Jaką rolę pełnią światła pozycyjne? W jakich warunkach powinniście je włączać w swoich autach?

Pytania o światła pozycyjne są jednymi z częstszych, jakie od Was otrzymujemy. I nic w tym dziwnego, ponieważ nie są to światła szczególnie często używane.

Już sama ich nazwa „światła pozycyjne” – tłumaczy ekspert iParts.pl, odpowiedzialny za reflektory i żarówki reflektorówdoskonale nakierowuje na to, jakie jest ich przeznaczenie. Światła pozycyjne, a więc mające za zadanie poinformować wszystkich pozostałych uczestników ruchu o tym, w jakim miejscu (jaką zajmuje pozycję) znajduje się Wasz samochód oraz – co również jest bardzo istotne – jakie są jego gabaryty. Ich rola jest na tyle istotna, iż ustawodawca jasno zobligował każdego kierowcę do posiadania świateł pozycyjnych. Wyposażony w nie musi być każdy pojazd silnikowy, w tym również jednoślad. A kiedy i w jakich warunkach świateł tych powinniście używać?

Prawo o Ruchu Drogowym w art. 50 wskazuje wyraźnie, że świateł pozycyjnych należy używać:

  • kiedy pojazd podczas postoju nie jest dostatecznie dobrze widoczny dla pozostałych uczestników ruchu drogowego – przede wszystkim chodzi tu o postój pojazdu w takim miejscu, w którym możliwość zauważania go przez innych kierowców może być w jakiś sposób ograniczona;
  • podczas zatrzymania niewynikającego z warunków ruchu drogowego lub przepisów.

Świateł pozycyjnych można również używać zgodnie z przepisami w pojeździe holowanym. Pojazd taki musi być przede wszystkim oznaczonych trójkątem ostrzegawczym zamieszczonym po jego lewej stronie, z tyłu. Jednak oprócz samego trójkąta, w przypadku gdy pojazd holowany jest w warunkach ograniczonej widoczności, ustawa w art. 31 ust. 1 przewiduje dodatkowo włączenie właśnie świateł pozycyjnych.

A jak możecie łatwo zlokalizować omawiane światła? Na komplet świateł pozycyjnych w przypadku samochodów osobowych składają się dwie lampy barwy białej umieszczone z przodu auta oraz dwie lampy barwy czerwonej znajdujące się z tyłu. Zasada ta dotyczy również przyczep o szerokości co najmniej 1,6 m. W przypadku pojazdów silnikowych o długości 6 m i więcej, do kompletu świateł pozycyjnych wchodzą również światła boczne.

Co warto wiedzieć o światłach do jazdy dziennej? Na co koniecznie musicie w ich przypadku uważać?

Od lutego roku 2011 każdy samochód o masie nieprzekraczającej 3,5 tony oferowany w sprzedaży na terenie Unii Europejskiej musi być obowiązkowo wyposażony w światła do jazdy dziennej. Forma, jaką przybierają światła do jazdy dziennej, nie jest jednolita, stąd można je znaleźć w różnych wersjach, również jako zestawy do samodzielnego montażu – np. Zestaw reflektorów do jazdy dziennej MAGNETI MARELLI. Obowiązkowo muszą być to jednak zestawy posiadający odpowiednią homologację, czyli dopuszczone do użytku na terenie UE.

Światła do jazdy dziennej – wyjaśnia ekspert iParts.pl – przejęły częściowo rolę świateł mijania, których od lat musimy obowiązkowo używać podczas jazdy przez cały okrągły rok. Dzięki wprowadzeniu ich do użytku, kierowcy mogą zrezygnować z bardziej energochłonnych świateł mijania od świtu do zmierzchu, ale jedynie w warunkach dobrej widoczności. Jeśli widoczność w tym czasie nagle się pogorszy lub gdy zapadnie zmierzch, kierowca ma obowiązek zmienić światła do jazdy dziennej na światła mijania. I tu bardzo ważna uwaga!

Coraz częściej kierowcy zaczynają polegać na automatycznej regulacji świateł. Ten luksus stał się już na tyle powszechny, iż po naszych drogach porusza się całkiem spora liczba aut, w których światła zmieniają się automatycznie, w zależności od warunków. Jednak czujniki bywają zawodne. Liczne przykłady przedstawiane przez naszą policję pokazują, że przestaliśmy zwracać uwagę na to, na jakich światłach jedziemy, a tzw. „automat” nie może zwalniać nas z myślenia. Problem ten dotyczy zwłaszcza przełączania świateł do jazdy dziennej na światła mijania. Pamiętajcie o tym i zwracajcie zawsze uwagę na swoje światła, w innym wypadku ewentualny mandat będzie stanowił dla Was najniższy wymiar kary za to drobne zapomnienie.