silnik w czystości, jest fakt, iż gruba warstwa brudu działa niczym izolacja termiczna. Brudny silnik to silnik znacznie wolniej oddający ciepło na zewnątrz, co oznacza skłonność do przegrzewania się podczas cięższej pracy.

Mycie silnika z użyciem odpowiednich preparatów

Decydując się na mycie silnika, musimy pamiętać o zachowaniu odpowiedniej ostrożności i użyciu właściwych środków myjących. Powinny to być profesjonalne środki do czyszczenia mechanicznych części samochodowych lub przeznaczone specjalnie do czyszczenia silników. Środki takie dostępne są w większości sklepów internetowych z częściami samochodowymi, a ich cena zwykle nie przekracza dwudziestu paru złotych. Musimy tylko zwrócić uwagę na to, czy dany preparat może być używany do czyszczenia aluminium. Brak takiej możliwości sprawia, że nie powinniśmy z niego korzystać.

Zastosowanie i działanie środków do czyszczenia silnika jest niezwykle proste. Wystarczy spryskać wybranym preparatem zabrudzoną powierzchnię (omijając wszelką elektronikę i przewody elektryczne wraz z alternatorem), odczekać kilka lub kilkanaście minut i spłukać wodą. W przypadku poważniejszych zabrudzeń, po kilkunastu minutach od naniesienia preparatu na powierzchnię silnika, możemy pomóc sobie niewielką szczotką ryżową lub inną szczotką z odpowiednio twardym włosiem.

Z opisanych wcześniej powodów czyszczenie sinika warto przeprowadzać regularnie. Pamiętajmy jednak, aby nie robić tego na działce lub przed domem na trawniku, ponieważ agresywna chemia zawarta w użytych preparatach skazi glebę.