Drążek kierowniczy w samochodzie

Drążek odpowiada za przekazanie ruchu przekładni kierowniczej generowanego przez skręt kierownicą na zwrotnicę koła, czyli jego zadaniem jest właściwe prowadzenie przednich kół samochodu. Wymiany drążka kierowniczego nie należy nigdy odkładać w czasie, ponieważ awaria tego elementu podczas jazdy może skończyć się tragicznie. Ponadto wszelkie luzy w układzie kierowniczym, będące efektem zużycia drążka, staną się przeszkodą w pozytywnym przejściu okresowych badań technicznych auta.

Tylko renomowani producenci

Warto zawsze elementy układu kierowniczego, a także zawieszenia wymieniać parami. Robiąc to, zyskamy pewność, że z każdej strony samochody oba wymienione elementy pracują równo i mają tą samą żywotność. Równie istotną sprawą jest odpowiedni dobór części zamiennych. Warto tutaj stawiać na sprawdzone i godne zaufania marki, jak np. SKF, czołowy światowy producent elementów układu kierowniczego i zawieszenia. Nadmierne oszczędzanie i kupowanie najtańszych zamienników, często wątpliwej jakości, to wyłącznie wyrzucanie pieniędzy w błoto. Tego rodzaju części, z założenia tanie, z czasem będą generować coraz większe koszty, ponieważ jeżdżenie na takich elementach będzie skutkowało koniecznością częstszych wizyt w serwisie i kolejnymi wymianami szybko zużywających się części. Pamiętajmy również, aby dopasować drążek kierowniczy do konkretnego modelu, rocznika oraz wersji silnikowej samochodu.

Diagnostyka drążka kierowniczego – objawy zużycia

Na to, kiedy i co ile wymieniać drążek kierowniczy, wpływa wiele czynników, jak np. marka samochodu, jakość drążka, styl jazdy czy też rodzaj nawierzchni, po jakiej jeździmy. Ciężko jest więc precyzyjnie określić przybliżony termin wymiany drążka kierowniczego. O tym, że dzieje się coś złego z układem kierowniczym, daje znać sam drążek kierowniczy. Czuć wówczas m.in. większy luz na kierownicy podczas jazdy, a także słychać głośny hałas wydobywający się spod maski auta. Najbardziej skrajnym i jednocześnie niebezpiecznym objawem awarii drążka kierowniczego jest zbyt powolna reakcja samochodu na delikatne ruchy kierownicą. Zdarzają się również sytuacje, w których auto przestaje w ogóle reagować na ruchy kierownicą. Aby uzyskać całkowitą pewność, co do stanu technicznego drążka kierowniczego, można ręcznie sprawdzić luz na drążku lub udać się do specjalistycznej stacji diagnostycznej w celu sprawdzenia całego układu kierowniczego.

Znajdź i kup drążki kierownicze renomowanej firmy SKF do swojego auta, wejdź na stronę https://www.iparts.pl/producenci/drazki-kierownicze-poprzeczne,skf,50-100197.html