Układ hydraulicznego wspomagania kierownicy, choć był układem niezłym, nie miał żadnych szans na konkurowanie z układem elektronicznym. Popularny EPS, czyli Electronic Power Steering, okazał się rozwiązaniem prostszym w montażu, przyjemniejszym w obsłudze, bardziej ekologicznym, a przede wszystkim oferującym znacznie większe możliwości. W jaki sposób EPS wpływa na jakość i bezpieczeństwo jazdy samochodem?

Czym jest EPS?

Electronic Power Steering lub Electric Power Steering System (układ występuje również pod nazwą Electric Power Assisted Steering) jest elektrycznym układem wspomagania kierownicy stosowanym obecnie powszechnie w praktycznie każdym nowoczesnym samochodzie. Jego podstawową rolą jest zapewnienie kierowcy wspomagania podczas obracania kołem kierownicy (dzięki EPS kierownica obraca się lekko, nie wymaga od kierowcy wkładania w jej obrót nadmiernej siły) i tym samym ułatwienie wykonywania manewrów kierowanym autem.

Różnica pomiędzy jakością prowadzenia samochodu z EPS, a pojazdu pozbawionego jakiegokolwiek wspomagania jest ogromna – tłumaczy ekspert naszego sklepu iParts.pl. – Dzięki Electronic Power Steering kierownicę auta poruszającego się z minimalną prędkością można obracać swobodnie jedną ręką lub nawet jednym palcem, gdy w modelach bez wspomagania potrzebne do tego były obie ręce i naprawdę sporo siły.

Jak działa system EPS?

Jedną z najważniejszych przewag układu elektrycznego wspomagania kierownicy nad układem hydraulicznym jest dostosowywanie siły wspomagania do prędkości pojazdu. W układzie hydraulicznym układ działał z podobną siłą bez względu na prędkość auta, co w pewnych okolicznościach mogło stwarzać zagrożenie. Układ EPS działa inaczej – rozpoznaje sytuację, w jakiej znajduje się samochód i zgodnie z zaprogramowanymi wytycznymi wdraża odpowiednie procedury. Co to oznacza w praktyce?

Samochody wyposażone w Electronic Power Steering System przy niskich prędkościach, na przykład podczas manewrów na parkingu, zapewniają bardzo łatwą sterowność, gdyż to właśnie w takich sytuacjach układ wspomagania pracuje najmocniej. Kierownica obraca się bardzo lekko i kierowca jest w stanie swobodnie wykonać pożądany manewr. Jest to szczególnie ważne podczas precyzyjnych manewrów cofania wykonywanych z jedną ręką założoną za oparcie fotela pasażera (kierowca obraca wówczas kierownicą wyłącznie lewą, z reguły słabszą ręką) – dopowiada nasz ekspert.

Całkowicie inaczej układ EPS działa w przypadku jazdy z dużą prędkością. Aby samochód można było wówczas pewniej i bezpieczniej prowadzić, system wraz ze wzrostem prędkości poważnie ogranicza swoje działanie lub nawet całkowicie je zawiesza. Dzięki temu auto nie reaguje przesadnie mocno na drobne ruchy kierownicą, które przy dużych prędkościach grożą niezamierzoną i bardzo niebezpieczną zmianą kierunku ruchu.

Czemu służy i z czego składa się Electronic Power Steering System?

W odróżnieniu od wcześniejszych wersji układów wspomagania kierownicy, układ EPS spełnia jednocześnie aż trzy, równoważne funkcje:

  • podnosi komfort jazdy,
  • ułatwia prowadzenie pojazdu (zwłaszcza na etapie wykonywania skomplikowanych manewrów przy małej prędkości),
  • dba o bezpieczeństwo uczestników ruch (ograniczając działanie wspomagania przy dużych prędkościach).

Choć mogłoby się wydawać, że tak zaawansowany układ wymaga niezwykle skomplikowanej budowy, w rzeczywistości jest ona zaskakująco prosta. Klasyczny układ EPS do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje:

  • pompy hydraulicznej,
  • zaworu sterującego,
  • siłownika,
  • czujników prędkości pojazdu,
  • czujników prędkości obrotowej silnika,
  • sensora kąta obrotu koła kierownicy,
  • elektronicznego modułu sterującego (jednostki kontrolującej współpracę wszystkich wchodzących w skład układu elementów).

Należy przy tym zauważyć, iż cały układ Electronic Power Steering zasilany jest z układu elektrycznego samochodu, przy czym system ten obciąża alternator jedynie w minimalnym stopniu. Jego praca wpływa na zwiększenie zużycia paliwa w niemal niezauważalnym stopniu, ponieważ elektroniczny układ wspomagania pracuje wyłącznie podczas ruchu kierownicy. W porównaniu do hydraulicznego układu wspomagania, układ EPS pochłania mniej paliwa (zużycie paliwa przez system EPS szacuje się na ok. 4%) i prowadzi do mniejszej emisji CO2.