To aż zaskakujące, że najstarszy i najbardziej doświadczony producent opon samochodowych dopiero przed paroma laty stworzył swoją pierwszą oponę całoroczną. Czy w modelu Dunlop Sport All Season widać to ogromne doświadczenie marki? Jakie jest faktyczne przeznaczenie tej opony?

Jeślibyśmy założyli, że czas obecności na rynku w danej branży oraz wiek działającej na nim marki przekłada się na jakość wytwarzanych przez nią produktów, to opony Dunlop byłyby obecnie bezkonkurencyjne. Nie ma bowiem na świecie marki oponiarskiej, która mogłaby się poszczycić dłuższym życiorysem i historią sięgającą już ponad 130 lat wstecz. Marka Dunlop powstała w Szkocji aż w 1888 roku i od tamtej pory działa nieprzerwanie w branży oponiarskiej, słynąc ze swojej innowacyjności, wprowadzania nowych rozwiązań technologicznych oraz z pokrywania zapotrzebowania na opony do najróżniejszego typu pojazdów, poczynając od rowerów, poprzez motocykle, samochody osobowe, sportowe, na ciężarówkach i pojazdach specjalistycznych kończąc. A przecież mimo tak długiej historii i tak wielu wyprodukowanych modeli opon, pierwszym modelem całorocznym marki Dunlop przeznaczonym do samochodów osobowych okazuje się być produkowana od zaledwie 2-3 lat opona Dunlop Sport All Season. Dlaczego dopiero teraz? Na to pytanie mogliby zapewne odpowiedzieć wyłącznie sami jej właściciele i kierownictwo. My natomiast możemy odpowiedzieć Wam na pytania o to, jaką oponą jest model Dunlop Sport All Season, jaka jest jego charakterystyka i przeznaczenie oraz przydatność na polskich drogach. Chcecie poznać te odpowiedzi? Oto i one!

Dunlop Sport All Season, czyli opona całoroczna o dobrej, ale już nie rewelacyjnej charakterystyce

Oceniając oponę Dunlop Sport All Season musicie pamiętać, że nie jest to najnowsza nowość i że minęło już parę lat od momentu, gdy była projektowana. A ponieważ parę lat to obecnie w branży oponiarskiej potrafi być naprawdę znacząca różnica, więc i charakterystyka powstałego jakiś czas temu modelu odbiega od możliwości oferowanych przez tegoroczne premiery. W przypadku opony całorocznej Dunlop Sport All Season widać wyraźnie, że jej możliwości zostały ogólnie całkiem dobrze zbilansowane, jednak po rozbiciu na czynniki pierwsze ustępują wartościom osiąganym przez najnowsze modele. Widać to chociażby na przykładzie:

  • oporów toczenia – przy ocenach od „B” do „D” i średniej na poziomie „C”, model Dunlop Sport All Season nie prezentuje się dziś szczególnie atrakcyjnie. Nadal są to wartości niezłe, ale sporo brakuje im do możliwości tych naprawdę energooszczędnych opon wielosezonowych;
  • głośności – oceniany na poziomie 71 dB hałas generowany przez model Dunlop Sport All Season w większości swoich rozmiarów nie jest dla kierowców uciążliwy, ale daleko tym oponom do miana naprawdę cichych opon całorocznych, które potrafią dziś osiągać wyniki na poziomie 69 dB i mniej.
  • przyczepność na mokrej nawierzchni – również niezła, bo mieszcząca się w zakresie ocen od „B” do „D”, jednak średnia na poziomie „C” nikogo już dziś nie zachwyci, zwłaszcza w przypadku opony o sportowym charakterze.

Czy oznacza to, że model Dunlop Sport All Season jest słabą oponą? Nic z tych rzeczy. To solidny przykład dobrze zbilansowanej, trwałej opony całorocznej, która kilka lat temu – w momencie swojej premiery – wymieniana była jednym tchem wśród najlepszych. Dziś jednak jej parametry nieco się postarzały i ustępują możliwościom najnowszych opon klasy premium. Plusem modelu Dunlop Sport All Season jest natomiast jego jakość w połączeniu z ceną. Za stosunkowo niską cenę dostajecie bowiem oponę co najmniej dobrą, za którą stoi 130 lat doświadczeń.

Dunlop Sport All Season, czyli opona sportowa raczej na cieplejsze, bezśnieżne zimy

Opona osobowa wielosezonowa DUNLOP Sport All Season 205/55 R16 91V
Opona osobowa wielosezonowa DUNLOP Sport All Season 205/55 R16 91V

Model Dunlop Sport All Season posiada dwie cechy wyróżniające go spośród całej konkurencji w segmencie opon całorocznych, a cechami tymi są:

  1. Sportowy charakter opony – słowo „Sport” w nazwie nie znalazło się przypadkiem i nie jest to wyłącznie zabieg marketingowy. Usportowienie tego modelu przejawia się przede wszystkim w rzeźbie bieżnika, ale i do pewnego stopnia w rodzaju mieszanki gumowej, która jest bardzo elastyczna, choć jej początkowa twardość zdaje się temu przeczyć.
  2. Przeznaczenie do stosunkowo lekkich warunków – Dunlop Sport All Season jest oponą całoroczną, ale w kategorii tej plasuje się na skraju opon zbliżonych do opony letniej. Twarda mieszanka (70 w skali Shore’a) oraz asymetryczny bieżnik o dość oryginalnym jak na „wielosezonówkę” rysunku, pokazują wyraźnie, że opona ta powstała raczej na lekkie, bezśnieżne, za to bardzo mokre zimy. W Polsce takie zimy to domena północno-zachodniej części naszego kraju i to właśnie kierowcy stamtąd powinni najbardziej docenić możliwości opony całorocznej Dunlop Sport All Season.

A o co chodzi z tym oryginalnym bieżnikiem? W nim również przejawiają się obie wspominane cechy omawianej opony. Jest to bieżnik asymetryczny, praktycznie pozbawiony lameli zygzakowatych (typowych dla opon przeznaczonych na zaśnieżone nawierzchnie), za to z czterema szerokimi kanałami rynnowymi, licznymi lamelami prostymi (dobrymi na mokrą i suchą nawierzchnię) oraz z mocnymi klockami bocznymi i sprężystą ścianką. Taki bieżnik radzi sobie doskonale w każdych warunkach, o ile nie będą to warunki typowo zimowe.

Inne modele opon Dunlop:

Dunlop Winter Sport 5, Dunlop Sport Bluresponse