Powietrze, którym oddychamy, znajduje się wszędzie wokół nas. Czasem również tam, gdzie w ogóle byśmy tego nie chcieli. Takim miejscem, do którego powietrze często trafia, choć wcale nie powinno, jest zbiornik i układ paliwa. A powietrz w układzie paliwowym zawsze oznacza kłopoty.

Szereg pytań, jakie od Was otrzymujemy praktycznie codziennie, dotyczy zbiornika paliwa, układu paliwowego, trafiającego tam powietrza oraz konsekwencji zapowietrzenia silnika. Nie brak też pytań o wskazania układu mierzącego poziom paliwa w baku, a także o możliwe rozwiązania w sytuacji, gdy te wskazania poważnie odbiegają od stanu oczywistego. Pytań tych jest tak wiele, że nie na wszystkie uda nam się odpowiedzieć i zapewne nie tak wyczerpująco, jak część z Was by tego chciała. Ale spróbujemy.

Skąd bierze się powietrze w zbiorniku paliwa? Jak rozpoznać zapowietrzenie układu paliwowego i czym może to grozić?

Po nagłych problemach z uruchomieniem samochodu – pisze do nas Witek z Kostrzyna – postanowiłem się poradzić znajomego, który ma już spore doświadczenie z samodzielną naprawą samochodów. Znajomy dość szybko stwierdził, że przyczyną problemu jest powietrze w układzie paliwowym. Podobno to przez nie auto nie chce zapalić. Czy to możliwe? Skąd powietrze w moim układzie?

Tak, jest to jak najbardziej możliwe. Powietrze jest częstym gościem w układzie paliwowym, bo też jednym z elementów tego układu jest chociażby sam zbiornik paliwa. Często to właśnie on odpowiada za trafiające do układu powietrze, ale wcale nie tylko on. Do 3 najczęstszych przyczyn zapowietrzania się układu paliwa w samochodach (nie tylko osobowych) należą:

  1. Wymiana filtra paliwa – przy tej okazji często, a w zasadzie zawsze, do układu dostaje się nieco powietrza i wyłącznie od tego, czy i jak ten układ odpowietrzycie, zależy, czy powietrze to w Waszym układzie pozostanie na dłużej.
  2. Nieszczelności przewodów paliwowych – gdy przewód ulegnie rozszczelnieniu, na przykład pod wpływem uszkodzenia, na zewnątrz wycieka paliwo, a do układu przedostaje się powietrze. Może to być minimalne rozszczelnienie, ale na dłuższą metę i ono będzie w stanie swoje narozrabiać.
  3. Jazda z pustym bakiem – tu nawet nie chodzi o to, że bak jest już zupełnie pusty lub że jeździcie ciągle na rezerwie. Równie niewskazane jest jeżdżenie przez dłuższy czas ze zbiornikiem wypełnionym paliwem do max 1/3, jak to ciągle niektórzy praktykują. Pamiętajcie, gdy zalejecie bak paliwem do 1/3, 2/3 zbiornika wypełni właśnie powietrze. Układy paliwowe nie są układami próżniowymi.

A po czym można rozpoznać że w układzie paliwowym znalazło się dość powietrza, by doszło do zapowietrzenia silnika? Najczęstszym i najłatwiejszym do rozpoznania objawem jest problem lub wręcz niemożność uruchomienia jednostki napędowej. Znajdujące się w układzie powietrze będzie blokować dopływ paliwa i w takiej sytuacji nie ma mowy o zapłonie. A gdy już do tego zapłonu dojdzie, silnik będzie pracował mocno nierówno.

Gdzie najczęściej dochodzi do nieszczelności w układzie odpowietrzania zbiornika paliwa? Jak radzić sobie w takich sytuacjach?

Od paru tygodni moje auto mocno śmierdzi benzyną, ale wyłącznie od zewnątrz – pisze Kamil z Lublińca. – Najmocniej czuć to, gdy zajeżdżam na parking, ale też zaraz po tankowaniu. O co tu może chodzić? Czy mam się czym martwić?

Martwienie się nigdy nie jest dobrym rozwiązaniem. Zamiast się martwić, obejrzyj dokładnie swoje auto, a zwłaszcza samo podwozie. Przede wszystkim zwróć uwagę na to, czy pod samochodem, na ziemi, nie zauważysz mokrych plam paliwa. Najlepiej będzie, jeśli weźmiesz auto na podnośnik i od dołu dokonasz inspekcji stanu układu paliwowego. Sądząc po okolicznościach, w których zapach paliwa jest najmocniej wyczuwalny, powinieneś skupić się na układzie odpowietrzania zbiornika paliwa. Odszukaj ten układ i zbadaj dokładnie gumowy wąż idący od baku. Wąż ten (jak każdy przewód gumowy) z czasem lubi parcieć i pękać. Drobne pęknięcia na pierwszy rzut oka będą niewidoczne, ale wystarczy pouciskać przewód palcami, a zaraz się pojawią. Jeśli to faktycznie ten wąż jest problemem, wymień go jak najszybciej. Odpowiedni zamiennik znajdziesz u nas, na iParts.pl.

Co może być przyczyną nieprawidłowych wskazań miernika zawartości baku paliwa? Jak radzić sobie z tego typu problemami?

Wskaźnik paliwa w moim aucie zupełnie oszalał – opowiada Michał ze Strzegomia. – Zaraz po zatankowaniu, przez trzy kolejne dni, pokazywał, że jadę cały czas na rezerwie. A jak już odbił w drugą stronę, tak w tej pozycji pozostał. Od tamtego czasu, choć tak na oko wyjeździłem już co najmniej połowę baku, wskaźnik ilości paliwa nieprzerwanie pokazuje mi pełny zbiornik. Czy to na pewno wina samego wskaźnika?

Błędne wskazania miernika zawartości baku paliwa wcale nie muszą być efektem awarii elementów końcowych całego układu. Pierwszym podejrzanym powinien być ten element, który też – jak pokazuje doświadczenie – najczęściej ulega różnego typu usterkom, czyli sam pływak razem z potencjometrem (rezystorem). To właśnie te elementy pełnią kluczową rolę w mierzeniu poziomu paliwa w baku i choć na ogół wykonane są dość solidnie, w niektórych modelach bywają też dość wrażliwe na uszkodzenia. Jeśli to w nich tkwi problem, jedynym rozwiązaniem jest ich wymiana.